Annonce
Biler

Stor efterspørgsel efter små, brugte biler

En bil som VW Up er stadig meget efterspurgt, og den steget med 10.000 kr. over de seneste tre måneder. Foto: VW
Corona-frygt og ønske om mere fleksibilitet har fået flere til at skifte tog og bus ud med bil. Det betyder mindre udbud og højere priser for især brugte mikrobiler. Vi giver gode råd til at navigere i junglen.
Annonce

Danskerne er igen blevet vilde med mikrobiler. I hvert fald når vi taler om de brugte. Det er både frygten for corona og myndighedernes anbefaling om at undgå offentlig transport især i myldretiden, som har sat gang i efterspørgslen og presset priserne op. Men også ønsker om mere fleksibilitet presser på.

Det mærker man hos Bilbasen, hvor udbuddet i den mindste klasse over de seneste tre måneder er faldet fra 13.500 til 6500 biler. Det betyder, at priserne er steget mellem 7.000 og 10.000 kroner for trillingerne Toyota Aygo, Peugeot 108 og Citroën C1, mens den mest populære VW Up er steget med hele 10.000 kroner.

- Der er langt større efterspørgsel, end der er udbud, og det presser helt naturligt priserne op. Så i forhold til tidligere får man altså biler, som er lidt ældre, måske har kørt lidt længere eller har mindre udstyr, siger Jan Lang, som er analytiker på Bilbasen.

Han peger på, at kunderne nogle steder måske kun har én dag til at beslutte sig. Så meget gang er der i salget.

Seks priseksempler

VW Move Up, 1,0 MPI 60, 5d. årgang 12/2015, 33.000 km: 74.900 kroner.

Toyota Aygo 1,0 VVT-i X-play 5d, årgang 9/2016, 39.000 km: 69.900 kroner.

Hyundai i10 1,0 Move 5d, 1/2017, 35.000 km: 64.900 kroner.

Opel Karl 1,0 Enjoy 5d, 5/2016, 44.000 km: 64.800 kroner.

Nissan Micra 1,2 Visia 5d, 1/2017, 37.000 km: 69.000 kroner.

Kia Picanto 1,0 Style Limited 5d, 11/2016, 24.000 km: 69.900 kroner.

Kilde: Bilbasen

Annonce

Mikrobiler rives væk

Der er flere årsager til, at udbuddet er blevet begrænset. Det er ikke mange år siden, at de helt små mikrobiler var blandt danskernes foretrukne bilstørrelse, lå højt på salgslisterne og kastede en stor underskov af brugte biler af sig. De seneste tre-fire år har de større biler dog taget over, så der er ikke kommet brugte på markedet i samme tempo. Mens nybilsalget over sommeren har været lidt nede i gear, har det generelle salg af brugte biler til gengæld slået nye rekorder.

Tendensen med et stort salg af brugte biler og især efterspørgsel på mikrobiler er også noget, man oplever hos Nellemann i Viby ved Aarhus, der er Kia-forhandler. Brian Lunde, som er salgschef, fortæller, at mikrobilerne maks. står en uge.

- Mikrobiler, der kommer ind i bytte, er næsten væk med samme igen. Køberne er for eksempel unge eller folk, der gerne vil have en bil nummer to. Det er især biler, som er under to år og har kørt mindre en 30.000 kilometer, der er rift om. 10 år gamle biler med 150.000 kilometer på tælleren er der ikke afsætning på, siger Brian Lunde.

Han mener, at udviklingen hænger sammen med en større velstand i samfundet. Han vurderer samtidig, at nogle af dem, som har fravalgt at rejse i år på grund af corona-restriktioner, i stedet for har brugt penge til en bil.

Annonce

Find de gode tilbud

Jan Lang fra Bilbasen har et par klare råd til køb af brugt mikrobil.

- Det bedste er at bruge helt op til grænsen af det beløb, man har til rådighed. Hvis du for eksempel har 60.000 kroner, så brug helt op til budgetrammen. Du får meget for de sidste penge, siger han, og peger på tre såkaldte ”skyggebiler”, der er oversete gode tilbud.

- Gå væk fra de mest populære biler. Gode bud er Hyundai i10, Opel Karl og Nissan Micra. Her får man meget bil for pengene, lyder rådet fra analytikeren.

Han anbefaler at indstille sigtet efter biler, der så nye som muligt og mindst fra 2016-17, hvor de typisk har kørt 40.000-50.000 kilometer. En outsider er Kia Picanto, som placerer sig mellem bestsellerne og de tre ”skyggebiler”. Fra modelår 2017 skifter Nissan Micra til en ny generation og bliver væsentlig dyrere.

Du kan også finde langt billigere mikrobiler. Det er for eksempel nogle af de første Toyota Aygo og Co.-modeller, som er mere end 10-12 år gamle, og måske kan fås for 25.000 kroner. Dem vil Jan Lang dog holde sig fra. De er trods alt meget gamle, og så er der større risiko for, at der kan komme ekstraudgifter, mens sikkerhedsudstyret også er mindre. For eksempel har de første årgange af Aygo typisk ikke ESC antiskrid.

Undgå også tredørsmodeller. Det er vigtigt for gensalgsværdien, at de har fem af slagsen.

Vær også opmærksom på, at en bil som Hyundai i10 findes i versioner med både seler til fire eller fem personer.

Hyundai i10 kan være et alternativ, der er rummeligt og giver meget bil for pengene. Foto: Hyundai
Også Opel Karl er en helstøbt mikrobil, og den kan være et godt køb i miniklassen. Foto: Opel
Nissan Micra er også en rummelig bil i klassen og er et godt alternativ til de mest populære modeller. Foto: Nissan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding For abonnenter

Ejvind er ny holdkaptajn for indsamling af  julehjælp til fattige børnefamilier:  248 har allerede søgt om mad og gaver

Annonce