Annonce
Regionalt

Sydjylland skal gå forrest med eksport

I Sydjylland er vi dygtige til produktion inden for en række attraktive brancher som eksempelvis fødevarer.
Annonce

Gennem historien har det været samhandlen med andre lande, der har udviklet Danmark og skabt vores velstand. I afsondrede, lukkede samfund, hvor man kun bytter varer og services med hinanden, går udviklingen langsomt, man producerer mindre, og grundlaget for velstand er mere begrænset.

Derfor er det altid en god idé at holde øje med, hvordan det går med vores samhandel med udlandet. Det gælder ikke mindst, når man står i spidsen for et erhvervshus. Vores opgave i Erhvervshus Sydjylland er at støtte og fremme en sund erhvervsudvikling i de 13 sydjyske kommuner, og for os er eksporten ét af de allervigtigste pejlemærker.

Da erhvervshuset åbnede dørene sidste år, var udgangspunktet en sydjysk eksportgrad på cirka 30 procent. Det vil sige, at 30 procent af de sydjyske virksomheders samlede omsætning stammer fra salg til udlandet. Det er et tal, som vi meget gerne skal have til at vokse endnu mere.

Porten til Europa findes rent fysisk i vores region i form af grænsen mod syd, og Sydjylland er samtidigt stærk på transport og logistik – både til lands og til vands. Ydermere er vi dygtige til produktion inden for en række attraktive brancher som grøn energi, fødevarer, effektiv fremstilling med videre. Derfor er det indlysende for os, at Sydjylland som landsdel skal gå forrest, når det handler om at udvikle eksporten.

For os i Erhvervshus Sydjylland handler det konkret om at have den rigtige viden og de rigtige ressourcer, som kan understøtte flere virksomheder i at eksportere mere. Via et tæt samarbejde med de lokale erhvervskontorer skal vi sikre, at viden og ressourcer bliver synliggjort og stillet til rådighed for virksomhederne.

Lige nu er opgaven desværre akut. Coronakrisen har bremset samhandlen overalt i verden. Så før vi kan videreudvikle eksporten, handler det om at få genetableret det udgangspunkt, vi havde ved starten af året.

Det betyder blandt andet, at vores forretningsudviklere i erhvervshuset nu har ekstra travlt med at yde gratis, uvildig sparring til de sydjyske virksomheder. Formålet er at kortlægge og prioritere virksomhedernes muligheder her og nu og herefter at få lavet en klar og handlingsorienteret forretningsplan, der kan genstarte virksomhederne efter corona-nedlukningen.


For os i Erhvervshus Sydjylland handler det konkret om at have den rigtige viden og de rigtige ressourcer, som kan understøtte flere virksomheder i at eksportere mere. Via et tæt samarbejde med de lokale erhvervskontorer skal vi sikre, at viden og ressourcer bliver synliggjort og stillet til rådighed for virksomhederne.


Næste skridt for virksomhederne er typisk at tilknytte rådgivning. Det kan være udenrigsministeriets rådgivere i Trade Council, der kan bidrage med overblik over udviklingen på forskellige markeder. Eller det kan være private rådgivere, der kan hjælpe virksomhederne med alt fra e-handel over lokal rekruttering til kontrakter og rettigheder.

Finansiering af aktiviteterne findes der også særlige muligheder for i kølvandet på corona-krisen. For eksempel via Eksportkreditfonden og Vækstfonden.

De næste måneder bliver afgørende for, om eksporthjulene kommer i gang igen. Der er desværre også faktorer på spil, som vi har svært ved at påvirke. Hvis spredningen af corona tager fart igen og medfører nye nedlukninger på eksportmarkederne, vil det naturligvis forstyrre de danske og sydjyske virksomheders eksportplaner.

Men det betyder naturligvis ikke, at planlægningen er nyttesløs – tværtimod. Blot gælder det om at tænke fleksibilitet ind i forretningsplanerne og fokusere på nogle af de muligheder, der vil være mindre påvirket af corona-udviklingen i de kommende måneder.

Men hvad skal der til, hvis vi vil øge den sydjyske eksportgrad markant på lidt længere sigt – er det overhovedet realistisk?

Der ligger efter vores opfattelse masser af uudnyttet eksportpotentiale i de sydjyske virksomheder, selv om vi allerede er godt med. Fyrtårnene er til at få øje på i vores landsdel. Virksomheder som Danfoss, Ecco, Lego og Linak har bygget deres succes op omkring eksport. Men i den brede skare af små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er erfaringerne mere spredte. Det er her, vi skal tage fat.

Vores dialog med virksomhederne viser, at det ofte er meget lavpraktiske barrierer, der skal brydes ned for at bringe flere SMV’er på sporet af eksport: Lokal produktsupport, lokalt markedskendskab og kendskab til lokalt arbejdsmarked for eksempel. Det er barrierer, der forholdsvist nemt kan nedbrydes ved at sikre virksomhederne adgang til viden og netværk.

Forholdene varierer selvfølgelig fra land til land. Men alene ved at øge overblikket og skabe adgang til netværk og forbindelser i Tyskland kan vi nå langt. Tyskland er i forvejen vores vigtigste handelspartner og samtidig lige inden for sydjysk rækkevidde. Derfor fokuserer vi her først.

For os er ambitionen klar i Erhvervshus Sydjyllands: Vores landsdel skal være førende med hensyn til viden, netværk og værktøjer til eksport. Det handler om fremtidens velstand.

Klumme

JydskeVestkysten bringer den første mandag i hver måned en erhvervsklumme målrettet de syd- og sønderjyske virksomheder, skrevet af en af medarbejderne hos Erhvervshus Sydjylland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Trekantområdet

Dagens coronatal for Fredericia er klar: Vigtigt parameter falder fortsat - men flere er konstateret smittet

Annonce