Annonce
Esbjerg

Storsælgende direktør er træt af denne sætning: 'Det er også let for jer. I er jo bare en webshop'

Asger Kragh, indehaver af webshoppen Bambuni, der sælger strømper og tekstiler af bambus, oplever stor vækst i salget under corona. Men han er træt af, at folk tror, det er nemt, bare fordi det er onlinesalg. Foto: Ken Mathiesen
Webshoppen Bambuni i Esbjerg, der sælger strømper og tøj fremstillet af bambustekstiler, vokser vildt under coronakrisen. Men ejeren kalder det en misforståelse, at succesen udelukkende skyldes, at han driver en webshop. Her er konkurrencen mindst lige så hård, fastslår han.
Annonce

Esbjerg: Webshoppen Bambuni.dk med adresse i Sædding ved Esbjerg har fået voldsomt meget luft under vingerne – så meget at ejer og direktør Asger Kragh nu må kigge sig omkring efter flere ansatte, som kan hjælpe ham.

Ifølge Asger Kragh er omsætningen fra 2019 til 2020 tredoblet og i gennemsnit vækster virksomheden, der sælger tøj og strømper produceret af bambustekstil, med 300-400 procent fra måned til måned.

I tørre og håndfaste tal afsatte Bambuni, ifølge Asger Kragh, i 2019 omkring 9.000 par strømper, mens salget af i 2020 var vokset til flere end 57.000 par strømper. I 2020 løb Bambuni ovenikøbet tør for strømper tre gange, ligesom virksomheden sidste år oplevede at stå på bar bund med underbukser, oplyser indehaveren.

- Og som det ser ud nu, kommer jeg til at løbe tør igen, selvom jeg sidste gang sørgede for at få en stor levering. Denne gang skulle varen komme hjem, men min leverandør er presset på grund af covid-19. Så ja, jeg kommer til at løbe tør igen, lyder det fra Asger Kragh.

At omsætningen er steget, viser et kig i virksomhedens seneste offentliggjorte årsrapport. Her er bruttofortjenesten er vokset fra 90.000 kroner i 2018/2019 til 133.0000 kroner i 2019/2020.

Annonce

Det er ikke nemt

Bambunis webshop er stiftet for cirka tre år siden med i første omgang salg af undertøj og strømper af bambus, der hitter som tekstiltype, fordi det angiveligt er både åndbart og lugtfrit. Sidenhen er der også kommet undertøj til piger, toppe og T-shirts i sortimentet, og som noget helt nyt er Bambuni begyndt at sælge sengetøj og lagner i 100 procent bambus.

- Dette er vores næste skud på stammen og i samme omfang med vores vækst er sortimentet blevet bredere, og snart kommer vi ud med en spritny webshop, fortæller Asger Kragh, der oprindeligt stiftede forretningen sammen med en kompagnon, som nu er købt ud.

Asger Kragh anerkender, at en stor del af væksten stammer fra det øgede onlinesalg i forbindelse med corona, men han fremhæver også, at onlinesalget er præcis ligeså konkurrenceudsat som salget i fysiske butikker.


Man hører den her med, at ”det er også let for jer. I er jo bare en webshop”. Men det er helt forkert.

Asger Kragh, indehaver, Bambuni.dk


- Man hører den her med, at ”det er også let for jer. I er jo bare en webshop”. Men det er helt forkert. Konkurrencen er lige så stor, hvis ikke større på nettet end hos de fysiske butikker. Der kommer hele tiden nye som også har bambustøj, eller de kan findes i Netto og Bilka og andre steder. Alle gør noget på dette, siger Asger Kragh, der samtidig har dette budskab til alle i den coronaramte detailhandel.

- Stop med at gøre det, som I gjorde for 5-7 år siden, drop alt hvad der hedder "plejer", og gør i stedet det I skulle have gjort for 2-3 år siden. Og gør det 100 procent, tro på det og bliv ved. Glem ordet kundeservice – vær rådgiver i stedet. I kender bedst jeres produkter, og giv kunderne mere information og rådgivning hver gang.

Annonce

Følger data

Bambuni-direktøren anfører også, at en stor del af Bambunis succes skyldes en aggressiv og forholdsvis dyr strategi, hvor virksomheden meget aktivt måler på de data, man modtager i salgsindsatsen. Der investeres kontinuerligt på at blive endnu bedre, oplyser Asger Kragh.

- Vi har kæmpet for at slå vores brand fast – og det giver pote for os nu, ligesom vi hele tiden måler vores data. Alt vi gør er gjort efter, hvad vores data fortæller os, lyder det fra Bambuni-ejeren, der nu må ud for at ansætte sig til noget hjælp.

- Lige nu står jeg selv med pakkeri og det med hele med lejlighedsvis hjælp fra min samlever og en lille nyfødt på otte måneder. Så jeg har behov for hjælp fra en eller to unge mennesker, som kan hjælpe med at følge med, konstaterer Asger Kragh.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce