Annonce
Kultur

Stenhuggere og keramikere varmer op til Billedkunstens Dag

Elever fra tre skoler i Vejen har i den forgangne uge forsøgt sig - om ikke som billedhuggere, men som stenhuggere og keramikere i fodsporet af Vejens berømte billedhugger og keramiker Niels Hansen Jacobsen. Fra venstre: Esben, Frederik, Jens Jakob og Nikolai. Foto: Søren Dippel
Elever fra tre skoler har fremstillet 175 unikke stentøjskrus. De er blevet glaseret med forskellige lokale råstoffer som for eksempel porfyr, gnejs og diabas. Samtlige krus skal udstilles i Skulptursalen på Vejen Kunstmuseum frem til udgangen af marts.

Vejen Kommune: Vejens berømte billedhugger og keramiker Niels Hansen Jacobsen ville uden tvivl have glædet sig, hvis han havde vidst, at 78 år efter sin død ville 175 skoleelever i Vejen forsøge sig - om ikke som billedhuggere, men som stenhuggere og keramikere. Og så ovenikøbet ikke langt fra museet for Niels Hansen Jacobsen.

I den forgangne uge har lærere og elever fra tre skoler haft travlt med at varme op til Billedkunstens Dag.

- Den dag har vi altid markeret på forskellig vis, men i år er vi enedes om at gøre det i samarbejde med kunstmuseer, siger bestyrelsesmedlem i Danmarks Billedkunstlæreres Kreds 4, Ulla Weber Klinge, der også er billedkunstlærer på Højmarkskolen i Holsted.

Allerede i december blev det første skridt taget, da otte billedkunstlærere fra tre skoler var på et specielt keramikkursus under ledelse af museets formidler, billedhugger Sophus Ejler Jepsen.

Herefter har 175 elever fra 2.- til 6. klasse fra de tre skoler blevet undervist i at fremstille støbeforme af gips til lige så mange krus – ét til hver elev. Siden er de mange krus blevet støbt i stentøjsler og brændt i Højmarkskolens keramikovn.

Annonce

Projektet

Projektet med de 175 krus afrundes og fejres på Billedkunstens Dag, onsdag den 11. marts.

Det sker med en udstilling og et fællesarrangement på Vejen Kunstmuseum fra klokken 11.00 med festtaler og fejring med sang.

Der vil være servering af flødeboller, gulerods- og agurkestave, saft, te og kaffe til alle gæster.

Efterfølgende vil krusene være udstillet i Skulptursalen på Vejen Kunstmuseum frem til udgangen af marts.

Elever fra 2.- til 6. klasse har deltaget i projektet.

De er fra: Højmarkskolen, Føvling Skole og Glejbjerg Børne-, og Skolecenter.

Porfyr, gnejs og diabas

Samtlige krus er så blevet fragtet til Vejen Kunstmuseum, hvor eleverne i den forgangne uge har været travlt beskæftigede med at fremstille den specielle glasur, som skal bruges i den videre proces.

Her har Sophus Ejler Jepsen sammen med Erling Glitrup, der tidligere har været lærer på Højmarkskolen, været på jagt efter lokale råstoffer, som skal bruges til glasuren. Råstofferne har de fundet hos entreprenør Frisesdahl i form af 10 store kampesten, som er blevet fragtet til pladsen foran Huggehuset ved Vejen Kunstmuseum. Her har eleverne så på skift brugt kræfter med hammer og mejsel som Jens Vejmand, og har slået skræver af de forskellige sten. Bagefter er skærverne møjsommeligt blevet pulveriseret med håndkraft i dertil egnede mortere, som Uldalls Jernstøberi har sponseret.

Stenpulveret er så blevet blandet i glasuren til krusene, der løbende er blevet brændt ved 1260 graders varme i en keramikovn på museet.

Sten er ikke bare sten, og der findes mange forskellige slags. De ti forskellige sten af granit, som eleverne har pulveriseret, og som blandt andet indeholder porfyr, gnejs og diabas, vil være med til at sætte deres helt forskellige præg på kopperne.

Fra istiden

- Jeg synes, det har været spændende at være med til. Det sværeste har nok været at knuse sten til pulver, siger ni- årige Saulé Sofie Zumariene fra Glejbjerg Børne- og Skolecenter.

- Nu har jeg lavet mit eget krus, som jeg så måske vil bruge til at drikke te af. Men det kan også godt være, at jeg kan bruge kruset som en gave.

- Glaseringen er sket på en radikal anderledes facon, som Sophus Ejler Jepsen over en årrække har eksperimenteret med. Nogle af hans resultater kan ses i seks montre, der blev indkøbt af Statens Kunstfond. De har siden indvielsen af det nye Vejen Rådhus været deponeret dér på 2. sal, siger leder af Vejen Kunstmuseum Teresa Nielsen.

- Krusene er glaseret med lokale materialer, hvis historie går tilbage til istiderne og trækker spor op til blandt andet Oslo og Gotland. Projektet er baseret på Sophus Ejler Jepsens fascination for stenarter som granit, der af istiden er bragt hertil fra fjeldene højt mod nord. Granitten viser sig at have mange af de samme bestanddele som keramiske glasurer.

Eleverne har på skift brugt kræfter med hammer og mejsel som Jens Vejmand, og har slået skræver af 10 forskellige sten. Fra venstre: Casper O., Sophus Ejler Jepsen og Frederik. Foto: Søren Dippel
Bagefter er skærverne møjsommeligt blevet pulveriseret med håndkraft i dertil egnede mortere, som Uldalls Jernstøberi har sponseret. Fra venstre: Esben og Lærke. Foto: Søren Dippel
Stenpulveret er så blevet blandet i glasuren til krusene. Fra venstre: Saulé Sofie, Mariella og Naya. Foto: Søren Dippel
Saulé Sofie maler her glasuren med stenpulveret på sit krus. Bagefter skal det brændes ved 1260 graders varme. Foto: Søren Dippel
Vejen Kunstmuseums formidler, billedhugger Sophus Ejler Jepsen, og billedkunstlærer på Hhøjmarkskolen i Holsted, Ulla Weber Klinge, viser fire af de 175 krus, som eleverne har fremstillet. Foto: Søren Dippel
At slå skræver af en kampesten af granit er hårdt arbejde. Foto: Søren Dippel
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Lisbeths corona-syge mand ligger bevidstløs i respirator: Pas på jer selv - og ikke mindst pas på andre

Leder

Kamp mod corona berettiger meget, men: Der er også en grænse

Regeringer verden over krænker fundamentale frihedsrettigheder for at bekæmpe corona. Værst i lande med udemokratiske regimer, men også Danmark kan være med. Det er en farlig udvikling. Krisen er så enorm, at vi selv i åbne demokratier må acceptere, at nogle af vores frihedsrettigheder sættes på pause. Det kan være retten til at måtte forsamle sig og bevæge sig frit. Det afgørende er ikke at gå for langt. Det har mange gjort. I Kina var og er det ikke sundt at kritisere diktaturets indsats mod corona. I Cambodia er 17 anholdt for at sprede "falske nyheder". I Tyrkiet er 19 anholdt for blandt andet at skrive, at corona var mere udbredt, end myndighederne sagde. I Ungarn er premierminister Viktor Orbán nu reelt diktator, efter at parlamentet har bemyndiget ham til på ubestemt tid at kunne regere per dekret, altså uden politisk flertal. Samtidig vedtog parlamentet en lov, som giver op til fem års fængsel for at offentliggøre "falske informationer". Så vidt er vi ikke i Danmark, men Mette Frederiksens regering er to gange blevet stoppet i forsøget på at gå for langt. I sit udkast til den første hastelov foreslog regeringen at bemyndige sundhedsministeren til at lade myndigheder trænge ind i private hjem uden dommerkendelse, hvis der var mistanke om smitte. I udspillet til den anden hastelov, som blev vedtaget sent tirsdag aften, ville regeringen give Styrelsen for Patientsikkerhed adgang til borgernes dankorttransaktioner for at spore potentielt coronasmittede – også uden dommerkendelse. Også dét blev heldigvis stoppet. I begge tilfælde demonstrerede Socialdemokratiet, hvad det har gjort siden sin valgsejr: Man er tilhænger af en meget stærk stat, som gerne må gribe dybt ind i borgernes private liv, hvis det tjener, hvad partiet opfatter som fællesskabets bedste. Men det sætter Grundloven faktisk grænser for, og det er godt, at nogle partier i Folketinget stadig har den som ledestjerne. Coronakrisen berettiger mange indgreb, men der er også en grænse.

Danmark

Live: FN-klimatopmøde udskudt på grund af coronavirus

Danmark

Lyt med: Har EU spillet fallit under corona-krisen? Nej, EU ender som sejrherre, siger ekspert

Annonce