Annonce
Sport

Australien udligner fransk føring i Fed Cup-finalen

Tony Ashby/Ritzau Scanpix

Fed Cup-finalen i Perth blev indledt med fransk opvisning fra Mladenovic og storspil fra Australiens Barty.

Alt er åbent efter de første to kampe mellem tenniskvinderne fra Frankrig og Australien i Fed Cup-finalen.

Stillingen er 1-1 efter førstedagen i Perth på den australske vestkyst, hvor finalen afgøres over fem kampe.

Franske Kristina Mladenovic slog sikkert værternes Ajla Tomljanovic med 6-1, 6-1 i åbningskampen i den australske hede.

Men i 38 graders varme slog verdensranglistens nummer et, Ashleigh Barty, mindst lige så hårdt tilbage, da hun efterfølgende vandt med 6-0, 6-0 over Caroline Garcia.

Søndag skal der spilles yderligere to singlekampe, inden det hele i sidste ende måske skal afgøres i en double.

Det er dog ikke sikkert, at Tomljanovic kommer mere på banen for Australien efter sit store nederlag. Det samme kan gøre sig gældende for Caroline Garcia hos Frankrig.

Tomljanovic må måske overlade pladsen til rutinerede Samantha Stosur, mens Alizé Cornet, Fiona Ferro og Pauline Parmentier er i spil til at afløse Garcia på det franske hold.

Frankrig har vundet Fed Cup to gange tidligere, senest i 2003- Australien er på jagt efter den ottende titel. Lykkedes det, vil det være første gang i 45 år, at australierne vinder turneringen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce