Annonce
Esbjerg

Spaden sat i jorden til Lidl og ny bydel i Ribe

Første spadestik til den ny Lidl-forretning i Ribe blev taget af fra venstre Michael Boel Olesen, direktør for selskabet Ribe Jern Ejendomme, Karen Sandrini, formand for Plan & Miljøudvalget samt ejendomschef hos Lidl-kæden, Kristoffer Stimpel. Foto: Ole Maass.
Til sommer står en ny 1000 kvadratmeter stort Lidl-dagligvarebutik klar i Ribe. En butik, som bliver første element i en helt ny bydel med plads til 240 boliger, mindre butikker og cafeer på den store grund, som nu rummer Ribe Jernindustri.

RIBE: Med tre gyldne spader og et symbolsk jordkast blev byggeriet af Ribes nye bydel på Ribe Jernstøberis grund sat i gang torsdag formiddag. Det symbolske jordkast blev udført af Karen Sandrini, (S), formand for Plan & Miljøudvalget, direktør for selskabet, som ejer jernstøberiets grund, Michael Boel Olesen samt ejendomschef hos dagligvarekæden Lidl, Kristoffer Stimpel.

Og det er netop dagligvaregiganten Lidl, som bliver det første element i den nye bydel på jernstøberiets grund. Spaden blev således sat i jorden til en ny Lidl-forretning i Ribe, som bliver 1800 kvadratmeter stor og med et butiksareal på 1000 kvadratmeter, ligesom der etableres 78 parkeringspladser i tilknytning til forretningen.

- Butikken bliver med røde mursten og rødt tegltag, og der kommer ikke en skilteskov ved butikken. Så den kommer til at indpasse sig fint i forhold hele projektet på jernstøberiets grund, understreger Kristoffer Stimpel.

Han slår fast, at det for Lidl er vigtigt at få en ny forretning i Ribe.

- Det er Nordens ældste by, men også en by med et meget stort opland, og så vil befolkningsunderlaget også stige med det kommende projekt på jernstøberiets grund, understreger han.

Annonce

Lidl klar til sommer

Den kommende Lidl-forretning på jernstøberiets grund vil være klar til åbning til sommer, oplyser Kristoffer Stimpel, ejendomschef hos Lidl-kæden. Han kan dog ikke sige præcist hvornår man forventer at åbne forretningen, men håber det bliver ved starten af sommerferien, i slutningen af juni.

Byggeriet af boliger påbegyndes i foråret 2020.

Det engelskejede firma Stelrad Radiator Group, som står for produktionen af radiatorer forlader de nuværende produktionsbygninger på Ribe Jernindustris grund i oktober 2020.

Udvikling

Michael Boel Olesen, direktør for Ribe Jern Ejendomme, glæder sig over, at projektet kan bidrage til en kraftig udvikling af Ribe.

- Med 240 nye boliger bliver det en ny bydel i byen, som samtidig kan betyde en ti procents vækst i befolkningstallet i Ribe, siger han og understreger, at det bliver en blandet bydel.

- Ribe Boligforening har reserveret arealer til 110 nye boliger, så hele projektet bliver en god blanding af ejer- og lejeboliger, ligesom der bliver arealer til mindre forretninger og cafeer. Så det bliver et rigtig spændende område, mener han.

Udvalgsformand Karen Sandrini glæder sig også over projektet.

- Det første spadestik tages i dag. Hvor er jeg stolt over at være med til det. For når vi laver en ny bydel i Nordens ældste by er det naturligvis i høj kvalitet. Der er i dette projekt taget højde for byens resterende bygningsarv og kulturarv, understregede hun.

Sådan kan den kommende Lidl-dagligvareforretning på i alt 1800 kvadratmeter - heraf 1000 kvadratmeter butiksareal - komme til at tage sig ud. Illustration: Lidl Danmark.
Kjældgaard Kaffevogn var til stede ved første spadestik med varm kaffe til både håndværkere og honoratiores torsdag formiddag. Foto: Ole Maass.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce