Annonce
Tønder

Modernisering for 1,2 millioner kroner er netop færdig: Støttekroner fik stort camping-projekt i mål

I alt 1,2 millioner kroner er der blevet investeret i en gennemgribende modernisering af Vadehavscamping. Det gælder dels campingpladsens grund, som er blevet gjort hårdere, og dels er der investeret stort i nye strømstandere og nye faciliteter til campisterne. 58 autocampere er der plads til på den nye autocamperplads til venstre i billedet. Foto: LAG Haderslev-Tønder
1,2 millioner kroner er blevet investeret, og nu står Vadehavscamping klar med den plads, som ejerne gennem et halvandet år har haft som målsætning at skabe. Det er blandt andet sket takket være 545.000 kroner, som LAG Haderslev-Tønder har bidraget med - altsammen for at skabe bedre forhold for autocampister.

EMMERLEV KLEV: Blød grund og fastkørte autocampere hører for alvor fortiden til på Vadehavscamping ved Emmerlev Klev. En gennemgribende modernisering til i alt 1,2 millioner kroner er netop blevet færdig og betyder, at man nu for alvor kan satse på at få flere campister ud til Vadehavet - især dem i autocampere.

Godt halvdelen af pengene - 545.000 kroner - er LAG-midler fra LAG Haderslev-Tønder. Penge, som er givet, fordi ambitionerne med campingpladsen går godt i tråd med den udviklingsstrategi, som LAG arbejder ud fra, forklarer LAG-koordinator Solveig Kappel:

- De er færdige med investeringen, så nu er pengene på vej fra Erhvervsstyrelsen. Vi har fokus på det, der skaber udvikling og liv i landdistrikterne, og med LAG-midler kan man jo støtte foreninger såvel som erhvervsrettede projekter. Det her er klart et erhvervsrettet projekt, som vi støtter op om, fordi det passer rigtig godt i tråd med, at man gerne vil skabe flere jobs og ikke mindst udvikling i landdistrikterne.

Netop behovet for risikovillig kapital har man fået opfyldt med LAG-midlerne, fortæller hun:

- Investeringen er en stor satsning, men også noget, der kan give pladsen et afgørende skub. Det har været meget væsentligt at få de her risikovillige midler på plads.

Med de 545.000 kroner følger der det krav, at det etablerede skal køre i minimum fem år.

Annonce

LAG-midler til Vadehavscamping

LAG-ordningen er en del af EU's landdistriktspakke. Her er der afsat EU-midler til at fremme lokal udvikling og levevilkårene i landdistrikterne.

Vadehavscamping ligger indenfor kystbeskyttelseslinjen, så projektet er blevet til virkelighed med tilladelser fra Kystdirektoratet og Tønder Kommune.

Den nye ombygning har givet 58 pladser til autocampere, men som hidtil er den anden halvdel af Vadehavscamping for campingvogne, telte med videre.

Ligger du eller din forening inde med en god idé, så er der ansøgningsfrist til LAG Haderslev-Tønder næste gang den 8. september 2019.

Læs eventuelt mere om ordningen på www.livogland.dk

Hårdere grund under hjulene

Med beliggenheden blot omkring 100 meter fra Vadehavet kunne pladsen godt blive blød, og det er ikke altid lige optimalt, hvis man kommer med en autocamper eller en campingvogn for den sags skyld. Derfor er en del af de i alt 1,2 millioner kroner gået til at lave 58 pladser specifikt til autocampere, forklarer medejer Morten Wind Gram:

- Formålet med det hele var at tiltrække flere gæster i autocampere til pladsen. Vi overtog for halvandet år siden, og har opdateret pladsen løbende, men vi kunne hurtigt se, at der var basis for at satse på autocamperne herude. Til gengæld var bunden også meget blød, så vi har med investeringen fået en hård bund lagt på pladsen. Det er en stor fordel, når man kommer med en autocamper, forklarer han.

