Annonce
Livsstil

Sov dig til et sprudlende helbred

Foto: Nordic Academy of Ayurveda
Annonce

Jeg er fuldstændig passioneret omkring sundhed.

Den naturlige slags.

Den sundhed, der hænger sammen med at lytte til naturen omkring os og til vores egen natur.

Ifølge ayurveda, den ældgamle sundhedsvidenskab, som jeg er uddannet inden for, er vi mennesker en integreret del af naturen. Når naturen lider, lider vi, og hvis vi ikke følger naturens rytmer, så mister vi let balancen.

Den måske vigtigste komponent, når det kommer til vores helbred og livsenergi, er om søvn. Derfor har jeg valgt, at min første klumme skal handle om netop søvn. Eller rettere, hvad vi gør, hvis vi har mangel på samme.

Det anslås at knap halvdelen af den danske befolkning lider af en form for søvnproblemer. Søvnproblemer kan forstyrre kvaliteten i dit liv, dit fysiske helbred, skade din følelsesmæssige balance, kognitive evne og motoriske færdigheder. Hvis du lider af søvnproblemer, kender du måske allerede til, at disse forstyrrelser kan forårsage problemer i dit hjem, arbejde og dine relationer.

Mens søvnproblemer er blevet næsten almindeligt for mange, betyder det ikke, at du er nødt til at acceptere dem som en del af din hverdag. Ved hjælp af redskaber til at berolige dit nervesystem kan du nemlig finde indre fred og dermed få en god, restituerende søvn.

Først og fremmest er det vigtigt at erkende, at det ikke er ligegyldigt, hvornår vi lader vores hoved ramme hovedpuden. Og det hjælper ikke lige at trække sengetiden en time eller to. Tværtimod.

Der er et naturligt tidspunkt at falde i søvn på. Det tidspunkt hænger sammen med, hvornår naturen går til ro, solen går ned, og søvnhormonet melatonin stiger i kroppen. Det er ved 22-tiden. Selvfølgelig plus minus en halv til en hel time for sommer- og vintertid.

Derudover er åndedrætsøvelser kaldet Pranayama en praksis, der kan hjælpe dig med at opleve en god og afslappende søvn. Hvis du tager den stress, du har følt gennem dagen, med dig i seng, vil det nemlig forstyrre din krops naturlige evne til at slappe af og falde i søvn. Men ved hjælp af denne type koncentreret og bevidst vejrtrækning kan du berolige dit centralnervesystem og "slukke" stressresponsen i kroppen, mens du "tænder" for afslapningsresponsen.

For at støtte din krop og forberede den til en restituerende og god søvn kan du bruge den simple åndedrætsøvelse kaldet sammenhængende åndedræt i blot 5-10 minutter, når du har lagt dig godt til rette i sengen. Denne simple vejrtrækningsteknik giver dig mulighed for at falde i søvn i en afslappet tilstand, og det er derfor meget mere sandsynligt, at du sover igennem og får en masse af den livgivende, dybe søvn.

Når du begynder at eliminere de forhindringer, der kommer i vejen for din naturlige søvn, som ofte er et overaktivt nervesystem, ved hjælp af teknikker som disse, er sund og naturlig søvn mulig.

Sådan udfører du sammenhængende åndedræt

Lig på ryggen, luk øjnene og flyt din opmærksomhed til mave og bryst.

Uden for meget koncentration træk da vejret ind og ud gennem næsen, mens din mave forsigtigt rejser sig ved indånding og falder ved udånding. Du kan eventuelt lægge den ene hånd på maven til støtte.

Når du indånder, kan du forestille dig, at du trækker en positiv følelse ind i dit hjerteområde såsom taknemmelighed, medfølelse eller kærlighed. Du kan eventuelt gentage lydløst: Jeg er taknemmelighed. Jeg er medfølelse. Jeg er kærlighed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Annonce