Annonce
Sydjylland

Sydjysk gazelle vil også løbe stærkt i Tyskland

Jesper Ratza satser efter den forrygende begyndelse i Danmark på at køre endnu en succes hjem på det store tyske marked. Arkivfoto: Henrik Kruse

Handelsplatformen Autoproff har stor succes med bilauktioner i cyberspace.

KOLDING: 2946 procent, ja, du læste rigtigt. Ingen kommafejl her. Det er stigningen i bruttofortjenesten hos Autoproff over de seneste fire år. I 2017 var bruttofortjenesten således på 19,8 millioner kroner, så der er løbet stærkt i den Koldingbaserede virksomhed, der i 2018 blev kåret som Årets gazelle i Sydjylland af dagbladet Børsen. Og Autoproffs direktør, hovedaktionær og stifter, Jesper Ratza, var nomineret som Entrepreneur of The Year i selv samme region.

Det er ham, der har opfundet Autoproff, som er en digital handelsplatform. Herfra kan professionelle bilforhandlere og andre fra bilbranchen mod abonnementsbetaling på en lukket portal i cyberspace handle med biler. Autoproff sætter mindsteprisen og skal overtage bilen, hvis ikke auktionsbuddet kommer over den fastsatte pris.

Kort skrevet behøver bilforhandlerne ikke længere ringe rundt og forhøre sig om priser hos deres faste aftagere, men nu nøjes med et sted. Og det sparer både tid og penge. De betaler ikke salærer, men et fast abonnementsbeløb. Og det klare koncept, som ifølge Jesper Ratza er en fordel for alle parter, er med årene altså blevet en rigtig god forretning for Autoproff og stifteren, der begyndte i det små sammen med en kammerat i 2013 og nu har udviklet en virksomhed med 32 ansatte i Kolding, ti ansatte på det tyske kontor i Hamborg og fem i Holland. Målet er at nå endnu videre ud i Europa med Autoproff - til Sverige, Polen, Østrig, Frankrig, Italien og Spanien.

I øjeblikket er Jesper Ratza, der er uddannet biløkonom og har 20 års erfaring med bilsalg i blandt andre Autohuset Vestergaard i Kolding, i fuld gang med at skabe nye kontakter på det kæmpestore tyske marked. Samtidig er der run på de hjemlige netauktioner på alle ugens hverdage.

- Vi har 5500 kunder fordelt på 2600 cvr-numre, så det er det meste af branchen herhjemme. Vi solgte 80.000 biler i 2018, og målet er 500.000 i 2021. Og det er ikke urealistisk. I Danmark flyttes der mellem 200.00 og 250.000 biler mellem

engroshandlerne om året, i Tyskland er tallet 2,3 millioner, og heraf sælges kun 300.000 på auktion, siger Jesper Ratza, der selv tager sig af det tyske marked, mens de øvrige ansatte kører butikken fra Albuen i Koldings nordlige industrikvarter.

Annonce

Større og større overskud

Det er Auction Group A/ S, der som selskab står bag Autoproff, den danske bilbranches største handelsplatform for handel med brugte biler. Auction Group har i løbet af årene 2014-2017 skabt større og større overskud på Jesper Ratzas opfindelse.

I 2014 var overskuddet 651.848 kroner, i 2016 var det vokset til 11,9 millioner kroner, mens 2017-regnskabet viste et overskud på 19,8 millioner kroner.

Læs mere om Autoproff på www.autoproff.dk

Evt. henvisning

Tyske fremskridt

- Autocentralen i Kolding var vores første store kunde og havde dengang selv overvejelser om at lave en afdeling for salg af brugte biler, og så gav det god mening af flytte hertil på firmaets grund. Autocentralen er i dag medejer af Autoproff, og vi har også Andre Rogaczewski fra Netcompany og Jan Damsgaard, professor ved Institut for Digitalisering på Copenhagen Business School, med i ejerkredsen. De er meget professionelle og sidder begge med i regeringens disruptionsråd.

I Tyskland har Jesper Ratza fået kontakt til Techno, et selskab, som ejes af de store tyske bilforhandlere, og selskabet, der har adgang til omkring halvdelen det tyske marked, skal være med til at åbne endnu flere døre for Autoproff, som har auktioner tre dage om ugen i Tyskland.

- Jeg vil tro, at Tyskland i år vil komme på højde med Danmark i antallet af solgte biler og overhale os i 2020, siger Jesper Ratza, der på den lange bane godt kan se en fordel i at have firmaets hovedkvarter placeret i Tyskland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce