Annonce
Biler

Stor Seat springer ud som sportslig opladningshybrid

Stylingen er sportslig, når den store Seat Tarraco lanceres i FR-trim. Foto: Seat
Seat Tarraco er nu klar som plug-in-hybrid, der kan køre 50 kilometer på ren strøm - og lanceres i det sportslige FR-trim.

Den store og høje Seat Tarraco bliver nu halvelektrisk. Den største Seat, som er søstermodel til Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace, kommer nemlig plug-in-hybrid, der kan lades op i strømnettet og køre en strækning på ren strøm. Den er her 50 kilometer.

Folkene i VW’s spanske datterselskab kaster dog et fyrigt sydlandsk element ind i al fornuften, da opladningshybriden lanceres i den sportsligt stylede FR-version.

Udgangspunktet er den 1,4 liter TSI-benzinmotor på 150 hk og en elmotor på 85 kW, svarende til 116 hk, som spiller sammen med et litium-ion-batteri på 13 kWh. Det munder ud i, at bilen klarer acceleration 0-100 kilometer i timen på 7,4 sekunder og har en topfart på 217 kilometer i timen.

Opsætningen med denne motor er også kernen i VW-koncernens andre opladningshybrider, blandt andet Kodiaq og formentlig også Tiguan, og den er på vej i Skoda Superb og den faceliftede VW Passat.

FR-udstyret omfatter blandt andet styling som ekstra spoilere, sportskabine med elektriske læder-sportssæder og specielle fælge i 19 tommer eller 20 tommer. Som noget nyt kan modellen også fås i den matte, Fura Grey.

På infotainment-fronten er der også en mindre opgradering, da en centrale berøringsskærm vokser fra 8,0 til 9,2 tommer.

Danske priser eller tidspunkt for introduktion kendes endnu ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding For abonnenter

Ansatte skal væk: Mindst 100 stillinger på skoler og daginstitutioner ryger i sparerunde

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce