Annonce
Varde

Steen Holm Iversen i ventetid: - Jeg mener stadig, Liberal Alliance er den rigtige kur for Danmark

Steen Holm Iversen venter spændt på de personlige stemmetal. Måske bliver han Liberal Alliances enlige sydjyske kandidat i Folketinget. Foto: Chresten Bergh
Liberal Alliance får ét i stedet for to mandater i Sydjylland – omkring middag ved Steen Holm Iversen, om det bliver ham.

Varde: Steen Holm Iversen venter.

Han har brugt bunker af tid, han er udmattet, han har brugt penge af egen lomme, fra partiet og fra private donationer – og alligevel er alt usikkert, fordi Liberal Alliance fik en kæmpe lussing.

I Sydjyllands Storkreds er der stemmer til én kandidat. Steen Holm Iversen er spidskandidat, men ikke den mest kendte, så hvordan de personlige stemmetal har fordelt sig er en joker.

Hvad tror du?

- Det ved jeg ikke. Det har jeg ikke nogen fornemmelse af. Resultatet blev ikke som forventet.

Annonce

Kompromiser har grumset

Hvorfor er I endt her?

- Fordi vi har haft meget store vanskeligheder ved at forklare vores vælgere vores regeringsdeltagelse og det projekt, der har ligget i at gå i regering. Vi står jo på den samme politik, som vi gjorde i 2015, men billedet er blevet grumset af alle de kompromiser, vi har været tvunget til at indgå. Dermed har vi mistet den position vi havde i 2015, hvor vi stod i den mere rene, klare, liberale position.

Man bliver beskidt af at tage ansvar?

- Det gør man.

Men det må øvelsen jo gå ud på?

- Det er det, jeg tænker, politik handler om. Men vi har mistet ni mandater, det er et gevaldigt hug i siden. Det peger meget, meget entydigt på, at vores vælgere ikke har kunnet se resultaterne af vores regeringsdeltagelse, og måske heller ikke længere kan se vores berettigelse.

Liberal Alliance er kuren

Selv hvis du kommer ind, hvad kan du så udrette i en lille, vingeskudt gruppe?

- Det ændrer ikke ved, at jeg kan varetage de sydjyske interesser. Jeg er gået til valg på vores partis politik og på at varetage Vardes og de syd- og sønderjyske interesser. Så det vil det blive brugt til.

Hvad kunne du have gjort anderledes?

- Jeg føler ikke, jeg har kunnet gøre meget anderledes.

Skulle du have stillet op for et andet parti?

- Jeg mener stadig, at Liberal Alliancer den rigtige kur for Danmark. Men alt det bliver jeg jo nødt til at kigge på, hvis jeg bliver valgt – og i særdeleshed også hvis jeg ikke bliver valgt.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce