Annonce
Regionalt

Stor trafikplan: Flertal bag ekstra jernbanespor i Sønderjylland er på plads

Et skinnenedbrud på den dengang enkeltsporede strækning mellem Vojens og Vamdrup i 2012 lukkede jernbanen ned i 17 dage. Nu skal et ekstra spor mellem Padborg og Tinglev gøre strækningen mindre sårbar mod lignende uheld. Arkivfoto: Orla Lund
Der tegner sig på forhånd et klart flertal i Folketinget for at etablere et dobbeltspor mellem Padborg og Tinglev.

Trafik: Flertallet bag et ekstra jernbanespor mellem Padborg og Tinglev er umiddelbart på plads, efter at regeringen har taget projektet med i sit nye udspil til en stor infrastrukturplan for landet.

Ved juletid beskrev transportordførerne for Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Enhedslisten i et læserbrev det som ”en væsentlig prioritet, at det dobbelte jernbanespor bliver realiseret med de kommende infrastrukturforhandlinger”.


Vi har fremlagt et samlet bud på, hvad der skal prioriteres i en plan. Så tager vi den derfra i forhandlingerne. Det samme gælder rækkefølgen.

Benny Engelbrecht (S), transportminister


Og det, kunne transportminister Benny Engelbrecht (S) torsdag bekræfte, er tilfældet. Det ekstra spor skal sikre, at togene ikke holder i kø og gøre strækningen mindre sårbar over for uheld.

Skiftende regeringer har gennem tiden ikke prioriteret projektet, men nu er tiden kommet, og det glæder transportordfører Hans Kristian Skibby (DF).

- Det bliver spændende at se, hvornår regeringen lægger op til at anlægge sporet. Jeg vil presse på for, at det bliver prioriteret højt på listen, da det er rimelig nemt at gå til anlægsmæssigt, idet der allerede er et spor i forvejen, siger han.

Ordførerkollega Niels Flemming Hansen (K) bemærker, at der på forhånd er bred politisk opbakning til projektet til omkring 800 millioner kroner.

- Jeg kan ikke forestille mig andet end en bred politisk aftale, og der har jeg en meget positiv forhåbning om, at dobbeltsporet går igennem, siger transportordføreren.

Annonce

Prisen ikke afgørende

Venstres ordfører Kristian Pihl Lorentzen understreger, at et ekstra spor står højt på partiets liste til de kommende forhandlinger.

Regeringen vil udover en VVM-undersøgelse også afsætte 800 millioner kroner til opgraderingen. Prisen for det ekstra spor er usikker, da projektet ikke er blevet undersøgt i detaljer siden 1993. Det afskrækker ikke Venstres ordfører.

- Prisen er ikke afgørende for vores stemme. Det er et rigtig godt projekt, som sikrer, at vi får en langt bedre forbindelse ned til Tyskland, så det er pengene værd, uanset om det koster 600 eller 800 millioner, siger han.

Thomas Andresen (V), borgmester i Aabenraa Kommune og næstformand i Udviklingsråd Sønderjylland, mener heller ikke, at prisen er afgørende.

- Det er risikoen ved et brud på jernbanenettet, der er det overhængende i denne sammenhæng, siger Thomas Andresen.

Han henviser til, at et uheld på den dengang enkeltsporede strækning mellem Vojens og Vamdrup i 2012 lukkede jernbanen i 17 dage, hvorfor godsoperatørerne måtte omdirigere deres trafik over Tønder-Bramming.

- Det er godt, at der ikke er sket et uheld indtil videre, og for at fremtidssikre jernbanedriften, bliver man nødt til at lave sådanne investeringer, siger borgmesteren.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil ikke forholde sig til, hvor højt det ekstra spor ligger på regeringens prioriteringsliste.

- Vi har fremlagt et samlet bud på, hvad der skal prioriteres i en plan. Så tager vi den derfra i forhandlingerne. Det samme gælder rækkefølgen, siger ministeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Lyt til speedwaypodcasten 'Ryttergården': Besøg af Danmarks mest vindende kører nogensinde

Annonce