Annonce
Haderslev

Stafet for Livet undrer sig: Hvorfor er der færre hold?

Arkivfoto
Styregruppen bag Danmarks største Stafet for Livet undrer sig over, at markant færre hold end ellers er tilmeldt her 90 dage før start.

Haderslev: Der er cirka 90 dage til årets Stafet for Livet afholdes i Damparken og muligvis på damhalvøen.

Men hvis prognosen, bedømt ud fra antal tilmeldte hold her 90 dage før start, holder stik, så kan det hele muligvis være i damparken. I hvert fald er der cirka 25 procent færre hold tilmeldt på nuværende tidspunkt i forhold til sidste år. Og holder det, vil det blive en rekordlav tilslutning til stafetten.

- Vi er ikke slemt bekymrede. Men vi har da undret os over, hvad der sker. Jeg tænker, at vi nok skal få Danmarks største og smukkeste Stafet for Livet alligevel. Og der kan jo også nå at ske meget endnu. Det plejer bare ikke at være sådan, siger formand for styregruppen Børge Koch.

Næststørste Stafet for Livet i Danmark blev afholdt i Esbjerg i maj. Her var der sidste år 3.500 deltagere, men i år 3.000.

- Der er en afmatning over hele landet. Det kan også hænge sammen med, at vi i Haderslev ved første stafet i 2013 var 12 byer i landet, der afholdt en stafet. Nu er der 75 stafetter over hele landet. Konkurrencen er blevet lidt hårdere, siger Børge Koch.

Annonce

Vi er ikke slemt bekymrede. Men vi har da undret os over, hvad der sker.

- Børge Koch, Stafet for Livet

Tilfredse deltagere

Når styregruppen ser på antallet af deltagere de seneste år og taler med holdlederne, så er der ikke noget, der tyder på, at 2019 skulle blive meget anderledes. Alligevel siger de tørre tal, at der plejer at være flere tilmeldte på nuværende tidspunkt.

- Derfor ville vi da godt vide, hvad det kan skyldes. Vi har trods år med dårligt vejr og mudder haft flotte deltagertal. Vores evaluering viser, at 92 procent af deltagerne sidste år vil deltage i år igen. Så det er lidt mystisk, men måske har vi bare været unaturligt store i en årrække, siger Børge Koch.

Stafet for Livet i Haderslev har sågar været verdens største af sin art. Men erfaringen siger, at det er de samme holdledere, der har sørget for det praktiske i flere år. Derfor kan der også ligge en forklaring her. Nogle kører måske træt.

- Derfor vil vi fra i år gøre ekstra meget ud af at tage hånd om de nye holdledere. Vi har indtil nu 10-15 nye hold. Vi skal være med til at sørge for, at de ikke slår for store brød op, så de for hurtigt kører sur i det, forklarer Børge Koch.

Formålet er ikke blevet mindre

Selv om antallet af hold indtil nu ikke er det samme som tidligere år, så minder Børge Koch om, at formålet med det hele, nemlig at stå sammen om at bekæmpe kræft, ikke er blivet mindre aktuelt.

- Det er fortsat hver tredje af os, der bliver ramt af kræft. Vi kender alle sammen nogen tæt på, der har været eller er ramt.

Haderslev-stafetten har flere år været verdens største stafet med lige over 8.000 deltagere.

Stafet for Livet i Haderslev afholdes 7. - 8. september.

Færre hold og deltagere

  • 2016: 90 dage før afvikling: 773 deltagere og 135 hold
  • 2017: 90 dage før afvikling: 751 deltagere og 120 hold
  • 2018: 90 dage før afvikling: 511 deltagere og 109 hold
  • 2019: 92 dage før afvikling: 391 deltagere og 77 hold
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce