Annonce
Gear

Spændstig Skoda Kamiq GT kører uden om Europa

Den sportslige Kamiq GT har en mere aggressiv front end den almindelige Kamiq samt sportslig styling. Foto: Skoda
Skoda lancerer nu en coupé-variant af den nye Kamiq miniklasse crossover, som lander herhjemme i det nye år. Men den spændstige model kommer foreløbig kun i Kina.

Mere begejstring og mindre ren snusfornuft. Det er den røde tråd i den nye Skoda Kamiq GT. Den coupéagtige miniklasse-model er dog desværre forbeholdt det kinesiske marked, hvor Skoda indtager en mere løssluppen rolle end på det europæiske kontinent.

Skoda slår alligevel delvist officielt på tromme for modellen på vore breddegrader. Formentlig for at vurdere, om de nye signaler vinder genklang.

Annonce

VW-koncernen i Kina

Det store kinesiske marked giver en række bilmærker muligheden for at genopfinde sig selv med nye modeller og et nyt image.

Det gælder for eksempel VW, som har lanceret et helt nyt bilmærke i Kina, som er opkaldt efter sedan-modellen Jetta.

Muligheder i Europa

Det er en model, som Skoda-folk ifølge den internationale motorpresse kan se perspektiver i på det europæiske marked. Imidlertid kører alle Skodas fabrikker her på fuld damp, så der er ikke plads til at tage flere modeller ind. Det vil umiddelbart også blive for dyrt at hente den kinesisk-producerede Kamiq GT til Europa, lyder det.

Man skal dog aldrig sige aldrig. Volvo sælger således kinesisk-producerede S90-modeller herhjemme.

"Der er store muligheder for Skoda i Europa med denne model, simpelthen fordi bilen taler så meget til følelserne. Den er så attraktiv, at det vil være det næste skridt for Skoda som et mærke. Skoda har en tradition for at være funktionel, men mere og mere kommer til at handle om følelser og innovation. Denne bil handler udelukkende om følelser," lyder det til magasinet Auto Express fra Alain Favey, som er marketingchef hos Skoda.

Længere modeller

Skodas program er dog på alle fronter anderledes i Kina, hvor den lignende større Kodiaq GT, der lægger sig tæt op ad den finere BMW X4, har været på markedet nogen tid. Mellemmodellen, Karoq, er samtidig forlænget i forhold til versionen, der sælges på det europæiske marked, mens den almindelige Kamiq er 15 centimeter længere og har et større bagagerum.

I det hele taget opererer en række europæiske bilproducenter med længere modeller på det kinesiske marked.

Det handler ikke kun om at give mere funktionalitet til eksisterende modeller, men også om at der for mange kinesere ligger en prestige i at kunne køre med chauffør. Det gælder for eksempel Audi A4 sedan lang og BMW 3-serie sedan lang.

Skoda-modeller i Kina taler i højere grad til følelserne frem for ren fornuft. Det kan blive en ny vej for mærket. Foto: Skoda
Mens det ydre er markant forskelligt fra de europæiske modeller, ligner interiøret mere det, vi kender. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Affaldshåndtering som i DDR-tiden

Lokaldebat: I den bebyggelse i Egernsund, hvor min kone og jeg bor, oplever vi til stadighed, at vore affaldscontainere ikke bliver tømt. Bebyggelsen består af 12 ejerlejligheder og otte boligforeningslejligheder. Problemet er, at Sønderborg Kommune entrerer med et system omkring bortskaffelse af affald, som ingen normalt begavede mennesker forstår. Et årskursus til borgerne i affaldshåndtering ville sikkert gøre underværker, men det vil kommunen næppe finansiere. Det system, skraldemændene (jo, det ord eksisterer skam endnu i det danske sprog) arbejder efter, bevirker, at hvis en lille ren plasticpose havner i den forkerte container, bliver den ikke tømt. Jeg luftede forleden min irritation på en særlig Egernsund-side på Facebook - og straks var der adskillige eksempler på, at rene bagateller er skyld i, at containerne bliver stående. Man må godt smide pap-emballagen fra en ramme cola i den dertil indrettede container - men så skal plasticomslaget pilles af. Ellers? Nul tømning. En mikroskopisk rest af marmelade i et glas - selvom man har brugt flere liter varmt vand på at gøre glasset rent - nul tømning. Kære byrådsmedlemmer - i har jo skabt et "system", der kunne være hentet i DDR i 1965. Folk er ikke ligeglade, men at lave en ordning for fjernelse af affald, som kun borgere med stærke læsebriller kan navigere rundt i (humor kan forekomme), er en ommer. Gad vidst, om det kun er i Egernsund, vi synes, at nu er målet sgu fuldt. Er der en modig byrådspolitiker, der kunne have lyst til at kommentere mit indlæg, skulle han/hun være velkommen. Trist, at der er længe til næste kommunalvalg, ellers skulle I nok komme på banen.

Annonce