Annonce
Kolding

Supercykelsti blev indviet: Helt færdig i foråret

Borgmester Jørn Pedersen havde fornøjelsen af at indvie den nye cykelsti mellem Vonsild og Taps. Beslutningen om at lave cykelstien blev taget i 2015, hvor staten tilbød at medfinansiere lidt under halvdelen af projektet, der har kostet cirka 20 millioner kroner. Foto: Yilmaz Polat

Der har været flere bump på vejen, og cykelstien er fortsat bumpet. Lørdag blev supercykelstien mellem Vonsild og Taps indviet, og til foråret er de sidste bump og buler væk, når slidlaget bliver lagt.

Kolding: Det er cirka et år siden, at den skulle stå klar. Men vinteren, der strakte sig ind i marts, blev efterfulgt af en masse regn, og det betød, at projektet ikke blev færdigt til tiden. Først lige inden sommerferien i år var stien lagt. Men helt klar var den ikke. Først i foråret 2019 kommer det sidste slidlag på.

Det betyder også, at cykelstien fortsat er noget ujævn, men i det store billede er det en mindre detalje for blandt andet Kaj Eskelund, der er bestyrelsesmedlem i foreningen Taps.dk, der er landsbyens by- og idrætsforening.

- Der er rigtige mange, der allerede bruger cykelstien. Både folk der skal til og fra arbejde, men også motionister. Det er min oplevelse. Den bliver brugt, og jeg synes, der er grund til at være glad for, at den nu er kommet, siger Kaj Eskelund.

Cykelstien har kostet cirka 20 millioner kroner og staten, der støtter såkaldte supercykelstier, har betalt næsten halvdelen af cykelstien.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Tv-gudstjeneste: Helt ok med lidt snyd

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce