Annonce
Nordtyskland

Svenske nattog skaber debat syd for grænsen

Skal stoppe her: Svenske planer om at starte en rute med nattog fra Malmö til Köln modtages med stor interesse i Slesvig-Holsten. Der arbejdes på, at toget også gør holdt i Flensborg og Neumünster. Arkivfoto: Lars Salomonsen.
Grøn EU-parlamentariker fra Flensborg og den slesvig-holstenske trafikminister beskylder gensidigt hinanden for at sove i timen og forpasse de muligheder, et nattog mellem Malmö og Köln kan give syd for grænsen.
Annonce

FLENSBORG: Svenske planer om nattog fra Malmø til Köln får den grønne EU-parlamentariker Rasmus Andresen fra Flensborg på banen. Han satser nu på, at det svenske nattog også gør holdt i Flensborg og Neumünster.

- På den måde kan turister og forretningsfolk bedre nå til Slesvig-Holsten. Samtidig er togene et miljøvenligt alternativ til flyrejser, siger Rasmus Andresen.

Han spiller bolden videre til forbundsregeringen og til trafikministeren i Kiel.

- Forbundsregeringen og Slesvig-Holstens trafikminister Bernd Buchholz skal vågne op og komme ind i debatten om nattog i Europa. Lande som Sverige og Østrig presser på, siger han, og henviser til Deutsche Bahn, der droppede nattog i 2016.

Sidenhen har det østrigske trafikselskab ÖBB overtaget nogle af ruterne i Tyskland.

Annonce

Nej til transit

- Det svenske initiativ med nye nattogforbindelser i Europa, er helt rigtigt. Bernd Buchholz burde hurtigt gå i dialog med sine svenske kollega. Slesvig-Holsten må ikke ende som transitland, fastslår Rasmus Andresen.

Slesvig-Holstens trafikminister, Bernd Buchholz, afviser kritikken fra EU-politikeren.

- Jeg er overrasket over Rasmus Andresens udmelding. Åbenbart ved han ikke, at det i Tyskland, modsat for eksempel Sverige eller England, ikke er delstatens opgave at bestille eller organisere nattog eller langdistanceforbindelser, siger Bernd Buchholz og sender stikpillen tilbage til Rasmus Andresen.

- Udmeldingen viser, at det er ham, der burde vågne op i debatten, fastslår Buchholz.

Han fortæller desuden, at trafikministeriet allerede ser på sagen.

- Hvis trafikmyndighederne i Sverige beslutter at starte nattog på ruten Malmø-Köln, er vi selvfølgelig meget interesseret i, at det stopper i Flensborg og/eller Neumünster, siger han.

- Men man skal selvsagt også se på køreplanen. Et stop i Neumünster klokken tre om natten med rene sovevogne giver ingen mening, mener Bernd Buchholz.

Annonce

Er i kontakt

Han tilføjer, at eksperter fra det slesvig-holstenske trafikselskab NAH.SH allerede er i kontakt med trafikmyndighederne i Sverige.

Nattoget til Köln bliver tidligst bliver en realitet om to til tre år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Kvalitet i stedet for tom reklame

Annonce