Annonce
Biler

Storladen ny Octavia folder sig ud

Den nye Skoda Octavia vokser en smule og får en mere selvsikker attitude. De smalle lygteåbninger giver mulighed for de avancerede full LED-matrix forlygter. Foto: Skoda
Skoda Octavia vokser i den nye generation, som kan fås med en stribe avanceret sikkerhedsudstyr og lanceres som plug-in-hybrid.

Hvis du synes, at den nye Skoda Octavia ser stor ud, så er der noget om snakken.

Den helt nye generation er nemlig blevet mere voksen på alle fronter. Det gælder ikke alene på mål, men også hvad angår udstyr.

Her er masser af højteknologisk udstyr, der bringer Octavia helt på linje med lidt finere fætre som VW Golf og VW Passat fra Wolfsburg.

Tag bare muligheden for head-up-display med skiltegenkendelse, massageforsæder, infotainment-system, der kan styres med håndbevægelser og avancerede full LED-matrixforlygter, som målretter lyset meget præcist.

På udstyrsfronten er der nu også mulighed for et nyt og mere brugervenligt digitalt cockpit, nye centrale storskærme på op til 10,25 tommer og trezonet klimaanlæg.

Annonce

Bedre sikkerhed

En række nye sikkerhedssystemer kan fås til Octavia. Ud over ”Collision Avoidance Assist”, som hjælper på undvigemanøvren ved risiko for kollision, ”Turn Assist”, der advarer og bremser bilen ved trafik forfra eller bagfra ved venstresving, ”Exit Warning”, som advarer mod at åbne sidedøren, hvis der kommer cyklister, og ”Traffic Warning”, der advarer mod stop i trafikken, er der også andre tiltag.

Det gælder ”Predictive Cruise Control”, som bygger på den adaptive fartpilot og bruger kameraet i forruden og navigationsanlægget til at vogte sving samt fartgrænser og tilpasse farten.

Men også ”Side Assist”, der bygger på ”Blind Spot Detect”, og kan opdage og advare mod køretøjer op til 70 meter bag bilen, mod ellers 20 meter.

Hjælper med at undvige

Overflødighedshornet af udstyrsnyheder gælder også på sikkerhedsfronten, hvor der er mulighed for et nyt sikkerhedssystem som ”Collision Avoidance Assist”, som øger ratudslaget og dermed hjælper undvigemanøvren ved risiko for kollision.

Et andet system er ”Turn Assist”, der advarer og bremser bilen, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Her findes også ”Exit Warning”, som advarer mod at åbne sidedøren, hvis der kommer cyklister, og ”Traffic Warning”, der advarer mod stop i trafikken. Ovenstående er dog i udstrakt grad ekstraudstyr. Men det danske udstyrsniveau kendes endnu ikke.

Skoda holder dog stadig fast i det helt lavpraktiske for kunderne, der ikke snydes for en paraplyholder, som her er placeret i venstre fordør.

Det står også klart, at Octavia stadig er en meget rummelig bil. Modellen er vokset med et par centimeter i længde og bredde, mens akselafstanden holder målene. Det betyder dog i alle tilfælde, at der er mere plads på især bagsædet og i bagagerummet, hvor stationcaren, Combi, udvider sig med 30 liter, så der nu er helt 640 liter at gøre godt med, hvilket er ny rekord i klassen.

Klarer 55 kilometer på strøm

På motorsiden er der nu mulighed for en plug-in-hybrid, som kan lades op i elnettet.

Her spiller en 1,4-liters benzinmotor på 156 hk sammen med en elmotor på 75 kW, hvilket giver en systemydelse på 204 hk i bilen. Med et batteri, der har en kapacitet på 13 kWh, kan den køre op til 55 kilometer på ren strøm efter WLTP-skalaen.

Octavia kommer i flere modeller som mild hybrid. Det gælder en 1,0-liters motor med 110 hk og en 1,5-liters motor med 150 hk.

