Annonce
Livsstil

Sneen falder fredag: Her kan du møde nissepigerne med gratis julebryg

Den første julebryg bliver leveret klokken 20.59. Arkivfoto: Martin Sylvest Andersen/Scanpix 2011
Julenisserne fra Tuborg ændrer hvert år deres rute. Få overblikket over, hvor du kan møde dem i år i kortet her.

Når klokken slår 20.59 fredag aften, falder sneen - ganske som den plejer ved denne tid. Her taler vi selvfølgelig om den sne, der kommer på flaske.

1. november er det nemlig J-dag, og traditionen tro drager Tuborgs julenisser på tur med gratis smagsprøver på årets julebryg.

Hvor de kommer på besøg i år kan du se på kortet her på siden. Ruten ændrer sig nemlig fra år til år, så ikke alle byer får besøg hvert år. I år er der for eksempel ingen udsendte julenisser i Viborg.

- Vi vælger typisk stederne, så de ligger tæt på hinanden, og vognene dermed ikke skal køre så langt. Derfor vil der nogle år være nogle byer, der ikke får besøg, men så gør de måske næste år, forklarer Kasper Elbjørn, der er informationschef ved Carlsberg Breweries A/S.

Ruterne bliver typisk tilrettelagt, så der kan nås så mange stop som muligt på de tre timer, hvor vognene ruller. Når klokken slår midnat er det nemlig slut.

Til den tid skulle nisserne gerne have uddelt omkring 32.000 flasker Tuborg Julebryg - men kun én snebajer per gæst, og kun til folk over 18 år.

Annonce

J-dag 2019

442 barer og restauranter er på besøgslisten i år, fordelt på i alt 61 ruter.

22 lastbiler og 36 busser er i sving - og tre af ruterne foregår til fods.

350 nisser er med på tur og hver vogn har én overnisse på hver vogn.

1 øl per mand - to kasser per beværtning.

Der bliver uddelt i alt omkring 32.000 flasker Tuborg Julebryg samt 25.000 nissehuer.

”Drik Med Respekt” logoet forefindes på alle lastbilerne på alle ruter.

Drik med respekt

Fredag aften tegner dermed til at blive en fest - ikke mindst for de omkring 350 nisser og overnisser.

- For os er det her Tuborgs juleaften, og vi gør en dyd ud af at fastholde denne juletradition i en tid hvor mange andre traditioner er blevet farveløse eller helt forsvundet. Vi har løbende tilpasset J-dag, så traditionen passer til tidsånden og til vores værdier, men målet med J-dag er stadig at markere, at julen er på vej, fortæller Kasper Elbjørn.

Det er en populær tjans at være julenisse på en af vognene under J-dag. Langt de fleste af nisserne er medarbejdere, men enkelte steder bliver der fyldt op med gode venner af Tuborg.

- Vi bruger næsten ikke event bureauer længere, og alle nisser er orienteret om at opfordre til at drikke med respekt, for vi vil hellere sælge en øl mindre og have en glad ven mere, pointerer informationschefen.

Den første julebryg bliver leveret klokken 20.59. Arkivfoto: Martin Sylvest Andersen/Scanpix 2011
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce