Fredericia: En opgradering af Frederiksodde Skole er stærkt tiltrængt.
Men Mia Bigum Rix Nielsen, som er formand for specialskolen, frygter, at et godt udarbejdet renoveringsforslag bliver glemt i det kommende budget for 2021. For i den seneste tid har skoledebatten mest handlet om forslaget om en ny folkeskole i Kanalbyen.
Frederiksodde Skole har en autisme-afdeling på Indre Ringvej og tre andre afdelinger på Ullerupdalvej. Og hér er der pladsmangel.
- Politikerne er nødt til at forholde sig til, hvad der er i gang. Man kan ikke bare skubbe det til side, fordi man gerne vil bygge en ny skole, og der er kommet noget andet på dagsordenen. Man må ikke glemme os, for vi udfylder en rolle for børn, der har et behov, siger Mia Bigum Rix.
Glem ikke det arbejde, der er i gang
På vegne af skolens bestyrelse har Mia Bigum Rix indsendt et høringssvar til budgettet, hvor hun efterlyser en tydelig retning for planerne med specialskolen.
Her peger hun også på, at den handicapintegrerede børnehave Stendalen også tænkes ind i rammerne, da ”Stendalen og Frederiksodde Skole hænger uløseligt sammen i et 0-18 års perspektiv”, som bestyrelsen skriver.
Mia Bigum RixMan må ikke glemme os, for vi udfylder en rolle for børn, der har et behov.
I skoledebatten har det været nævnt, at en Frederiksodde Skole kan rykke ind på Kirstinebjergskolen på Indre Ringvej, hvis eleverne fra folkeskolen skal flytte ind på en kommende folkeskole i Kanalbyen.
Men for Mia Bigum Rix Nielsen er forslaget ”kommet ind fra højre”.
- Jeg har svært ved at forholde mig til, om det er en god idé. Men man må ikke glemme det arbejde, der allerede er i gang. Det er vigtigt, at man forholder sig til de udfordringer, vi har på Frederiksodde Skole. Vi har ikke lokaler nok, og vi har allerede gentænkt alt, der kan gentænkes af grupperum og klasselokaler. Vi har blandt andet sengeliggende elever. Vi har elever, der har brug for fysioterapeut-timer. Vi har elever, der brug for at trække sig i løbet af dagen, forklarer hun.
Specialskole med to adresser
Frederiksddde Skole er en specialskole med to matrikler.
Afdeling A er autismeafdelingen på Indre Ringvej
Afdeling B, C og D ligger på Ullerupdalvej.
B er for børn med socio-emotionelle vanskeligheder og ADHD-problematikker.
C er for elever med forskellige funktionsnedsættelser.
D er for elever ”hvis udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen” og specialpædagogisk støtte.
Behov for 30 millioner
I foråret var et arkitektfirma på skolen, og ansatte og bestyrelse blev bedt om at komme med indspark til forbedringer ud fra de nuværende rammer. Et af ønskerne var også, at skolen skulle være på én matrikel.
- Det vil give bedre udnyttelse af ressourcerne, da personalet og ledelsen så slipper for befordring frem og tilbage, siger Mia Bigum Rix Nielsen.
Medarbejderne på Frederiksodde Skole mener også, der er brug for opgradering.
- Sidste år blev der lavet en analyse af Frederiksodde Skole og den manglende plads, der er på flere afdelinger. Udover at man satte penge af til denne analyse, har udvalgte medarbejdere givet input til arkitektfirmaet. På baggrund af dette er det samlede behov for anlæg i denne forbindelse på den gode side af 30 millioner, hvis man vil prioritere et udviklende læringsmiljø, lyder det i høringssvaret, som Christian Laursen Ellekrog har indsendt på vegne af medarbejderne.
Frederiks Odde Skole har cirka 200 elever, hvoraf de 50 går på autismeafdelingen på Indre Ringvej, mens resten er Ullerupdalvej.