Annonce
Esbjerg

Slut med Arriva: Tide Bus vinder kontrakt på Esbjerg-busser

Tide Bus har væltet Arriva af pinden efter et EU-udbud. Den nye kontrakt indbringer Esbjerg Kommune en millionbesparelse på cirka 16 millioner kroner over to år. Arkivfoto

Der kommer et nyt navn på siden af busserne i Esbjerg, når Tide Bus Danmark til sommer overtager driften fra Arriva. Samtidigt står Esbjerg Kommune til at spare millioner på det nye udbud på byens bustrafik, og det kan være med til at sikre, at der kommer til at køre grønnere busser allerede fra 2021.

Esbjerg: Kort før jul stod det klart, at Esbjerg Kommune kommer til at hente en klækkelig besparelse på busdriften de kommende år. Nu er der også sat navn på operatøren, der har vundet udbuddet.

Det blev nemlig ikke Arriva, der stod med det bedste tilbud, da udbudsrunden var færdig. Derfor vil der fra midten af 2019 i stedet stå Tide Bus på chaufførernes skjorter. Tide er en af landets største busoperatører, og de er også en kendt spiller i den kollektive trafik i området:

- Vi kender Tide Bus som en god og stabil samarbejdspartner, der har været operatør hos os i mange år, fortæller Lars Berg, der er direktør for Sydtrafik i en pressemeddelse.

Annonce

Udbuddet

Den maksimalt tilladte busalder er 12 år i den ordinære kontraktperiode. I en eventuel forlængelsesperiode forhøjes den tilladte maksimale busalder svarende til længden af kontraktforlængelsen. At busserne må være af ældre dato, er dog ikke ensbetydende med, at de ikke skal være i ordentlig stand. I kontrakten er der indskrevet krav om, at busserne skal være rengjorte og vel-vedligeholdte. Busserne skal desuden gøres rent ind- og udvendigt mindst en gang om dagen og hovedrengøres mindst en gang om året.Kontrakten med Tide Bus udløber allerede medio 2021, men kan om nødvendigt forlænges et år ad gangen i to år.

Grønnere busser på vej

Sydtrafik varetager udbud og planlægning af busdriften i hele den jyske del af Region Syddanmark, og de har sammen med Esbjerg Kommune været med til at sammensætte et lidt anderledes udbud, der kun løber over to til fire år i modsætning til standardkontrakten, der løber helt op til otte år.

Det skyldes, at man fra politisk side arbejder på at gøre Esbjergs gule bybusser grønnere ved at udskifte diesel med et mere miljørigtigt alternativ såsom el.

- Esbjerg Kommune og Sydtrafik vurderede sammen, at man ikke var klar til en grøn omstilling allerede i år, men vi ønskede samtidigt ikke at vente de seks til otte år, som et normalt udbud løber over. Løsningen blev dette korte udbud, hvor vi ændrede på nogle parametre som for eksempel bussernes maksimale alder, siger Lars Berg.

Millioner sparet

Det er de ændrede betingelser, der har givet den markante besparelse i forhold til tidligere. Resultatet blev et tilbud, som sparer Esbjerg Kommune i omegnen af 16 millioner over den toårige periode - penge der så kan investeres i fremtiden:

- På næste møde i Teknik & Byggeudvalget tager vi stilling til en udbudsstrategi, der lægger op til udbud af busdrift med el-busser og biogasbusser i hele kommunen. Dette vil bringe Esbjerg Kommune helt i front med hensyn til omstilling til grøn energi, udtaler udvalgsformand Søren Heide Lambertsen (S).

Kontrakten med Tide Bus er sat til at udløbe allerede medio 2021, men kan om nødvendigt forlænges et år ad gangen i to år.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Et ja er et ja og binder alle partier i et forlig

Seks partier står bag. Seks partier fra Dansk Folkeparti til SF gik sammen og fik forhandlet et budget hjem – fint og uden de store problemer i øvrigt. For modsat naboerne i Haderslev og større kommuner som Kolding og Esbjerg er der styr på økonomien i Aabenraa. Ikke store og uhyggelige besparelser på børn, unge og ældre her. Tværtimod blev der råd til blandt andet at give skolerne lidt ekstra. Det var dog også helt nødvendigt. Penge til de ældre var der ikke, og det har fået kommunens seniorråd til i et høringssvar til budgettet at komme med dette krav til politikerne: Send flere penge, tak. ET NATURLIGT KRAV, for det er jo nærmest det, rådet er dannet for. At skabe så gode betingelser for kommunens ældre som muligt. Herunder at forlange flere penge i forbindelse med budgetforhandlinger. Kravene bliver ikke efterkommet, selv om byrådets populist par excellence, viceborgmester Ejler Schütt, selvfølgelig ikke kunne dy sig. Jamen, det må vi da se på, lød det sammenfattende fra DF’eren til jv.dk og JydskeVestkysten i begyndelsen af ugen, da vi skrev om Seniorrådets ønsker, og han understregede sin pointe ved at foreslå et møde i forligsgruppen inden for et par uger. Hvorfor sige nej til politisk sympati fra nogle vælgere, når muligheden nu bød sig? Nej vel, dertil er Ejler Schütts politiske næse alt for veludviklet. TIL GENGÆLD VAR der ikke megen respekt eller sympati at hente hos borgmester Thomas Andresen (V). – Undskyld mig, men hvor skal pengene komme fra, lød det nærmest arrigt fra borgmesteren, der bestemt ikke ser nogen anledning til at indkalde forligspartierne igen. Socialdemokratiets nye gruppeformand og nyudnævnte borgmesterkandidat, Erik Uldall Hansen, lod sig ikke friste. Også han står bag det forlig, partiet har givet og taget i. Selvfølgelig gør han det. – Vi har valgt, at børnene og folkeskolerne skulle have, sagde Uldall Hansen som begrundelse. Godt for det. Et ja er et ja, og et forlig er et forlig. Det ville tendere det useriøse at genåbne budgettet, blot et par uger efter det blev underskrevet, fordi man lige kom i tanke om, at der var nogle vælgergrupper, der ikke havde fået. Som om de var glemt. SÅDAN KAN DET POLITISKE arbejde ikke foregå. Nok er den økonomiske situation i Aabenraa fin, nok er der råd til lidt ekstra i 2020, men Aabenraa var for omkring et årti tilbage igennem store og voldsomme besparelser, og en gentagelse af dengang ønsker ingen i byrådet. Slet ikke ved at ødsle i gode tider. Derfor får Seniorrådet et klart nej til sine ønsker om flere penge. Og Schütt må naturligvis stå bag det forlig, han på sit partis vegne har indgået med Venstre, Socialdemokratiet, Slesvigsk Parti, De Konservative og SF. Eller vælge at træde helt ud. Borgmesteren behøver ikke DF’s stemmer i byrådssalen. Men så langt går Ejler Schütt selvfølgelig ikke, og det var heller ikke tanken bag hans udmeldinger. Han fiskede såmænd bare efter lidt sympati. GOD WEEKEND

Annonce