Men pengene er også gået til elektronik. Vadehavscamping har flere ejere, og alle har fuldtidsjobs at passe ved siden af deres nye satsning i turismen. Derfor har man forsøgt at gøre pladsen mere selvkørende. Derfor står gæsterne selv for at checke ind og ud af pladsen, og et nyt elektrisk system har også gjort det til en leg at afregne strømforbruget, forklarer Morten Wind Gram:

- Det, vi forsøger at gøre, er at få en mere selvbetjent plads. Vi sørger selvfølgelig for, at alt er pænt, rent og i orden, men sådan noget som indcheckning klarer gæsterne selv, og det er lidt specielt. Men vi har alle seks et fuldtidsjob ved siden af, så det er for at undgå, at det kræver to mand på fuld tid herude. Der vil vi gerne hen i fremtiden, for vi vil gerne ansætte flere i takt med, at der forhåbentligt kommer endnu flere gæster.

God modtagelse

Den moderniserede udgave af Vadehavscamping er blevet taget godt imod af gæsterne, og det har givet campingpladsejerne ekstra gejst at arbejde videre med. Det er nemlig kun godt halvandet år siden de købte pladsen - uden at have drevet campingplads før:

- Vi har fået masser af positive tilbagemeldinger indtil videre, og vi håber selvfølgelig, at det kan være med til at trække flere gæster til. Vi er selv nye med camping, så der er blevet brugt mange, mange weekender. Nu er vi ved at være der, hvor alt står, som vi gerne vil have det. At gøre sådan noget kræver flid, og det har været et travlt år, men glade gæster gør, at det var hele arbejdet værd.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Når de yngste skoleelever må vente urimeligt længe på bussen

Det skulle være så godt alt sammen, da den tidligere regering tilbage i begyndelsen af året foretog en justering på folkeskoleområdet sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre. Justeringen handlede blandt andet om at gøre skoledagen kortere for eleverne i indskolingen – altså på klassetrinene 0. – 3.-klasse. Med aftalen blev partierne på Borgen enige om at skære to timer og et kvarter af skoleugen for eleverne, der er i alderen fra seks til ni år. Med den kortere skoleuge blev der skabt mere frihed og også større faglighed. Lød det fra politikerne. For nogle elever rundt på en del af Vejen Kommunes folkeskoler er det dog så som så med de gode intentioner. I hvert fald halter det noget, når det gælder friheden, som vi beskriver på forsiden af denne sektion. Virkeligheden på mange skoler er blevet en helt anden. For det kan godt være, at flere af skoledagene er blevet kortere. Men det er i hvert fald ikke ensbetydende med, at eleverne så også kan nyde friheden – slet ikke hjemme. Et sted mellem 40 og 70 skoleelever rundt i kommunen kan nemlig slet ikke komme hjem, når det ringer ud ved 13.15-tiden. De må i stedet vente helt op til en time på, at bussen ruller op foran deres skole. Og med en vis transporttid er nogle af eleverne klar til at stille skoletasken hjemme i privaten lidt før klokken 15 – altså en time og tre kvarter senere. - Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt. Jeg mener, at busafgangene bør tilpasses skolens ringetider, lød det fra det socialdemokratiske byrådsmedlem, Elin Winther, på byrådsmødet tidligere på ugen. Og S-politikeren har en pointe. Rigtig mange politikere fik via de nyinstallerede mikrofoner i den nye byrådssal tildelt ordet. Og selv om der var forståelse for problematikken med ventetiden, så besluttede et stort flertal, at der ikke bliver ændret på forholdene. Dels fordi det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at ændre på bustiderne, og dels fordi det vil koste Vejen Kommune omkring 900.000 kroner årligt at tilpasse busserne de ringetider, som der er på de pågældende skoler. Flertallet har talt. Og sådan er demokratiets spilleregler. Men det rokker ikke ved, at Udvalget for skoler og børn med rimelighed godt kan kigge på problematikken engang til. Altså en ommer. Er der da virkelig ingen mulighed for at foretage et eller andet indgreb, der kan løse op for den urimelighed, som disse skoleelever oplever? Indrømmet; Nu er det ikke sådan, at de oplagte svar bare blæser i vinden. Men ventetiden synes altså at være for lang for disse seks til niårige. Intentionerne i justeringerne på folkeskoleområdet var i hvert fald en ganske anden. GOD 3. SØNDAG i advent

Annonce