Skoda har dog endnu ikke opgivet brændstofværdierne for motorerne, der også lanceres med samme ydelser uden hybridteknologien. Her følger også en 2,0-liters benzinmotor på 190 hk, der spiller sammen med firehjulstræk og DSG-automatgear.

DSG-automatgearet er en nyhed i sig selv. Her bruger Skoda for første gang ”shift by wire”-teknologi, hvor alt forgår elektronisk. Det er et system, der også kommer i den nye Golf. Det betyder, at den traditionelle gearvælger er afløst af en lille paddle mellem forsæderne.

På dieselfronten lancerer Skoda en ny generation af 2,0-liters EVO-motorer, der udleder 80 procent mindre NOx på grund af ny katalysator-teknologi. De kommer med ydelser på 115 hk, 150 hk og 200 hk.

Den nye Skoda Octavia lander herhjemme til næste sommer.

Danske priser kendes endnu ikke.

Modellen kan nu fås en mere omfattende digital instrumentering, hvor der kan swipes på den central skærm på op til 10 tomme. Biler med DSG-gear har nu et joystick-gearskifte. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Når de yngste skoleelever må vente urimeligt længe på bussen

Det skulle være så godt alt sammen, da den tidligere regering tilbage i begyndelsen af året foretog en justering på folkeskoleområdet sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre. Justeringen handlede blandt andet om at gøre skoledagen kortere for eleverne i indskolingen – altså på klassetrinene 0. – 3.-klasse. Med aftalen blev partierne på Borgen enige om at skære to timer og et kvarter af skoleugen for eleverne, der er i alderen fra seks til ni år. Med den kortere skoleuge blev der skabt mere frihed og også større faglighed. Lød det fra politikerne. For nogle elever rundt på en del af Vejen Kommunes folkeskoler er det dog så som så med de gode intentioner. I hvert fald halter det noget, når det gælder friheden, som vi beskriver på forsiden af denne sektion. Virkeligheden på mange skoler er blevet en helt anden. For det kan godt være, at flere af skoledagene er blevet kortere. Men det er i hvert fald ikke ensbetydende med, at eleverne så også kan nyde friheden – slet ikke hjemme. Et sted mellem 40 og 70 skoleelever rundt i kommunen kan nemlig slet ikke komme hjem, når det ringer ud ved 13.15-tiden. De må i stedet vente helt op til en time på, at bussen ruller op foran deres skole. Og med en vis transporttid er nogle af eleverne klar til at stille skoletasken hjemme i privaten lidt før klokken 15 – altså en time og tre kvarter senere. - Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt. Jeg mener, at busafgangene bør tilpasses skolens ringetider, lød det fra det socialdemokratiske byrådsmedlem, Elin Winther, på byrådsmødet tidligere på ugen. Og S-politikeren har en pointe. Rigtig mange politikere fik via de nyinstallerede mikrofoner i den nye byrådssal tildelt ordet. Og selv om der var forståelse for problematikken med ventetiden, så besluttede et stort flertal, at der ikke bliver ændret på forholdene. Dels fordi det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at ændre på bustiderne, og dels fordi det vil koste Vejen Kommune omkring 900.000 kroner årligt at tilpasse busserne de ringetider, som der er på de pågældende skoler. Flertallet har talt. Og sådan er demokratiets spilleregler. Men det rokker ikke ved, at Udvalget for skoler og børn med rimelighed godt kan kigge på problematikken engang til. Altså en ommer. Er der da virkelig ingen mulighed for at foretage et eller andet indgreb, der kan løse op for den urimelighed, som disse skoleelever oplever? Indrømmet; Nu er det ikke sådan, at de oplagte svar bare blæser i vinden. Men ventetiden synes altså at være for lang for disse seks til niårige. Intentionerne i justeringerne på folkeskoleområdet var i hvert fald en ganske anden. GOD 3. SØNDAG i advent

Annonce