Annonce
Biler

Suzuki rydder op: Flere modeller forsvinder ud

Den lille Suzuki Celerio rammes nu af de skærpede miljøkrav og forsvinder fra markedet: Foto Suzuki
Mikrobilen Celerio og den mellemstore Baleno forsvinder nu fra modelprogrammet hos Suzuki, hvor en ny generation af hybrid-modeller, som giver mindre forbrug, er på vej.

Skærpede miljøkrav og ændrede markedsforhold betyder, at Suzuki må sige farvel til to bilmodeller herhjemme. Det handler om mikromodellen Celerio, som forsvinder i løbet af det næste halve år, mens Baleno, som er placeret i feltet mellem mini- og mellemklassen, vil være væk efter sommerferien. Med Celerio ser vi samme mønster som hos andre mærker med mikrobiler i programmet, hvor en opgradering til de nye miljøkrav betyder, at de droppes. Det er f.eks. sket hos Opel med Karl og Adam.

- Det er en model, som ville blive for dyr, hvis den skulle leve op til de nye krav fra EU, konstaterer John Mogensen, som er pressechef hos Suzuki.

Baleno er en model, som Suzuki nu overordret fjerner fra Europa, forklarer John Mogensen.

- Her vil man på europæisk plan koncentrere sine kræfter om andre modeller, siger han.

Baleno, som kom på banen i 2016, bød ellers på forholdsvis avancerede sikkerhedssystemer og mild hybrid-teknologi. Modelprogrammet vokser dog i den anden ende, da Suzuki vil udvide dette med to nye modeller sidst på året, nemlig en stationcar og en SUV.

Annonce
Suzuki Baleno bliver taget af det europæiske marked til fordel for andre modeller. Foto: Suzuki

Mere effektiv

Indtil da opgraderes på motorfronten for at leve op til de nye skrappere EU-krav. Suzukis 12-volts milde hybrider, som tidligere var forbeholdt topmodellerne af Swift og Ignis, og hvor batteri og elmotor aflaster benzinmotoren, bliver nu tilgængelige på alle modeller fra nytår. Det sker for begges vedkommende til priser fra 138.000 kr. for en 1,2 liters Dualjetmotor, der klarer henholdsvis 20,0 km/l og 19,2 km/l, hvilket er noget bedre end i dag. Samtidig er nødbremse nu standard – dog desværre ikke på den billigste Club-model.

Inden for et par måneder følger en forbedret 1,4 liters Boosterjet benzinmotor, der har et kraftigere 48 volts mild hybrid-system.

Den nye motor, som i første omgang introduceres i Vitara og S-Cross, vil sænke forbruget med 15 pct. efter WLTP-normen, mens effektiviteten øges. Systemet, der er koblet sammen med en kraftig starter/generator, slukker motoren helt, når omdrejningstallet er under 1000 omdrejninger, eller hastigheden er under godt 35 km/t. Det er et system, som lades op ved hjælp af bremseenergi. Effektiviteten hjælpes af, at motorkonstruktionen er slanket med 15 kg. I motoren, som i dag yder 140 hk og ændres en smule, stiger momentet en tand til 235 Nm fra 2000 omdr.

Ifølge John Mogensen vil de første nye motorer med de mere avancerede 48-volts systemer kunne fås til Vitara og S-Cross i løbet af foråret, og flere modeller følger senere.

- Vores 2020 bliver ”hybridficering” i hele programmet. Med flere forskellige systemer afhængigt af model. Og så kommer der på ny tilførsler i modelprogrammet sidst på året, lyder det fra John Mogensen.

Den høje Suzuki Vitara bliver en af de første modeller, som får den nye hybridmotor med 48 volts teknologi, som skal sænke forbruget med 15 pct. Foto: Suzuki
Suzuki Swift og Ignis for nu alle den milde hybrid-teknologi, hvor en elmotor hjælper benzinmotoren. Foto: Suzuki
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Esbjerg står sammen: Stor donation af beskyttelsesudstyr til Sydvestjysk Sygehus

Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

Danmark

Liveblog: Tyskland har nu 1000 corona-dødsfald

Annonce