Annonce
Indland

Straffesager risikerer forsinkelse på grund af flaskehals

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Socialdemokratisk retsordfører siger, at et øget pres på anklagere skal tages alvorligt i næste politiforlig.

Meldinger om et opskruet pres på anklagerne, påbud fra Arbejdstilsynet og en tillidsmands nødråb gør indtryk på Christiansborg.

Socialdemokratiets retsordfører, Trine Bramsen, siger, at både anklagernes og domstolenes forhold vil få høj prioritet, når partierne til efteråret skal forhandle om et nyt politiforlig.

- Vi kan ganske enkelt ikke være det bekendt overfor de medarbejdere, der har så hårdt et arbejdsmiljø, at de går ned med stress. Vi kan heller ikke være det bekendt overfor borgerne, som i sidste ende oplever, at deres sager ikke behandles indenfor rimelig tid, siger Trine Bramsen.

Antallet af politifolk er på det seneste blevet skruet i vejret. I foråret proklamerede rigspolitiet, at man med 11.128 betjente har nået det højeste antal siden en reform i 2007.

Imidlertid er antallet af anklagere, der skal behandle de sager, som betjentene producerer, ikke blevet justeret tilsvarende. Det giver ifølge Foreningen af Offentlige Anklagere et øget pres.

Der er risiko for langsommere afgørelser og lavere kvalitet i straffesagerne, ligesom der er personlige konsekvenser, har foreningen advaret om.

Forleden sagde tillidsmanden for de omkring 75 anklagere på Bellahøj i Københavns Politi, at situationen er uholdbar.

- Der er ingen tvivl om, at der på Bellahøj er massive stress-symptomer. Medarbejderne har ondt i maven og søvnproblemer. Nogle fortæller, at de har svært ved at huske, og at man har svært ved at komme ned i gear efter arbejde, sagde Martin Dahl Fuglsang.

På Christiansborg siger Trine Bramsen fra Socialdemokratiet, at tingene ikke hænger godt nok sammen.

Spørgsmålet er, om politikerne for ensidigt har fokuseret på antallet af politifolk og har overset andre grupper?

- I stedet for at pege fingre mener jeg, at det er en fælles politisk opgave at sikre, at vi har en straffesagskæde, der hænger sammen. Det skal fungere, og det skal være i balance, siger Bramsen.

I december gav Arbejdstilsynet et påbud til Københavns Politi om forholdene for anklagerne i Særlig Efterforskning Øst. Politikredsen skal sikre, "at en stor arbejdsmængde og tidspres ikke forringer de ansattes sikkerhed og sundhed," hedder det.

Desuden har Arbejdstilsynet også varslet en nøjere undersøgelse af anklagernes forhold på Bellahøj.

Tal fra politiet viser, at betjentene i Københavns Politi rejste 18 procent flere sigtelser i 2018 end i det foregående år. Derimod er antallet af sager, som anklagerne sender til retten, stagneret, fremgår det af oplysninger fra Domstolsstyrelsen.

Chefanklager Ida Sørensen sagde forleden til Ritzau, at man ikke umiddelbart kan sammenligne de to opgørelser - men at det er rigtigt, at anklagerne har fået flere sager end normalt.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce