Annonce
Udland

Skotsk domstol: Hjemsendelse af britisk parlament er ulovlig

Andy Buchanan/Ritzau Scanpix
Skotlands Nationalparti vil have parlamentet indkaldt. Johnson i fare for anklage om at lyve for dronningen.

Premierminister Boris Johnsons beslutning om at suspendere det britiske parlament i fem uger er ulovlig.

Sådan lyder en kendelse fra den øverste domstol i Skotland.

Men domstolen har ikke krævet beslutningen om at hjemsende de britiske lovgivere ophævet. Derimod beder man den britiske højesteret om at tage den endelige beslutning.

Hvis den går imod Johnson, kan det få meget alvorlige konsekvenser for ham. For han kan blive anklaget for at have givet dronning Elizabeth urigtige oplysninger, da hun godkendte at sende lovgiverne hjem.

Sker det, må Johnson formentlig træde tilbage, rapporterer BBC.

Politikerne blev sendt hjem mandag. De skal først komme tilbage 14. oktober. Hvis intet andet aftales, træder briterne ud af EU 31. oktober.

Johnson gentog onsdag, at han vil fortsætte med at insistere på, at den såkaldte bagstopper fjernes fra en aftale med EU.

- Bagstopperen vil blive fjernet, håber jeg virkelig meget. Jeg insisterer, da det er den eneste måde, hvorpå en aftale er mulig, siger premierministeren i en video på Facebook.

- Det afgørende, som man skal forstå, er, at vi ikke vil acceptere en bagstopper, som kun gælder Nordirland. Det virker ikke for Storbritannien, siger han og understreger, at han er sikker på, at det er muligt at finde en løsning.

Han gentager også sit løfte om, at Storbritannien vil forlade EU med eller uden en aftale 31. oktober.

Jonna Cherry fra Det Skotske Nationalparti siger til tv-stationen Sky, at hun ønsker det britiske parlament genindkaldt.

- Du kan ikke bryde loven ustraffet, Boris Johnson. Retsstaten vil blive håndhævet af Skotlands domstole. Det samme håber jeg, at højesteret i Storbritannien gør, siger hun.

Labours brexit-ordfører Keir Starmer, mener, at ingen ved deres fulde fem har troet på Johnsons forklaring om, hvorfor parlamentets medlemmer er sendt hjem.

- Jeg vil indtrængende opfordre premierministeren til øjeblikkelig at indkalde parlamentet for at debattere denne beslutning, og hvad der skal ske herefter, skriver han på Twitter.

Johnsons kontor oplyser, at han vil appellere den skotske domstols afgørelse til højesteret. Regeringens appel vil blive påbegyndt tirsdag i næste uge.

/ritzau/AP

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce