Annonce
Sønderborg

Styregruppe vil undersøge mere end motorvej

Styregruppen bag Als-Fyn Broen opfordrer til, at man undersøger mere end bare en motorvej, når man skal i gang med de kommende infrastrukturforhandlinger til efteråret. Arkivfoto: Timo Battefeld
Når en fast forbindelse mellem Als og Fyn skal undersøges nærmere, bør flere forskellige vejtyper indgå i analysen. Det siger Als-Fyn Broens styregruppe forud for de kommende infrastrukturforhandlinger.
Annonce

Sønderborg: Når Folketingets partier til efteråret ska forhandle en ny infrastrukturafatale håber Als-Fyn Broens styregruppe, at en statslig forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn bliver en del af aftalen.

Og i så fald bør en forundersøgelse blandt andet fokusere på at finde ud af, hvilken vejtype, der samlet set vil være den bedste. Det siger formand for styregruppen, Jørgen Mads Clausen.

- Fra styregruppens side ønsker vi selvfølgelig, at en fast forbindelse og den medfølgende opgradering af vejnettet bliver den bedst mulige. Der er mange faktorer i spil, og der er mange hensyn, der skal tages, når det kommer til linjeføring og vejtype. Derfor opfordrer vi til, at man fra statens side ikke på forhånd lægger sig fast på kun at undersøge f.eks. en motorvej, men i stedet åbent undersøger, hvilken løsning der er bedst, når det kommer til trafikale effekter, samfundsøkonomi, miljø, natur og så videre, siger han og tilføjer:

- Præcis som en forundersøgelse også bør se på, om en tunnel eller bro er den bedste løsning.

Annonce

Flere fordele

AlsFynBroens egne analyser har hidtil taget udgangspunkt i en motorvejsforbindelse ud fra et ønske om at fokusere budgettet, der er kommunalt finansieret, på kun ét scenarie.

Forstå drømmen om en Als-Fyn bro

  • Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune samarbejder om at få vedtaget en fast forbindelse mellem Fynshav og Bøjden.
  • Der er umiddelbart politisk flertal i Folketinget for en forundersøgelse af projektets betydning for trafik, økonomi, overordnet miljø og linjeføringer. Det forventes at blive et element i de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturplan.
  • Nu vil bro-tilhængerne umiddelbart bruge en færge som springbræt.
  • Den vil koste 600 millioner kroner mod cirka 22 milliarder kroner for en bro. Desuden vil den interne rente for en færge være 16 procent mod 5,5 procent for en bro. Dog vil færgen kun flytte 1500 biler i døgnet mod en bros 17.000, og derfor er nettonutidsværdien 1,7 milliarder for en færge mod 11,4 milliarder for en bro.

AlsFynBroen har på den baggrund fået Rambøll til i løbet af foråret at kortlægge perspektiverne i en 2+1-løsning i et nyt notat, og det viser blandt andet, at støjniveauet vil være lavere, og at anlægsomkostningerne vil være mindre.

- Det har været vigtigt for os også at belyse perspektiverne i en 2+1-løsning, og det nye notat viser ganske tydeligt, at der er fordele ved en 2+1-vej. Men det er kun et indledende notat, og der er brug for en statslig forundersøgelse, hvor fordele og ulemper ved både et motorvejsscenarie og en 2+1-løsning bliver grundigt undersøgt og kortlagt. På den måde vil vi få et solidt og oplyst grundlag at træffe beslutninger ud fra,  siger Jørgen Mads Clausen.


Fra styregruppens side ønsker vi selvfølgelig, at en fast forbindelse og den medfølgende opgradering af vejnettet bliver den bedst mulige. Der er mange faktorer i spil, og der er mange hensyn, der skal tages, når det kommer til linjeføring og vejtype.

Jørgen Mads Clausen, formand for styregruppen, Als-Fyn Broen


Udover at styregruppen håber på, at man kan få undersøgt både motorvej og 2+1 vej ved efterårets forhandlinger, så er man i styregruppen glade over, at flere transportordførere har tilkendegivet, at man til efteråret vil kigge på at opgradere landevejen mellem Faaborg og Odense.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Mand på el-skateboard ramt af bil

Aabenraa

Nye børneaktiviteter i Aabenraa

Danmark

Vi er i kamp mod uret!

Annonce