Annonce
Erhverv

Støttepartier kræver afgifter på flybilletter

Flybilletten bliver markant dyrere, hvis der indføres afgifter på flybrændstof, viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En returbillet til Paris kan stige med 555 kroner, hvis der indføres afgifter på flybrændstof.

Hvis flybrændstof bliver pålagt de samme afgifter som benzin til biler, vil flybilletter blive markant dyrere.

Helt konkret vil en returbillet til den franske hovedstad, Paris, stige med 555 kroner, og en returbillet fra København til Aalborg vil blive 179 kroner dyrere.

Det viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring.

Annonce

Denne viser også, at returbilletten til Grækenlands hovedstad, Athen, bliver 910 kroner dyrere. Imens gælder den dobbelte prisstigning for en returbillet til den thailandske hovedstad, Bangkok. Her vil den stige med 1813 kroner.

De prisstigninger, som afgifter på flybenzin vil medføre, er ikke chokerende høje. Det mener Susanne Krawack, der er seniorkonsulent i Concito.

Hun kalder desuden konkurrencen for "stærkt ulige".

- Det er megameget dyrere at tage toget til Paris. Det kan denne afgift ikke i sig selv rette op på, siger hun til Politiken.

Både Enhedslisten og SF kræver, at der bliver indført flyafgifter i finansloven for næste år.

- Vi har en regering, som har foden på bremsen. Det er underligt, når vi er det eneste land i miles omkreds uden flyafgifter, siger Rasmus Nordqvist, SF's klimaordfører, til Politiken.

Radikale Venstre, der også er støtteparti, vil kun have en afgift i finansloven, hvis pengene går tilbage til flyselskaberne.

Imens afviser transportminister Benny Engelbrecht (S) at indføre en dansk flyskat nu. Dog henviser han til, at regeringen "næste år vil komme med en samlet plan for grøn omstilling af flytrafikken", og at det kræver "fælles fodslag på tværs af landene".

Det siger han i en skriftlig kommentar til avisen.

Klimarådet har anbefalet, at Danmark indfører en passagerafgift, ligesom blandt andet Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har gjort.

Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved det norske Transportøkonomisk Institut og næstformand for Klimarådet, understreger dog over for Politiken, at det kun er i mangel af den bedste løsning: afgifter på brændstof.

Han anslår desuden, at antallet af passagerer i grove tal vil falde med 15 procent ved de prisstigninger, Concito er nået frem til. Mellem København og Aalborg vil det falde med 10 procent.

/ritzau/

Annonce
Erhverv For abonnenter

Prisbelønnet industrivirksomhed er gået konkurs: Nu skal den sælges til højestbydende for at redde arbejdspladser

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding

Politiet indfører nattelivszone for dømte personer i Kolding: Her må de ikke vise sig

Kolding For abonnenter

29-årig mor dømt for at tæve kæreste med ledning og stikke ham med kniv: Nu er parret kærester igen

Aabenraa

Efter et hårdt første leveår med nedlukninger og restriktioner: Restaurant får stor hæder i førende dansk spiseguide

Tønder For abonnenter

Politiet kommer: Nu er lokalerne til ny nærpolitistation fundet

Vaccine tilpasset Omikron kan være klar til marts

Varde For abonnenter

Firma med næsten 30 års erfaring er konkurs i tid med højkonjunktur: Ansatte afskediget og fritstillet

Billund

20-årige Chris bygger rækkehuse sammen med sin far: De er i gang med at bygge 34 nye i Billund

Esbjerg

Chaufførmangel, Brexit og covid-19 sender frisk fisk på skinner: Esbjerg-firma vil skære 40 procent af transporttiden

Coronasmitte kan igen sende børn hjem til onlineskole

Sønderborg

Socialdemokratiet har fordelt deres roller i det nye byråd

Kultur For abonnenter

Han overtager ansvaret for Nicolai Bio: Thomas var engang Danmarks yngste biografdirektør

Sønderborg

Flere læger giver et stik mod covid-19: Se listen her

Annonce