Annonce
Esbjerg

Slut med bilkaos på Fanøsiden: Nyt færgespor skal forebygge trafikulykker

Slut med bilkaos og farlige overhalinger af færgekøen på Fanøsiden: Et nyt færgespor skal forebygge trafikulykker. Kort: Fanø Kommune
Bilister slipper for hasarderede overhalinger ved køen til Fanøfærgen, hvis nyt færgespor i Nordby bliver til virkelighed.

Fanø: Flere hundrede meter bilkø til færgen giver farlige situationer på Postvejen i Nordby på Fanø. Køen kan gå helt ned til lystbådehavnen, og det betyder, at bilister på vej mod nord risikerer at blive fanget ved køen, og det giver farlige overhalinger af den lange kø af ventende biler til Fanøfærgen til Esbjerg.

Det vil  Fanøs tekniske udvalg nu gøre noget ved, hvis ellers byrådet bevilger de 650.000 kroner, som sporet vil koste. Men først skal teknikerne blandt andet arbejde med, hvordan betalingen kan skubbes videre til Molslinjen/Fanølinjen, som vil blive den reelle bruger af færgesporet.

- De seneste år har vi haft stigende turisme og biltrafik - og det har været ekstraordinært voldsomt i år efter genåbningen og billige færgebilletter under coronaen, siger Christian Lorenzen (K), formand for teknikudvalget.

Annonce


Vi har ikke plads til alle de her biler på de store afrejsedage.

Christian Lorenzen (K), formand for teknikudvalget


Selv i september og nu i oktober har landevejen til færgelejet været delvis blokeret af færgekø helt ned på den anden side af øens lystbådehavn.

- Det har vi aldrig oplevet før. Vi har ikke plads til alle de her biler på de store afrejsedage, siger Christian Lorenzen.

Køen giver farlige situationer i trafikken

Køen skaber også farlige situationer, når den strækker sig helt ned gennem diget, hvor vejen via en bakke føres videre, så man ikke kan se modkørende, når man vil overhale, fortæller Christian Lorenzen.

Løsningen er at etablere et nyt færgespor langs Langelinje fra færgelejet og ned til lystbådehavnen, så færgesporet forlænges til helt syd for lystbådehavnen. Sporet - eller opmarchbåsen - anlægges ud mod havet, mens p-pladserne på dette sted nedlægges og erstattes med nye ved lystbådehavnen.

Det vil give en forlængelse af færgesporet til 475 meter mod i dag 110 meter, så det vil være muligt at køre ad Langelinje helt frem til havnen uden farlige overhalinger.

I sommermånederne og i de store helligdage er der lange køer i Nordby på Fanø, når de mange sommerhusejere og turister skal tilbage til fastlandet. Det giver farlige overhalinger for at slippe udenom køen på Postvejen og Langelinje, men det bliver efter alt at dømme løst nu. Foto: Christian Friis Hansen

I dag er der tosporet vej ned til lystbådehavnen. Det betyder, at biler på Postvejen i retning mod nord bliver fanget, hvis de ikke skal med færgen, og der er stor risiko for, at der foretages farlige overhalinger af de mange ventende biler i vejens ene spor.

Det nye færgespor og brugen af arealet til de ventende biler ved lystbådehavnen skal  være fleksibelt, så området kan bruges til andre aktiviteter, når der ikke er pres på færgen.

Annonce

Frivillige og politiet kæmper mod trafikkaos

- Vi laver det her af hensyn til trafiksikkerhed. Landbetjenten forsøger at begrænse trafikkaos, men de frivillige i det lokale beredskab yder også en stor ulønnet indsats i weekenden med at regulere trafikken. Det ville slet ikke gå uden dem, lyder det fra Christian Lorenzen.

Han håber på en god dialog med Molslinjen om finansieringen af de 650.000 kroner. Hvis kommunen lægger udgiften på den havneafgift, færgeselskabet betaler, vil en stigning på  tre kroner for en bil med færgen dække udgiften.

Christian Lorenzen forestiller sig, at afgiften kan lægge på bilerne i højsæsonen, så det bliver øens gæster, der kommer til at betale hovedparten for den ekstra belastning netop i højsæsonen.

Annonce
Danmark

Onsdagens coronatal: 353 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Ukrainer idømt fire års fængsel, udvisning og bøde på 71 mio kr. i stor sag om ulovlig cigaretfabrik: - Først i dette øjeblik er det gået op for mig, hvor alvorligt det er

Danmark

CureVacs vaccine opfylder ikke kriterier i afgørende studier: Den er kun 47 procent effektiv

Annonce