Annonce
Kolding

Socialpolitikere vil spare millioner ved at møde borgerne via computerskærmen

Benny Dall (EL), der er formand for udvalget for socialøkonomi, handicap, og hjælpemidler, fortæller at det går godt med at finde nye arbejdsmetoder, der gør borgerne tilfredse og samtidig sparer penge på kommunens regnskab. - Gid vi var begyndt på det her noget før, siger han. Arkivfoto: Chresten Bergh
Benny Dall (EL), formand for udvalget for socialøkonomi, handicap og hjælpemidler, fortæller, at Kolding Kommune er godt på vej til at finde en besparelse på fem millioner kroner ved at møde borgerne via Skype frem for ansigt til ansigt, og socialpolitikerne står fast på, at strategien Selvværd og Sammenhæng er eneste vej frem til en økonomi i balance.

Kolding: Koldings socialpolitikere søger med lys og lygte efter nye arbejdsgange, som kan skære udgifterne ned i socialforvaltningen, hvor der i øjeblikket er udsigt til et overforbrug på op til 100 millioner kroner i år til kommunens syge og udsatte borgere.

Og begge formænd for Kolding Byråds to sociale udvalg, Benny Dall (EL) fra udvalget for socialøkonomi, handicap og hjælpemidler, og Karina Lorentzen (SF) fra socialudvalget, mener fortsat, at strategien Selvværd og Sammenhæng er den eneste vej frem.

Det siger de samstemmende, efter at de to udvalg drøftede den kritiske økonomi på møder i onsdags.

Strategien går helt overordnet ud på at lytte til borgerne og finde nye arbejdsmetoder, som både giver en bedre service og sparer penge.

Et tiltag er eksempelvis at holde møder på Skype frem for ansigt til ansigt. At holde møder på Skype sparer tid til transport og skal ifølge socialforvaltningens beregninger give en besparelse på fem millioner kroner i årets første halvdel.

- Det lykkes, siger Benny Dall.

Han fortsætter:

- Vi kommer nok også til at finde flere penge på skærmområdet resten af året. Det, der tager tid, er at tilpasse organisationen, så realiseringen af besparelsen kommer først i andet halvår, men vi er godt på vej. Og det er en rigtig god historie, for vi leverer i dag en bedre service end tidligere, mener han.

Annonce

Tallene

  • Kolding Kommunes økonomi er under hårdt pres.
  • Regnskab 2018 viste, at der samlet set blev brugt 48,9 millioner kroner mere på service til borgerne end budgetsat, og heraf tegnede socialområdet sig for et overforbrug på 40,33 millioner kroner.
  • Socialforvaltningen har iværksat en plan, Selvværd og Sammenhæng, der skal bringe udgifterne ned.
  • Socialforvaltningen har på den baggrund meldt ind, at man gennemsnitligt forventer et fald i det månedlige forbrug fra 65,4 til 47,3 millioner kroner resten af året fra og med maj.
  • Byrådets forligspartier skal drøfte situationen 12. juni.

Snebolden

Som et eksempel på en bedre service nævner han, at Kolding Kommune den 1. april har åbnet en døgnservice, der kan kontaktes via skærm.

- Brugerne her er typisk borgere med psykiske udfordringer. De var tidligere meget afhængige af, at deres kontaktperson var på arbejde, men de holder ikke op med at have det svært, fordi det bliver aften, nat eller weekend. Muligheden for at kunne tale med nogen døgnet rundt via en skærm giver dem en god tryghed.

Benny Dall erkender, at Selvværd og Sammenhæng ikke kan løse hele den økonomiske udfordring i år.

- Nej. Først skal vi høre borgene, så skal vi finde nye løsninger, snakke med borgerne igen og først derefter tilpasse organisationen. Så det tager tid, inden pengene havner i kassen, men det begynder at ske, og når først snebolden ruller, så giver det resultater, forklarer Benny Dall, der ligesom udvalgets øvrige medlemmer mener, at Selvværd og Sammenhæng skal være det bærende princip til at sikre en økonomi i balance på socialområdet i 2020.

Derfor har udvalget påtaget sig at pege på initiativer, der kan fjerne overforbruget senest i 2020, og de bliver præsenteret for byrådets forligspartier, der skal drøfte den kritiske situation på et møde indkaldt af borgmester Jørn Pedersen (V) den 12. juni.

Prognose

Også socialudvalgsformand Karina Lorentzen (SF) mener, at Selvværd og Sammenhæng er eneste vej frem.

- Vi begynder at se resultater af strategien, men problemet er jo, at hele vores område er mega underbudgetteret, siger hun.

Forvaltningen har meldt ud, at man forventer et fald i det månedlige pengeforbrug på gennemsnitligt 10 millioner kroner alene på socialudvalgets område fra og med denne måned. Sker det?

- Det er en prognose, og det kan være, at effekterne først viser sig i august, september eller oktober. Men vi tror på Selvværd og Sammenhæng, og vi kan også se, at strategien begynder at give resultater, siger hun.

Socialdirektør Lars Rasmussen ønsker ikke at udtale sig om den økonomiske situation i hans forvaltning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Annonce