Annonce
Danmark

Støjberg til partifæller: I ved hvor I har mig

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Inger Støjberg har fået prædikatet "kontroversiel", men hun minder bare om, at man ved, hvor man har hende.

Hvis Venstres delegerede til partiets ekstraordinære landsmøde i Herning vælger Inger Støjberg som ny næstformand, så ved Venstres medlemmer, hvem de har valgt.

Sådan siger Støjberg det i sin tale på landsmødet, inden der skal stemmes mellem hende og Ellen Trane Nørby til posten.

- I ved, hvor I har mig, siger Støjberg i sin tale, før at Venstre skal tage valget om, hvem der sammen med den nyvalgte formand, Jakob Ellemann-Jensen, skal stå i spidsen for partiet.

- Det har gjort ondt på mig at se vores parti i den forfatning, vi har været i. Fløjkrige og magtkampen har været ved at rive os midtover. Derfor ved jeg, at i dag kommer til at markere en ny start, siger Støjberg.

Hun er ikke en fløjkriger, fastslår Støjberg. Det skal være slut med fløjkrige, mener hun. Dermed er hun på samme linje som Ellemann-Jensen og Trane Nørby, der har sagt det samme. Men der skal være plads til forskelligheder, siger Støjberg.

- Vi skal vinde regeringsmagten på borgerlige mandater, for det er den bedste måde at få Venstres politik igennem. Og det skal stå tindrende klart for danskerne, siger Støjberg.

- I kender mig. I ved, at jeg er en kriger. I ved, jeg er en værdikriger, og jeg går altid i krig for Venstres politik, men jeg er ikke en fløjkriger, siger Støjberg.

Hun konstaterer, at "Venstre bliver svagere, når vi slås internt". Netop det var tilfældet i en tumultarisk august, som endte med, at Lars Løkke Rasmussen (V) gik af som formand og Kristian Jensen (V) som næstformand.

- Det er vigtigt, at vi er ærlige om, at vi er et parti med forskellige strømninger. Men det er også det, der gør os stærke, siger Støjberg.

Hun var den sidste til at tale til de delegerede inden afstemningen. Inden Støjbergs tale var Trane Nørby på scenen for at tale sin sag.

Først på dagen blev Ellemann-Jensen valgt som formand. Det skete uden modkandidat. Der er over 850 delegerede samlet i Herning.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce