Annonce
Esbjerg

Stål svarende til syv Eiffel-tårne rykkes ned i Nordsøen

I løbet af maj og juni ankommer det gigantiske kranskib Sleipner til Tyra-feltet i Nordsøen. Det markerer samtidig begyndelsen på nedtagningen af feltets platforme og konstruktioner - i alt skal der fjernes stål svarende til syv Eiffel-tårne. Illustration: Total
Den 21 milliarder kroner dyre genopbygning af Tyra-feltet går ind i en vigtig fase, når det franske olieselskab Total i de kommende måneder med præcision og hestekræfter vil fjerne de gamle Tyra-platforme.
Annonce

Nedbrydning: I disse dage skrives endnu et stykke danmarkshistorie i den danske del af Nordsøen cirka 220 kilometer vest for Esbjerg. Det gigantiske nedtagnings- og genopbygningsprojekt til 21 milliarder kroner vedrørende Danmarks største gasfelt, Tyra, går nemlig ind i sin næste fase - en fase, som kræver både millimeternøjagtig præcision og ubeskrivelig råstyrke.

Det franske olieselskab Total, som for et par år siden overtog operatørrollen i den danske olie- og gasproduktion og er ansvarlig for projektet, satte i september en prop i gasproduktion på feltet. Nu er der sammenlagt brugt omkring 800.000 mandetimer og flere end 750 offshore-folk fra lokale virksomheder i Esbjerg som Semco Maritime og Muehlhan har klargjort nedtagning.

Det er første gang nogensinde i det mere end 50-årige danske olieeventyr, at så store stålkonstruktioner skal pilles ned og fragtes til genanvendelse på land.

Samlet set skal der fra Nordsøen fjernes stål svarende til hele syv Eiffel-tårne. Det vil ske i to faser hen over sommeren, hvor der i løbet af tre måneder skal udføres flere end 30 løft.

Morten Hesselager Pedersen, der har titlen Vice President, Head of the Tyra Redevelopment i Total og er ansvarlig for hele Tyra-projektet, kalder den fase, projektet nu går ind i, for super fascinerende.

- Tyra-genopbygningen går ind i en vigtig fase, når vi de kommende måneder med præcision og hestekræfter fjerner de gamle Tyra-platforme svarende til syv Eiffel-tårne for at gøre plads til fremtidens danske gasknudepunkt, som blandt andet vil sikre et 30 procent reduceret klimaaftryk, oplyser han.

Sagen kort

Siden åbningen i 1984 har Tyra været omdrejningspunkt for Danmarks gasinfrastruktur og energiuafhængighed. Da Tyra behandler og sender mere end 90 procent af landets naturgas fra Nordsøen og ind til land er genopbygningen af feltet en strategisk investering, der skal sikre, at Tyra også i fremtiden kan være Nordsøens center for naturgas.

Genopbygningen sker, fordi kridtlaget under feltet er sunket, i takt med at gassen i undergrunden er blevet produceret, og platformene er i dag omkring fem meter tættere på havoverfladen, end da de blev bygget. Det medfører en risiko for, at en gigantisk bølge kan nå helt op og ramme selve platformen.

Med 21 milliarder kroner er projektet den største olie- og gasinvestering nogensinde i den danske del af Nordsøen og skal sikre fortsat produktion af naturgas mindst 25 år efter genåbningen af det nye Tyra i 2022.

Som en central del af den danske energiinfrastruktur spiller Tyra en vigtig rolle i at tilbyde mere sikker, billigere og renere energi, som både Danmark og Europa har brug for i overgangen mod et lavemissionssamfund. Det nye Tyra vil desuden sikre den danske stat betydelige skatteindtægter, som bidrager til finansiering af den grønne omstilling i de kommende årtier.

Det nye Tyra-felt indvies efter planen i 2022, når gasproduktionen genoptages. Dette er ifølge Total fortsat planen trods coronapandemien.

Annonce

Tolerance på få millimeter

Første fase af nedtagningen udføres i slutningen af maj og i juni, og da de nuværende platformsben og brønde på Tyra-feltet skal genbruges og forlænges i det nye design, er det vigtigt, at løftene udføres med præcision, så ben og brønde ikke beskadiges eller blive skæve under nedtagningsarbejdet. Ifølge Morten Hesselager Pedersen arbejdes der med en tolerance på få millimeter for at beskytte platformsbenene og brøndene.

Opgaven løses af det nybyggede kranskib Sleipnir, der er verdens største af sin art. Fartøjet, der er opkaldt efter Odins ottebenede sorte hingst, Sleipner, som løber så hurtigt som vinden og med lethed bevæger sig både til lands, til vands og i luften. Sleipnir er 220 meter lang og 102 meter bred, hvilket svarer til cirka 4,5 olympiske swimmingpools, og skibet vil udføre omkring 20 løft på kun fire uger.

Annonce

Lokal jobskabelse

I anden fase handler det i højere grad om rå hestekræfter, når Tyra Øst, den tungeste platform med en vægt på 15.500 ton stål, eller hvad der svarer til to Eiffel-tårne, skal løftes af sine ben.

Anden fase sker i august, og her fjernes de to integrerede beboelses- og procesplatforme, og som en spektakulær information skæres platformene fri på omkring bare 15 sekunder. Det tager cirka to uger at fjerne de to store platforme én efter én. Derefter sejles konstruktionerne til Frederikshavn, hvor op imod 95 procent vil blive genanvendt.

Kranskibet, som anvendes i anden fase, Pioneering Spirit, er verdens største konstruktionsskib. Pioneering Spirit er næsten en halv kilometer langt - 477 meter - og med sin kraftige kapacitet vil det kunne fjerne hver af de to hovedplatforme i ét enkelt løft - og altså hver enkelt platform på bare omkring 15 sekunder.

En stor mængde forberedende arbejde er allerede foregået på land, hvor Totals eget projektteam, men også lokale ingeniør- og konstruktionsfirmaer har spillet en vigtig rolle. Lokale ingeniørfirmaer som Rambøll, ISC and LIC engineering har forberedt en stor mængde tegninger, design og procedurer til nedtagningsarbejdet.

Mere end 100 stålkonstruktioner er i alt blevet lavet onshore af lokale leverandører som Semco Maritime, SubC Partner, NorSea Group og Esbjerg Maritime Service og senere installeret offshore. Og når toppen af platformene er fjernet, bliver et speciallavet ståldæk, der er leveret af SubC Partner, sænket ned for at støtte og beskytte brøndene, indtil de nye platforme ankommer næste år.

Tyra-feltets to platforme - Tyra Øst og Tyra Vest - er med tiden sunket så meget ned i havbunden, at situationen efterhånden er ved at blive kritisk. Derfor skal højden på platformene forlænges. Foto: Total
Morten Hesselager Pedersen fra Total er ansvarlig for det 21 milliarder kroner dyre Tyra-projekt i Nordsøen. Foto: Total
Pioneering Spirit er verdens største konstruktionsskib. Det skal anvendes i anden fase af nedtagningen af de store platforme. Skibet er næsten en halv kilometer langt - 477 meter - svarende til længden på fire store fodboldbaner. Illustration: Total
Pioneering Spirit er verdens største konstruktionsskib. Det skal anvendes i anden fase af nedtagningen af de store platforme. Skibet er næsten en halv kilometer langt - 477 meter - svarende til længden på fire store fodboldbaner. Illustration: Total
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Skulle besøge en veninde: Kørte galt i stjålet bil og efterlod den midt på motorvejen

Annonce