Annonce
Sport

Supertyfon truer Formel 1-løb og rugby-VM i Japan

Issei Kato/Ritzau Scanpix
Der er varslet vildt vejr i Japan i den kommende weekend, og flere sportsbegivenheder kan blive påvirket.

Voldsomme vindstød og kraftig regn kan komme på tværs af sæsonens 17. Formel 1-grandprix, der efter planen afvikles på Suzuka-banen i Japan.

Der er nemlig varslet vildt vejr i den kommende weekend, hvor en heftig orkan, en såkaldt supertyfon, trækker ind over landet.

Det kan ifølge flere nyhedsbureauer betyde ændringer i programmet og aflyste træningsseancer.

Det Internationale Motorsportsforbund, FIA, meddeler, at den overvåger situationen nøje og arbejder tæt sammen med de japanske arrangører.

Ifølge vejrmeldingerne vil supertyfonen, der har fået navnet Hagibis, i løbet af lørdagen ramme Tokyo, som ligger omkring 300 kilometer øst for Suzuka.

Der er lovet kraftig regn i hele regionen hen over weekenden, og det dårlige vejr truer også med at spænde ben for VM i rugby, der i øjeblikket spilles på 12 stadioner spredt ud over det meste af Japan.

Lørdag og søndag afvikles den sidste runde i de indledende grupper, og flere kampe er i fare for aflysning, skriver nyhedsbureauet AFP.

Landet bliver årligt ramt af omkring 20 tyfoner. Japans Meteorologiske Institut har placeret Hagibis i højeste kategori med vindstød på op til 270 kilometer i timen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce