Annonce
Erhverv

Spildevandsselskab hjemsender it-chef for leverandør-bijob

Erik Holmberg/Ritzau Scanpix
Biofos har ifølge erhvervsmediet Finans hjemsendt sin it-chef for at arbejde for selskabets it-leverandør.

Spildevandsselskabet Biofos har hjemsendt sin it-chef for at bijobbe hos selskabets it-leverandør, skriver erhvervsmediet Finans.

Ifølge Finans kendte ledelsen i Biofos godt til it-chefens arbejde for it-leverandøren. Den var bare ikke bekendt med, at han fik penge for det.

Biofos er landets største spildevandsselskab og er ejet af Københavns og Frederiksberg Kommune. Der er 164 ansatte og en omsætning på 480 millioner kroner i selskabet.

Selskabets it-chef, Christian Schmidt Berthelsen, har længe arbejdet for it-selskabet Seams, som i 2018 blev hyret som leverandør hos Biofos.

Ifølge direktør John Buur Christensen var it-chefen ikke med til at hyre Seams, og selskabet kendte godt til Christian Schmidt Berthelsens bijob hos Seams.

Men John Buur Christensen var af den opfattelse, at hans it-chef ikke modtog penge fra Seams.

- Jeg har spurgt ham, om det var noget, han tjente penge på, eller modtog andre goder for. Han har forsikret mig om, at det gjorde han ikke, siger direktøren til Finans.

Christian Schmidt Berthelsen mener dog, at han kun har oplyst, at han ikke tjener penge på handlen mellem Seams og Biofos. Til gengæld har han tjent penge for at hjælpe andre af Seams' kunder.

Ifølge professor i forvaltningsret på Aalborg Universitet Sten Bønsing er der som sådan ikke noget juridisk i vejen med den ordning. Men Biofos har nu hjemsendt it-chefen, mens sagen undersøges nærmere.

Biofos renser spildevand i hovedstaden på tre forskellige renseanlæg på Amager og den københavnske Vestegn.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce