Annonce
Biler

Svingende sikkerhedsniveau på de første kinesiske elbiler

Den elektriske crossover, MG ZS EV, henter pæne 5 stjerner i Euro NCAP-testen. Foto: Euro NCAP
Mens den nye elektriske MG ZS EV får fem stjerner i Euro NCAP-test, henter landsmanden Aiways U5 mere beskedne tre af slagsen.

De er ventet med spænding, de nye kinesiske elbiler.

Den helt nye teknologi fjerner nemlig tidligere tiders bindinger i bilbranchen og gør markedet mere åbent for helt nye bilmærker fra Riget i midten, hvor mange store producenter er garvede udi at lave elbiler.

Nogle af de første på det europæiske marked er MG ZS EV og Aiways U5. Det er modeller, som folkene bag også har bebudet vil kunne købes i Danmark til næste år.

Her er der flest roser til MG ZS EV crossover, der sammen med den benzindrevne søstermodel, MG HS, får pæne fem stjerner, mens den større Aiways U5 crossover henter mere middelmådige tre af slagsen.

Annonce

De er på vej

En række nye producenter af elbiler er på vej til Europa. Flere er fra Kina.

Kinesiske mærker med elbiler på vej til Europa: Byton samt Lynk & Co.

MG’s moderselskab, SAIC, har desuden en række modeller på hylderne, ligesom Geely, der står bag Volvo samt Lynk og Co. BYD, som i dag sælger elektriske busser i flere europæiske lande, har også mange elektriske personbiler i programmet. Alle tre lurer på Europa, fordi der er overkapacitet i Kina, efter at tilskud til køb af elbiler er fjernet.

Elbil-mærker fra USA og Europa, som er på vej, og også kan blive sikkerhedstestet: Fisker, Sion, Streetscooter, e Go, Uniti.

Udfordringer i testet

Her er dog også ros til MG’erne fra Euro NCAP, som produceres af kæmpe-koncernen, SAIC.

Med en imponerende liste over udstyr og god ydeevne i Euro NCAP’s test er bilerne et match til mange europæiske, japanske eller koreanske modeller, lyder det i den officielle vurdering.

Den glatte og futuristiske Aiways U5 havde derimod problemer i påkørsel fra siden og den såkaldte pæletest, ligesom den ikke fik point for nødbremsens funktion over for fodgængere og cyklister. Aiways har dog meldt ud, at mærket vil rettet op på problemerne. Her er målet at have den sikreste af de mellemstore SUV’er.

Søren W. Rasmussen fra FDM, der er dansk repræsentant i Euro NCAP, kalder MG VS EV for ”interessant”, mens han konstaterer, at Aiways'en er noget mere middelmådig.

- Aiways er på mange måder en spændende bil, hvor både pris og køreegenskaber lover godt. Sikkerheden er dog endnu ikke helt god. Alle de nye sikkerhedssystemer er ganske vist standard, men den dumper, fordi blandt andet en airbag ikke virkede, som den skulle, siger Søren W. Rasmussen.

Gode takter

Mens vi for få år siden så biler fra Kina, som dumpede på stribe, ser de nye meget mere lovende ud.

Michiel van Ratingen, som er generalsekretær, hos Euro NCAP, vurderer dog, at kineserne nu for alvor har lært lektien, og at de vil komme være på niveau med de kendte mærker fra blandt andet Europa og Asien. Her har MG’en en fordel af, at mærket har været på markedet i England nogle år med benzindrevne modeller og kender markedet indgående.

- Det er det første år, at vi ser tre kinesiske biler testet af Euro NCAP. Det er klart, at kapaciteterne til at konstruere sikre køretøjer i Kina er steget i de senere år. Men U5-eksemplet viser, at opfyldelsen af de femstjernede krav stadig kan være en hindring for unge virksomheder. Ingen af disse problemer kan imidlertid ikke overvindes, og vi ser frem til at vurdere bilerne igen, når manglerne bliver løst, siger han.

MG, som ejes af den kinesiske kæmpe, SAIC, har været på markedet i England i nogle år, og folkene bag kender sikkerhedskravene på det europæiske marked indgående. Foto: Euro NCAP
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Derfor skal vi turde drømme stort

Martin Braithwaite er en god fodboldspiller, og det har han været i mange år. Ellers bliver man ikke førsteholdsspiller i Esbjerg fB, professionel i Frankrig, England og Spanien. Man bliver ikke landsholdsspiller. Det krævet særligt talent og særlig arbejdsomhed. Men et vildt, vidunderligt og vanvittigt klubskifte fra en spansk bundklub, Leganés, til en af verdens allerstørste, mest mytiske fodboldklubber, FC Barcelona, ændrer alligevel alt. 28-årige Martin er ikke længere bare en dygtig fodboldspiller, han er en stjerne, katapulteret ind på lystavlen hos stort set alle danskere. I løbet af en uge. Vi skriver sjældent om fodbold på denne plads, det bliver ikke omdrejningspunktet herfra. Men der er noget i den historie, som er værd at hæfte sig ved. Den er enormt inspirerende. Historien om en ung knægt fra Esbjerg, der – når man hører alle anekdoterne, der dukker frem nu, og det er mange - altid har haft en stålsat tro på sig selv, et mod til at sætte ambitionerne højt og en ukuelig vilje til at forfølge dem. Vejen til Barcelona har ikke været let. Der har været omveje, og der har været kampe og klubophold undervejs, som var mindre vellykkede. Men han holdt fast. Så mens alverden var ved at tabe underkæben, da knægten fra Esbjerg lørdag eftermiddag stod klar på sidelinjen på Camp Nou, Barcelonas hjemmebane, klar til at gøre sin debut som Messis holdkammerat, var hovedpersonen afklaret. Det var jo lige præcis det scenarie, han havde forestillet sig i mange år. Det starter med en drøm. Man når ingen steder uden, i fodbold, i politik, i erhvervslivet, i skolen, i livet. Det kræver mod at drømme stort. Det kræver fantasi. Selvfølgelig kræver meget mere end det at se drømme blive til virkelighed. Der er ganske givet flere knuste drømme end det modsatte derude, så meget desto mere er der grund til at nyde øjeblikket, når det lykkes en af vores egne at indfri en vild drøm. Mærke det. Glæde sig. Kan man komme fra et ungdomsfodboldhold i Sædding-Guldager til førsteholdet i FC Barcelona, kan alt ske. Drøm det. Drøm stort. Og gå efter den. Tænk sig; det kunne jo være, at også din gik i opfyldelse.

112

Dige repareret ved Møllehus i nat: - Vi er fortsat i forhøjet beredskab

Annonce