Annonce
Sydjylland

Støjramte borgere får snart besked om erstatning: Ministerium laver nabo-hotline

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) har besluttet at oprette en telefon-hotline og et kontor i Sønderjylland, hvor naboer til de kommende kampfly kan få hjælp til at forstå den endelige afgørelse om kompensation for støj fra F-35-kampflyene. Her er et billede fra august, hvor ministeren talte til et borgermøde i Vojenshallerne. Arkivfoto: Jacob Schultz.
Forsvarsministeriet forventer inden udgangen af oktober at sende breve med afgørelser om erstatning ud til naboer til F-35-kampfly. I den forbindelse laver ministeriet en hotline og et kontor i Sønderjylland, hvor de støjramte naboer kan få besvaret spørgsmål.

Kampfly: En række borgere får inden udgangen af oktober besked om, hvilken kompensation de får, når F-35-kampflyene fra 2023 kommer til Skrydstrup. Men når brevene kommer, er det ikke sikkert, at det er sådan ligetil at gennemskue situationen for den enkelte borger. Derfor opretter Forsvarsministeriet til lejligheden en telefon-hotline og et kontor i Sønderjylland, hvor berørte borgere kan få forklaret, hvordan lige præcis deres situation er, når de nye kampfly kommer til Sønderjylland. Det fortæller forsvarsminister Trine Bramsen (S).

- Fordi der er så meget teknisk i det her, har jeg besluttet, at der skal laves en hotline, som folk kan ringe til, hvis de ikke forstår det hele i brevet. For det er en smule snørklet, når man skal lave så komplicerede og avancerede modeller. Men vi åbner også et kontor i dagene efter i lokalområdet, hvor man kan gå hen og tale med fagmedarbejdere, der kan hjælpe med en afklaring, siger ministeren og fortsætter:

- Det er borgerne, vi laver kompensationsmodellen til, og derfor må de først og fremmest også kunne forstå, hvad vi når frem til, siger hun.

Annonce

Fagfolk

Telefon-hotlinen og kontoret vil være bemandet af fagfolk fra Forsvarsministeriet.

Trine Bramsen har tidligere fortalt, at hun inden udgangen af oktober vil fremlægge en endelig kompensationsmodel. Hun vil ikke komme nærmere ind på, hvornår brevene forventes at blive sendt til de berørte borgere, men fortæller, at det "ikke er en let opgave" at færdiggøre kompensationsmodellen.

Egentlig skulle Forsvarsministeriet have præsenteret en kompensationsmodel allerede i december 2018, men siden er modellen for en erstatning blevet udskudt flere gange. I april præsenterede Forsvarsministeriet de længe ventede støjberegninger, der viser, at 895 boliger vil blive ramt af mere støj end tilladt, når de nye kampfly kommer til det sønderjyske.

Juridisk afklaring

Formanden for foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer, Agnes Rosenlund, kalder det en god ide, at Forsvarsministeriet oprettet et kontor og en telefon-hotline, så berørte borgere kan få besvaret relevante spørgsmål. Hun er dog mere kritisk over for, at det kun er Forsvarsministeriets egne folk, der sidder klar til at hjælpe.

- Man kunne godt forestille sig, at nogen kunne få brug for en uvildig bisidder i den situation til at forklare, hvordan man skal forstå brevet, siger Agnes Rosenlund, der mener, at der burde sidde uvildige rådgivere klar, som kunne klæde borgerne på i forhold til deres rettigheder over for staten.

Trine Bramsen afviser, at der er behov for rådgivere.

- Hotlinen er til at afklare, hvad det er for en aftale. Men når vi kommer med en aftale, er den selvfølgelig juridisk. Jeg er meget optaget af, at det bliver så rimeligt som mulig, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce