Annonce
Esbjerg

Stor undersøgelse: Mere end 60 procent inden for turisme og oplevelse er lukningstruede

En ny undersøgelse fra Business Esbjerg viser, at mere end 60 procent af virksomhederne er i akutte problemer. Arkivfoto: JV
En ny undersøgelse fra Business Esbjerg viser, at mere end 60 procent af virksomhederne er i akutte problemer. Derfor råber flere aktører i branchen nu op, da der skal mere hjælp til med det samme

Esbjerg: Turisme- og oplevelseserhvervet i Esbjerg og Fanø Kommuner styrtbløder i øjeblikket, skriver Business Esbjerg i en pressemeddelelse.

Marts, april og maj er nemlig typisk måneder, hvor der er kronede dage i turist- og oplevelsesvirksomheder med påskeferie, konfirmationer, lejrskoler og familiefester. I år har Coronakrisens hærgen fuldstændig revet de tre måneder ud af ordrebøgerne hos stort set samtlige aktører i branchen.

Den langvarige nedlukning af Danmark gør nu så ondt, at arbejdspladser ikke blot går tabt, men konkursbegæringer og firmalukninger er også nært forestående, hvis der ikke bliver taget drastiske skridt hurtigst muligt, lyder det fra Business Esbjerg, som driver VisitRibeEsbjerg og Fanø Turistbureau.

- Vi har netop afsluttet en undersøgelse, som er udsendt til næsten 3.000 virksomheder i Esbjerg Kommune. Den taler desværre sit tydelige sprog, når det gælder turisme- og oplevelseserhvervene. Det er i den grad alarmerende tal, som kræver hurtig handling i form af forbedrede og forlængede hjælpepakker, forklarer turistchef i Esbjerg og Fanø Kommuner, Pia de Place blandt andet i meddelelsen.

Annonce

Nøgletal virksomhedsundersøgelsen

70 procent har oplevet et fald i omsætningen på mellem 75 og 100 procent.

59 procent har oplevet et fald i antallet af arbejdspladser.

61 procent er enten lukkede, hårdt ramt og lukningstruede eller usikre på om, de kan fortsætte.

79 procent har kun likviditet til at klare sig mindre end 5 måneder.

84 procent har sendt medarbejdere hjem.

48 procent har midlertidigt lukket pga. Coronakrisen.

Voldsomt fald

Et af de steder, der har været hårdt ramt af krisen, er Storkesøen i Ribe, hvor problemerne i dén grad kan mærkes på pengepungen lige nu. Her driver man både spisested med mange selskaber, har overnatningsmuligheder og tiltrækker normalt mange gæster til fiskesøerne – ingen af delene giver penge i kassen i øjeblikket.

- Lige præcis den her periode plejer at være den bedste tid på året for os. Det er fiskesæson og vi har normalt alt booket på det her tidspunkt. I år er der intet. Der er stort set helt ryddet i ordrebogen. Det er virkelig voldsomt. Normalt forventer vi en omsætning på 1,2 millioner kroner i april, men i år drosles det ned til 131.000 kroner. Generelt har vi i vores Corona-budget droslet ned med 90 procent. Det kan vi ikke klare på sigt, da vi ikke får fyldt kassen op og skabt det forråd, vi skal tage af udenfor højsæsonen, forklarer den ene af de tre ejere, Anette Kirkegaard.

Hos Storkesøen har man har afskediget to fastansatte og 11 timelønnede medarbejdere som en konsekvens af krisen, men man har endnu ikke gjort brug af nogen af de hjælpepakker og kompensationsmuligheder, der er blevet lanceret. Det er der en god grund til.

- De nuværende hjælpepakker og kompensationsmuligheder batter overhovedet ikke i forhold til de indtjeningsmulighederne, der er for os de næste 6-8 måneder. Vi har brug for meget mere hjælp, hvis vi skal have en chance for at klare os igennem det her. Vi håber og tror på, at der må komme noget bedre. En branche som vores, der har så få måneder til at tjene pengene, har brug for en bedre løsning i forhold til at få dækket omsætningstab, fortæller Anette Kirkegaard.

Behov for mere hjælp

Turistchefen i Esbjerg og Fanø Kommuner peger også på behovet for flere tiltag, hvis flest mulige turisme- og oplevelsesvirksomheder skal holde skuden oven vande.

- Turisme- og oplevelseserhverv er særligt udfordret, da de udeblevne gæster og mistede arrangementer ikke blot kan skubbes til et senere tidspunkt. Hvad der ikke er forbrugt i marts og april, er tabt. Samtidig falder krisen på et tidspunkt, hvor turisme- og oplevelsesvirksomhederne netop skulle til at tjene deres penge – foråret og sommeren er de måneder, hvor årets indtjening for alvor skulle høstes. Lige nu er foråret forsvundet, og det er usikkert hvordan sommeren kommer til at forløbe, forklarer Pia de Place.

Hun pointerer, at det på længere sigt er fint med kompensation for løn og faste udgifter, momsnedsættelse, fritagelse for bestemte afgifter og skatter samt fradrag, der skal animere danskerne til at holde ferie, gå mere på restaurant og købe oplevelser herhjemme. Men her og nu skal der ganske enkelt også løsninger på bordet, der hjælper på kort sigt.

- Hvis vi også skal have nogle turisme- og oplevelsesvirksomheder på den anden side af denne krise, som kan tilbyde et rigt og mangfoldigt udbud af oplevelser og kultur, kræver det, at der hurtigst muligt forhandles nogle bedre og mere omfattende hjælpepakker på plads. Mange virksomheder kan end ikke kan klare den til sommerens højsæson, vurderer turistchefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Pseudo-oplukning af grænsen: Det er kun lidt bedre end ingenting

Tønder

Stærk utilfredshed i Tønder og stor glæde på Rømø: Grænseåbning får meget blandet modtagelse

Sydjylland

Camping-indehaver skuffet over Mette Frederiksens delvise grænseåbning: Vi har brug for weekend-turister

Annonce