x
Annonce
Biler

Stadig lang vej til selvkørende biler

De mest avancerede biler har i dag selvkørende funktioner på niveau 2 eller 2,5. Her bliver de en årrække. Foto: Volvo
De store drømme om selvkørende biler til den brede befolkning er skudt til hjørnespark, men der arbejdes stadig på sagen.

Det er ikke længe siden, at mulighederne for selvkørende biler blev fremhævet gang på gang.

De mest optimistiske mente endda, at vi ville have fuldt selvkørende biler på det såkaldte Niveau 5 på vejene inden for få år. Men udviklingen er gået i stå ved niveau 2,5, der svarer til en kø-assistent, der selv kan følge trafikken og holde vognbanen ned til stop og op igen til motorvejsfart, mens bilproducenternes snak om nye systemer er forstummet.

Det er der flere årsager til, lyder det i branchebladet, Automotive Week, der har lavet et ”reality tjek” på de selvkørende biler.

I dag taler bilbosserne nemlig om, at der er meget komplekst at få de helt selvkørende biler ud på vejene, mens alle penge og forskning i disse år er vendt hen mod elektrificering, der omfatter plug-in hybrider og elbiler. Samtidig er lovgivningen, som slipper de selvkørende biler løs på vejene, langtfra på plads.

Noget andet er, at bilister er blevet mere skeptiske over for selvkørende biler efter flere ulykker i de seneste år. En nylig undersøgelse fra Deloitte viste da også, at forbrugernes tillid til de selvkørende biler er faldet i de seneste år.

Annonce

Selvkørende biler

De selvkørende biler opdeles i niveauer. Her svarer niveau 0 til almindelige biler, mens de elektroniske systemer tager mere og mere over og ender i niveau 5, der er en bil, som ikke behøver noget rat. Lige nu kan de mest avancerede selvkørende biler på markedet køre niveau 2, hvor man kan slippe rattet nogle sekunder. Niveau 3-bilerne er endnu ikke godkendt til almen kørsel på vejene.

En avanceret opgave

Volvo er et af de bilmærker, der har været langt fremme med planerne om selvkørende biler. Men Hakan Samuelsson, der er topchef for Volvo, erkender udfordringerne.

- Det er noget mere udfordrende, end vi troede fra starten. Vi er derfor meget forsigtige med at lancere noget, som forventes at være automatiseret, men som ikke er det, fordi dette vil give føreren en falsk fornemmelse af sikkerhed, siger han.

Volvo fokuserer nu på mere avancerede assistent-systemer, der delvist kan overtage kørslen på motorvejen. Billedet tegner sig hen mod, at private bilister umiddelbart højst kan regne med et niveau op til 3 inden for de nærmeste par år, mens niveau 4 og 5 mere retter sig mod shuttle-busser eller udbringning af varer. Herhjemme har firmaet Holo således arbejdet med selvkørende busser i Aalborg, København, Slagelse og Køge.

Også Carlos Tavares, som er den magtfulde chef for PSA, er afventende.

- Vi ser ikke, at der er nogen interesse fra kunderne efter niveauer over 3. Herefter stiger omkostningerne skyhøjt, og de står ikke mål med gevinsten, siger han til magasinet.

Eksperter advarer dog mod, at bilproducenterne kan blive kørt over af udbydere som Uber eller Waymo, hvis de sætter udviklingen i stå. Hos PSA arbejder man dog også med selvkørende biler over niveau 3. Men det er robottaxier og små busser, hvor man kan tage en højere pris. De skal fungere i miljøer, som er indrettet specielt til formålet, hvilket vil holde omkostningerne nede.

- De vil kunne bruges i simple omgivelser, hvor der er specielle vognbaner og klar signalering. Jo mere enkle omgivelser der er, jo nemmere er det at indstille softwaren til de scenarier, som vil kunne ske, siger Tavares.

Store perspektiver

Perspektiverne er dog store, når teknologien fra selvkørende biler i fremtiden vil kunne parres med de mest effektive elbiler. Adrian Hallmark, der er chef for Bentley, forestiller sig således, at biler, der vil kunne køre selv på tværs af Europa med 300 km/t, vil kunne erstatte fly. Han mener dog ikke, at det vil være et scenarie, vi vil se de næste par årtier.

- Fra vores synspunkt vil der stadig være folk, som ønsker at køre selv, og det vil også være tilladt for dig som bilist at køre selv, uantastet at der kommer specielle vejbaner for selvkørende biler, lyder det fra Adrian Hallmark.

Han mener også, at det vil være meget dyrt at omdanne metropoler som for eks. London eller Mumbai, der aldrig har været bygget til selvkørende biler.

Bilproducenterne arbejder i kulissen med enorme budgetter på området. Volkswagen meldte således i fjor ud, at man har investeret tæt på 20 mia. kr. i Argo AI, som er et softwarefirma inden for området, hvor Ford også er aktør. Målet er at få VW erhvervskøretøjer med niveau 4 på gaderne i 2025.

Mercedes og BMW er også gået sammen i et projekt omkring niveau 4-biler, hvor 1.000 ingeniører er i sving for at få teknologien klar til de næste generationer af Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.

Selv om bilproducenterne har sendt de selvkørende biler til hjørnespark, bliver der forsket videre hos underleverandører som bl.a. Bosch. Foto: Bosch
En række bilproducenter, som her Mercedes, har vist eksempler på selvkørende biler med en nærmest loungeagtig indretning. De er dog langt ude i fremtiden. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Max og Trine er faret vild i verden

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Kolding

Se byrådets møde live på Facebook

Annonce