x
Annonce
Biler

Svingende sikkerhedsniveau på de første kinesiske elbiler

Den elektriske crossover, MG ZS EV, henter pæne 5 stjerner i Euro NCAP-testen. Foto: Euro NCAP
Mens den nye elektriske MG ZS EV får fem stjerner i Euro NCAP-test, henter landsmanden Aiways U5 mere beskedne tre af slagsen.

De er ventet med spænding, de nye kinesiske elbiler.

Den helt nye teknologi fjerner nemlig tidligere tiders bindinger i bilbranchen og gør markedet mere åbent for helt nye bilmærker fra Riget i midten, hvor mange store producenter er garvede udi at lave elbiler.

Nogle af de første på det europæiske marked er MG ZS EV og Aiways U5. Det er modeller, som folkene bag også har bebudet vil kunne købes i Danmark til næste år.

Her er der flest roser til MG ZS EV crossover, der sammen med den benzindrevne søstermodel, MG HS, får pæne fem stjerner, mens den større Aiways U5 crossover henter mere middelmådige tre af slagsen.

Annonce

De er på vej

En række nye producenter af elbiler er på vej til Europa. Flere er fra Kina.

Kinesiske mærker med elbiler på vej til Europa: Byton samt Lynk & Co.

MG’s moderselskab, SAIC, har desuden en række modeller på hylderne, ligesom Geely, der står bag Volvo samt Lynk og Co. BYD, som i dag sælger elektriske busser i flere europæiske lande, har også mange elektriske personbiler i programmet. Alle tre lurer på Europa, fordi der er overkapacitet i Kina, efter at tilskud til køb af elbiler er fjernet.

Elbil-mærker fra USA og Europa, som er på vej, og også kan blive sikkerhedstestet: Fisker, Sion, Streetscooter, e Go, Uniti.

Udfordringer i testet

Her er dog også ros til MG’erne fra Euro NCAP, som produceres af kæmpe-koncernen, SAIC.

Med en imponerende liste over udstyr og god ydeevne i Euro NCAP’s test er bilerne et match til mange europæiske, japanske eller koreanske modeller, lyder det i den officielle vurdering.

Den glatte og futuristiske Aiways U5 havde derimod problemer i påkørsel fra siden og den såkaldte pæletest, ligesom den ikke fik point for nødbremsens funktion over for fodgængere og cyklister. Aiways har dog meldt ud, at mærket vil rettet op på problemerne. Her er målet at have den sikreste af de mellemstore SUV’er.

Søren W. Rasmussen fra FDM, der er dansk repræsentant i Euro NCAP, kalder MG VS EV for ”interessant”, mens han konstaterer, at Aiways'en er noget mere middelmådig.

- Aiways er på mange måder en spændende bil, hvor både pris og køreegenskaber lover godt. Sikkerheden er dog endnu ikke helt god. Alle de nye sikkerhedssystemer er ganske vist standard, men den dumper, fordi blandt andet en airbag ikke virkede, som den skulle, siger Søren W. Rasmussen.

Gode takter

Mens vi for få år siden så biler fra Kina, som dumpede på stribe, ser de nye meget mere lovende ud.

Michiel van Ratingen, som er generalsekretær, hos Euro NCAP, vurderer dog, at kineserne nu for alvor har lært lektien, og at de vil komme være på niveau med de kendte mærker fra blandt andet Europa og Asien. Her har MG’en en fordel af, at mærket har været på markedet i England nogle år med benzindrevne modeller og kender markedet indgående.

- Det er det første år, at vi ser tre kinesiske biler testet af Euro NCAP. Det er klart, at kapaciteterne til at konstruere sikre køretøjer i Kina er steget i de senere år. Men U5-eksemplet viser, at opfyldelsen af de femstjernede krav stadig kan være en hindring for unge virksomheder. Ingen af disse problemer kan imidlertid ikke overvindes, og vi ser frem til at vurdere bilerne igen, når manglerne bliver løst, siger han.

MG, som ejes af den kinesiske kæmpe, SAIC, har været på markedet i England i nogle år, og folkene bag kender sikkerhedskravene på det europæiske marked indgående. Foto: Euro NCAP
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Antallet af alvorligt syge coronasmittede syddanskere bliver ved med at stige

Leder For abonnenter

Det er ikke den ordentlige måde at gøre det på

Det er i modgang, man for alvor bekender kulør. Det gælder også i forretningslivet. Bestseller er en mastodont af en virksomhed, på mange måder et erhvervseventyr. Et fyrtårn for en generation af iværksættere. Derfor er det så meget desto mere forstemmende at se, hvordan virksomheden opfører sig. Coronakrisen rammer brutalt både store og små virksomheder. Enhver ansvarlig ledelse er nødt til at agere, og selvfølgelig skal der kigges på alle udgifter, når indtægtsgrundlaget pludseligt ændrer sig radikalt. Dansk erhvervsliv har vist sig fra en fornem side. Det gælder ikke mindst i form af en trepartsaftale, hvor alle tager ansvar og efter bedste evne – og støtte – forsøger at fastholde så mange på arbejdsmarkedet som muligt. Det er vigtigt for os alle og for vores evne til hurtigt at komme videre på den anden side. Bestseller fyrede alligevel 750 mand. Trepartsaftalen har ikke kunnet hjælpe alle og afværge alle nødvendige foranstaltninger. Fair nok. Det var dog en kende overraskende, at en så velkonsolideret virksomhed som Bestseller trak fyringskortet, da samfundet appellerede om sammenhold. Nu har Bestseller meddelt en række udlejere i landet, at man ikke betaler husleje indtil videre. Det er en uanstændig fremgangsmåde. Det kan ikke siges anderledes. Er situationen, at Bestseller ikke kan betale husleje lige nu, må man melde det ud. Så er situationen selvfølgelig en anden. Men er virkeligheden – og sådan ser det altså ud – at Bestseller udnytter sin størrelse og styrke til at tryne udlejere over hele landet, er der kun et godt råd: Gør den beslutning om. Bestseller er ikke alene. Jysk, Synoptik og Lagkagehuset dikterer også, at man vil have ændrede huslejevilkår. Brede skuldre forpligter. Brede skuldre giver ikke lov til at true sig til sin vilje. Brede skuldre forpligter til at beskytte dem, der har brug for det. En række udlejere, i Esbjerg og Kolding og mange andre steder, gør sådan. Går i dialog med lejere. Udskyder husleje. Dialog er nøgleordet. Man dikterer ikke. Coop og Salling Group har vist et forbilledligt samfundssind. Sørger for at betale regninger hurtigere end man kontraktuelt behøver. Det er ikke en lille ting – det er forbilledlig førstehjælp. Fordi man kan, skal man ikke nødvendigvis. Men man bør. Der er brug for det lige nu.

Esbjerg

Skoleleder blev kaldt til møde efter populær corona-opsang: Byrådsmedlemmer kritiserer forvaltning for at undertrykke ansatte

Annonce