Annonce
Tønder

To er gået i fælden: Sparekassens kunder narres af falsk rådgiver

Direktør for Sparekassen Bredebro, Keld Riddersholm Nielsen,  advarer sammen med sine medarbejdere mod telefonsvindel, som især ældre kunder bliver udsat for. Sparekassen har kendskab til fem helt konkrete tilfælde. Foto: Jane R. Ohlsen
I mindst fem tilfælde er ældre kunder i Sparekassen Bredebro blevet kontakt af en venlig, men falsk rådgiver, der forsøger at lænse deres konti. I to tilfælde er det lykkes.
Annonce

BREDEBRO: Torsdag eftermiddag slog Sparekassen Bredebro alarm. Inden for de sidste 24 timer er flere af bankens kunder via telefon blevet kontaktet af en eller flere svindlere, der forsøger at lænse deres konti.

- Vi har konkret kendskab til fem tilfælde. I to tilfælde lykkes det at overføre 15.000 kroner fra kundernes konti, oplyser Sparekassens direktør, Keld Riddersholm Nielsen.

Fupnummeret er hver gang den samme.

-  Der bliver ringet til primært nogle af vore ældre kunder. Manden taler perfekt dansk og optræder meget ydmyg og hjælpende. Han præsenterer sig med en af vore rådgiveres navn. Han fortæller, at han netop nu kan se, at der foregår en overførsel på kundens konto. Han spørger, om det har sin rigtighed, og når kunden så siger nej, tilbyder rådgiveren at hjælp. Dertil har han behov for oplysninger, typisk NemId, og når kunden udleverer dem, går det galt, fortæller Keld Riddersholm Nielsen.

Annonce

Aldrig

Han opfordrer til at videregive oplysningerne om den falske rådgiver og understreger samtidig, at hverken et pengeinstitut eller en myndigheld på noget tidspunkt vil afkræve kunder eller borgere personfølsomme oplysninger og data via en telefon.

- Det må man aldrig udlevere, siger  Keld Riddersholm Nielsen.


Der bliver ringet til primært nogle af vore ældre kunder. Manden taler perfekt dansk og optræder meget ydmyg og hjælpende.

Keld Riddersholm Nielsen, direktør, Sparekassen Bredebro


Hvordan svindleren har fået kendskab til Sparekassens kundekreds, har han ikke umiddelbart noget svar på. Og han er samtidig rystet over, at der er blevet ringet op til en kunde, der var i en særdeles sårbar situation efter tabet af en nær slægtning.

Derfor

  • Sparekassen Bredebro indskærper efter de aktuelle fupopkald følgende regler og retningslinjer i forbindelse med mobil- og netbank. Reglerne gælder også for kunder i andre pengeinstitutter:
  • NemID er personligt. Du må aldrig udlevere NemID til andre.
  • Du må aldrig udlevere adgangskode til Netbank eller Mobilbank til andre.
  • Vi ringer aldrig uopfordret til  en kunde med tilbud om at hjælpe med Netbank.
  • Har du mistanke om, at andre har kendskab til dine koder eller NemID, skal du straks kontakte Sparekassen og få dem spærret.
  • Vær altid opmærksom på falske mails og hjemmesider (tjek adressen)

Opkaldene fra den falske kunderådgiver sker ikke kun i sparekassens almindelige åbningstid, men også i de tidlige aftenstimer.

Annonce

Også i Sydbank

Fupnumret, der rammer Sparekassens kundekreds netop nu, er også observeret tidligere på året andre steder i landet og foregår i øjeblikket i Trekants-området. Ligeledes torsdag kom det frem, at Sydbank-kunder i Kolding-området bliver ringet op af en person der udgav sig for at være "Morten Holm fra Sydbank".

Disse forhold er i lighed med episoderne fra Sparekassen Bredebro anmeldt til politiet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Marinus og Jette har en finger med i alt

Annonce