Annonce
Erhverv

Strandede Spies-passagerer får hjælpende hånd af konkurrenter

50090 Johan Nilsson/Tt/Ritzau Scanpix
1400 passagerer til og fra Danmark bliver mandag påvirket af konkurs. Bravo og TUI vil forsøge at hjælpe dem.

Rejseselskabet Bravo Tours vil forsøge at hjælpe rejsekunder, der enten er eller skal afsted på charterferie med Spies.

Det fortæller rejseambassadør hos Bravo Tours Stig Elling.

- Vi prøver både at få gæster hjem, hvor vi har tomme pladser, og vi vil sætte ekstra ind fremadrettet, så vi kan få dem afsted, der har bestilt ferie, siger han.

Rejsetrafikken mandag er indstillet for Spies-passagerer, efter at Spies' ejer, Thomas Cook, er gået konkurs.

Alene mandag er 1400 Spies-passagerer påvirket af Thomas Cook-kollaps.

Bravo Tours kan ikke sætte tal på, hvor mange passagerer de kan hjælpe i samarbejde med Rejsegarantifonden.

- Men det bliver minimalt, i forhold til hvor mange gæster der er. Vi vil forsøge at skaffe mere kapacitet, siger Stig Elling.

Han har været i rejsebranchen i 50 år, og han fortæller, at han aldrig har oplevet noget lignende.

- Det er det største kollaps i dansk rejsehistorie, jeg kan mindes. Det er trist, og det har de ikke fortjent i Skandinavien.

- Spies har et godt navn i Danmark, der har eksisteret i mange år helt fra Simon Spies' tid. Det er en mærkelig dag, selv om vi er konkurrenter, siger Stig Elling.

Hos rejseselskabet TUI har de haft mere end en fordobling af antallet af besøgende på deres hjemmeside mandag morgen, fortæller pressechef hos TUI Danmark Mikkel Hansen.

Derudover kan man forvente en ventetid på godt 30 minutter på TUI's telefoner.

Samtidig arbejder TUI også på at hjælpe strandede rejsekunder med Spies.

- Vores fokus er rettet mod egne gæster, og herefter kigger vi på, hvordan vi kan hjælpe andre gæster. Der er meget logistik, der skal gå op, siger han.

Thomas Cook har gennem længere tid været i økonomiske problemer, inden rejsegiganten natten til mandag indgav en konkursbegæring.

For Spies betyder konkursen en meget usikker fremtid, lyder det fra kommunikationschef i Spies Lisbeth Nedergaard.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Gammelt menighedsråd misbrugte omverdenens tillid

Da det tidligere menighedsråd i Holbøl Sogn valgte at træde tilbage i samlet flok i august 2018, skete det nærmest i total tavshed. Ingen i menighedsrådet ville sige noget som helst til ret mange - ud over at de havde krævet den tidligere præst i sognet Kristian Ditlev Jensen fyret. Det lykkedes ikke, hvorefter de besluttede, at så kunne det også være lige meget. Farvel, men ingen tak og altså helt uden nogen form for forklaring. Det har jeg kritiseret i tidligere kommentarer, og kritikken har på ingen måde siden vist sig uberettiget. Tværtimod. SOM VI PÅ JV.DK og i JydskeVestkysten i dag søndag kan dokumentere, har det tidligere menighedsråd ageret, hvad man måske lidt groft kan betegne som små konger i landsbyen. Den tidligere formand Per Ihle har tilsyneladende haft en pæn økonomisk gevinst ud af formandstjansen. Ihle er malermester, og hvilket firma skulle klare maleropgaverne for menighedsrådet? Ja, det kom Ihles eget så til at gøre. Venner ordnede og klarede tingene med vennerne, og om alt gik redeligt og ordentligt til, spillede tilsyneladende ikke den store rolle for det tidligere menighedsråd i Holbøl. IHLE LAVEDE SÅLEDES malerarbejde for 360.000 kroner for sognet i en periode over seks år fra 2012. Uden at der blev indhentet tilbud, som man skal ifølge provstiets retningslinjer, når der er tale om beløb på mere end 50.000 kroner, og uden at menighedsrådet tilsyneladende bekymrede sig om, hvorvidt Ihle kunne være inhabil, når beslutningerne om køb af malerarbejde skulle træffes. I hvert fald fremgår det ikke nogen steder, om Ihle trådte ud af mødelokalet, når menighedsrådet skulle beslutte, hvilket malerfirma man skulle vælge. Meget mere Korsbæk kan det næsten ikke blive. OM DER ER NOGEN som helst sammenhæng mellem det tidligere menighedsråds ønske om at komme af med den forhenværende sognepræst og så menighedsrådets manglende overholdelse af udbudsreglerne, ved vi ikke. Måske er det også lidt ufint i kanten at bringe de to i udgangspunktet vidt forskellige sager ind i en sammenhæng, men spørgsmålene ligger lige for: Hvorfor ønskede det forhenværende menighedsråd med malermester Ihle i spidsen at få daværende sognepræst Kristian Ditlev Jensen fyret? Og hvorfor ville ingen i det gamle menighedsråds svare på spørgsmålet? Havde Kristian Ditlev Jensen påtalt og kritiseret menighedsrådets måde at gøre tingene på? Som skrevet: Vi ved det ikke. SELVFØLGELIG VALGTE både biskop Marianne Christiansen og provst Kirsten Sønderby at afvise kravet. Sidstnævnte erkender i dag, at hun skulle have været opmærksom på, hvordan det tidligere menighedsråd agerede. Sandt nok. Det burde hun. Nok. Men kan man fortænke Kirsten Sønderby i, at det ikke skete? Måske. Blot ikke ud fra en rent menneskelig betragtning. For hun stolede på sit menighedsråd. Hun havde tillid til det, tillid til, at rådet fulgte reglerne og i øvrigt opførte sig, som man skulle. Desværre handlede det ikke med ordentlighed. AT VÆRE FORMAND for et menighedsråd eller bare at sidde i et er et tillidshverv. De blev valgt af andre, fordi disse andre stolede på dem. De tidligere menighedsrådsmedlemmer levede igennem flere år ikke op til den tillid, og af den grund er deres svigt større, end at Per Ihle scorede nogle opgaver, han og firmaet måske ikke skulle have haft. Det er reelt det mest ærgerlige og triste i denne sag. GOD SØNDAG

Annonce