Annonce
Sydjylland

Slut med tålmodigheden: Tyskere ønsker ikke at have deres båd i Danmark længere

Ifølge Foreningen af Lystbådehavne I Danmark har omkring 1000-1500 udlændinge deres båd stående i Danmark. Foto: FLID
Tyskere der ejer et sommerhus i Danmark må nu passere grænsen. Men ejer de en lystbåd er der adgang forbudt. Det er et stort problem, siger forening.
Annonce

Foreningen af Lystbådehavne I Danmark (FLID) appellerer til, at listen over anerkendelsesværdige formål også kommer til at gælde for udlændinge med båd i Danmark.

- Det er simpelthen nødvendigt for at sikre indtjeningen for de mange havne og maritime erhverv, der lever af at opbevare og søsætte de tyske både. De er hårdt presset, og mange står overfor at dreje nøglen om. Vi mener, at også bådejerne skal have tilladelse til at køre over grænsen til havnen, ordne deres båd og køre retur, siger direktør i FLID, Jesper Højenvang i en pressemeddelelse.

Især Sønderborg Lystbådehavn, Mjelsvig Bådehavn og andre havne i Sønderjylland mærker tyskernes fravær. En af de havne, der er hårdt ramt, er Augustenborg Yachthavn. Her ønsker tyskerne i stor stil at trække deres båd hjem til Tyskland, så snart det kan lade sig gøre. Ifølge driftsleder Anders Dahl har de simpelthen mistet tålmodigheden og den fortsatte usikkerhed gør, at de ikke gider vente mere:

- For hver dag der går, bliver det bare værre og vi har allerede mistet 15-20 procent af vores udenlandske kunder. De lægger i gennemsnit 60.000 kroner per båd per år til Full Service for vinteropbevaring i hal, søsætning m.m., så det er virkelig noget, der kan mærkes, siger Anders Dahl, Augustenborg Yachthavn.

For hver dag der går, bliver det bare værre og vi har allerede mistet 15-20 procent af vores udenlandske kunder. De lægger i gennemsnit 60.000 kroner per båd per år til Full Service for vinteropbevaring i hal, søsætning m.m., så det er virkelig noget, der kan mærkes.

Anders Dahl, Augustenborg Yachthavn

Annonce

Brug for en håndsrækning

- Vores tyske kunder og vi forstår ikke, hvorfor de ikke kan komme op til deres både og klargøre dem og køre retur til Tyskland. Vi har lige nu 200 tyske både stående på land, som vi minimum skal bruge seks uger på at sætte i vandet. Og hvis grænserne først åbnes den 2. juni eller senere, kommer vi så langt hen på sæsonen, at tyskerne ikke kommer herop. Så vil de slet ikke have båden i vandet i år, eller også sejler de den til Tyskland. Uanset hvad, går vi glip af dem som kunder ikke bare i år, men også til næste år og måske fremover, siger Anders Dahl.

FLID anslår, at cirka 1000-1500 udlændinge har deres båd stående i Danmark – primært i Sønderjylland:

- Vi har hårdt brug for, at udlændinge med den tilknytning til Danmark, at de har en lystbåd stående, også får lov at passere grænsen, ellers kan vi se frem til at miste yderligere arbejdspladser i branchen, siger Jesper Højenvang.

Annonce

Venstre tager sagen op

Venstres social- og indenrigsordfører Anni Matthiesen finder det rimeligt, at det gøres til et anerkendelsesværdigt formål på samme måde som med de tyske sommerhusejere.

- Jeg mener, det bør være naturligt, at også tyske bådejere kan få tilladelse til at komme til Danmark akkurat som, der er givet tilladelse til sommerhusejerne. Hele Syd- og Sønderjylland er yderst afhængig af de tyske sommerhusejere og bådejere, og derfor kan det kun gå for langsomt. Jeg tager nu sagen op i Folketingssalen onsdag den 27. maj og kommer til at stille spørgsmål til justitsministeren om dette problem, siger Anni Matthiesen.

Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Venstre blæser til kamp mod overnatningskrav: Koster turistbranchen milliarder

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce