x
Annonce
Biler

Større skrotpræmie til ældre dieselbiler

Der er flere penge at hente for ejere af ældre dieselbiler, som i en periode får en forhøjet skrotningspræmie på 5.000 kr. Foto: Autobranchen Danmark
Der er flere penge at hente for ejere af ældre dieselbiler, som i en kort periode kan få 5000 kr. i skrotningspræmien. Der skal flere penge til at skrotte de ældre dieselbiler, lyder det fra Autobranchen Danmark og FDM.

I en kort periode er der en ekstra gevinst for dig, som har en gammel udtjent dieselbil. Miljøstyrelsen skruer nemlig midlertidigt op for skrotningspræmien, der stiger fra 2200 kr. til 5000 kr. Det gælder fra 24. februar og frem til 31. marts. Men det er dog kun for dieselbiler, som er indregistreret før 1. januar 2006.

Pengene til den forhøjede præmie kommer fra en speciel pulje, som blev opbrugt på meget kort tid, da den var åben i 2019, og hvor 23.000 biler blev skrottet med ordningen. Det forventes også at ske i år. Her er afsat i alt 26 mio. kr., hvilket svarer til 9000 skrottede biler efter den forhøjede sats, og som udbetales efter først-til-mølle-princippet.

Rent praktisk afleveres bilen hos en godkendt autoophugger, hvis man vil have del i ordningen. Her udfyldes en dieselattest sammen med en traditionel skrotningsattest, og begge attester sendes så til Miljøordning for Biler. Bilen skal være afmeldt Motorregistret, for at man få de 5000 kr. Det kan ophuggeren hjælpe med, typisk mod et gebyr.

Annonce

Skrotning

Den almene skrotningspræmie på 2200 kr. udvides i perioden 24. februar til 31. marts til 5000 kr. Det gælder dog kun for dieselbiler, der er indregistreret før 1. januar 2006. Det skal foregå gennem en godkendt autogenbrugs-virksomhed, og der er afsat penge til 9000 biler, så det sker efter først-til-mølle-princippet.

Flere penge

De 26 mio. kr. er anden del af en pulje på omkring 100 mio. kr., som var en del af den daværende VKLA-regerings klima- og luftudspil. Det svarer til præmie for 36.000 skrottede biler. Det var den første del af pengene, der blev udbetalt i starten af 2019, og det er resten, der nu kan søges om.

Autobranchen Danmark mener, at den forhøjede skrotningspræmie har en stor effekt, og at det forhøjede sats på 5000 kr. skal fortsætte.

- Skrotpræmien bør gøres permanent, og puljebeløbet bør gøres markant større. Den nye ordning rummer blot 26 mio. kr. I starten af 2019 øremærkede man 67 mio. til en lignende ordning, der hurtigt blev udtømt. En grøn omstilling af vores bilpark kræver gevinster i begge ender for forbrugerne. Både når de køber en grønnere bil, men også når de vælger at sende den gamle og udtjente bil til skrot, siger Gitte Seeberg, der er adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Hun henviser til, at der ifølge bilstatistik herhjemme er mindst 150.000 dieselbiler fra før 2006, og behovet for udskiftning er stort.

- Ergo er der meget lang vej, hvis vi skal fjerne de mest forurenende biler fra de danske veje. Derfor er størrelsen af puljen uambitiøs, siger Gitte Seeberg.

Også FDM ser gerne flere penge til ordningen.

- Der er ingen tvivl om, at ordningen med den forhøjede skrotningspræmie har været en succes, der har fået mange af de ældste og mest forurenende dieselbiler væk fra vejene. Derfor mener FDM, at man bør finde flere penge, så vi får alle årgange af de ældre dieselbiler uden partikelfilter med, lyder det fra juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange på organisationens hjemmeside.

Også fra 2011

Autobranchen Danmark mener også, at ordningen skal udvides til at omfatte dieselbiler fra før 2011. Moderne dieselbiler fra efter 1. januar 2011 er omfattet af den såkaldte Euro 5-norm og er alle fra fabrikken udstyret med partikelfilter (DPF).

- Den største miljøgevinst hentes dermed ved at få fjernet dieselbiler fra før 2011. Derfor bør puljen udvides, så vi giver en økonomisk gevinst for at få de biler væk fra vejene, mener Gitte Seeberg.

Et partikelfilter reducerer antallet af sodpartikler fra motoren. Uanset type af filter mindsker et partikelfilter udledningen af sodpartikler med 95 pct.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Kolding

Se byrådets møde live på Facebook

Annonce