Annonce
Erhverv

Syd- og Sønderjylland: Disse virksomheder bliver vinderne efter corona

JydskeVestkysten vil fremover den første mandag i hver måned bringe en erhvervs-klumme målrettet de syd-og sønderjyske virksomheder, som er skrevet af en af medarbejderne hos Erhvervshus Sydjylland. Denne klumme er den første:

Corona-krisen er uden tvivl den mest ekstreme krise, vi har oplevet i min levetid. Det har dog været glædeligt at opleve, hvordan politikere og befolkning har stået sammen om at møde den sundhedsmæssige trussel fra corona med stor beslutsomhed og fasthed. Kriser får ofte det bedste frem i mennesker – det har vi heldigvis også fået bekræftet gennem de seneste uger.

Annonce

Erhvervsstøtte af hidtil usete dimensioner

Under coronakrisen har regeringen og folketinget iværksat hjælpeprogrammer for de danske virksomheder til en værdi af angiveligt 285 mia. kroner. Det er uden sidestykke og illustrerer, hvor ekstraordinær en situation erhvervslivet lige nu står midt i.

I Erhvervshus Sydjylland fik vi hurtigt oprettet et akut coronaberedskab efter den delvise nedlukning af Danmark. Her kan de sydjyske virksomheder ringe og få gratis sparring og vejledning gennem krisen af vores forretningsudviklere. Snakken går især på at guide virksomhederne igennem de nye tilskudsmuligheder, som er lanceret på rekordtid. Men en del af vores virksomheder er desværre direkte truet på deres eksistens, ligesom arbejdspladser i stort tal går tabt i disse dage.

Værdifulde erfaringer fra krisen

Men vores samtaler handler ikke kun om virksomhedernes kortsigtede udfordringer lige nu og her. Allerede nu er mange af vores virksomheder godt i gang med at tænke i muligheder og den nødvendige vækst efter corona-nedlukningen.

Og faktisk ligger mange af mulighederne lige for støvlesnuderne af os i form af de erfaringer, vi har gjort os netop under coronakrisen. Jeg er ret sikker på, at vinderne efter coronakrisen bliver de virksomheder, der bedst formår at omsætte erfaringerne fra selve krisen til handling og koncepter.

Lad mig pege på tre vigtige erfaringer, som jeg tror kommer til at gøre en forskel i de kommende uger og måneder, og som vil være med til at forme vinderne efter coronakrisen.

1. Digitalisering

Onlinesalget har gennem flere år boomet eksplosivt i Kina. Og faktisk var startskuddet til det hele SARS epidemien tilbage i 2002, som blandt andet fødte nethandelsgiganten Alibaba. Noget lignende kan sagtens ske efter coronakrisen på vores breddegrader. Af nød er vi alle blevet tvunget på de digitale møde- og handelsplatforme i en helt anden grad, end vi har været vant til før. Og rigtigt mange af os har fået meget bedre øje for gevinsterne.

Det kan næsten ikke give andet end et boom i de digitale løsninger – også efter det ikke længere er af nød, vi bruger de digitale platforme. For virksomhederne ligger der enorme gevinster og venter i at bruge de positive digitale erfaringer – både til at effektivisere de daglige processer, men også til at rykke tættere på kunder og samarbejdspartnere. Og så rimer digitalisering i øvrigt også ganske godt på bæredygtighed. Vi sparer jo transport og ressourcer ved at tænke digitalt og smart.

2. Uddannelse og kompetenceudvikling

Den opbremsning, som coronakrisen har skabt, er flere steder blevet brugt på fornuftig vis til at videreuddanne sig. Masser af medarbejdere og ledere har deltaget i/på onlinekurser og er blevet opgraderet med ny viden og information, mens de normale produktionshjul har stået stille. Det har kæmpe værdi.

Når Corona er ovre, og hjulene ruller i gang igen, bliver omskoling og kompetenceudvikling ved med et være nøgleord. For mange af de, der har mistet deres job under krisen, vil starte i nye job og dermed have behov for efteruddannelse. Og hos mange virksomheder vil der opstå helt nye markedsmuligheder, som også kræver opkvalificering af kompetencerne. De, der allerede er begyndt, vil have et forspring.

3. Nytænkning og omstilling

Det har været imponerende at se kreativiteten blomstre hos mange virksomheder i de svære uger under corona-krisen. Fødevareproducenter har for eksempel lynhurtigt tænkt i nye afsætningskanaler, restauranter har omstillet sig til takeaway, og nye eksportmuligheder er blevet grebet af virksomheder, der har oplevet, at hjemmemarkedet er lukket ned.

Idérigdommen og omstillingsevnen bliver nok virksomhedernes allervigtigste trumfkort, når vækstmulighederne skal gribes efter corona-nedlukningen. Her står rigtigt mange af de sydjyske virksomheder heldigvis stærkt. Det ved vi fra de cirka 400 strategiske sparrings-sessions, Erhvervshus Sydjylland gennem det sidste år har haft med regionens virksomheder.

Gang i væksten igen

De massive hjælpetiltag, som holder hånden under virksomhederne, mens coronakrisen raser, vil forhåbentlig gøre deres til, at virksomhederne er klar til hurtigt at rejse sig , når situationen igen bliver normal. Men det kan meget vel blive virksomhedernes evne til at bruge erfaringerne fra krisen positivt, der afgør, hvor hurtigt vi får gang i væksten igen.

Foto: Ina Fassbender/Afp
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce