Annonce
Læserbrev

Sydslesvigudvalgets formand på afveje

Læserbrev: Spørgsmål til Sydslesvigudvalgets formand Christian Juhls læserbrev af den 6. februar om byskilte på tysk.

Hej Christian Juhl.

Man skal tænke sig grundigt om. Hvad ønsker de menige medlemmer af mindretallet i Sønderjylland? Har du talt med menigmand eller kun ledelsen i BDN? Med det du skriver i dit læserbrev den 6. februar om byskilte på tysk, så tænker jeg det sidste??

Det er i øvrigt ikke korrekt, når du skriver, at tyskerne i Sydslesvig forlængst har sat byskilte op på dansk og frisisk - du får det i alle tilfælde til at lyde, som om det er normalen, og det ved du godt, som formand for Sydslesvigudvalget, ikke er sandt! Så jeg undrer mig meget over, at du skriver det.

Så vidt jeg er orienteret, så er det, ud af omkring 200 kommuner i Sydslesvig, alene Flensborg by og Lyksborg by, der har sat danske bynavne på byskiltene - og kun på de 2 byer, som har turister og ikke de øvrige byer i de 2 kommuner.

Og som formand for Sydslesvigudvalget, så er det heller ikke nogen hemmelighed for dig, at villigheden kommer af de mange danske turister for Flensborg og Lyksborgs vedkommende - ikke af hensyn til mindretallet! Prøv blot at læse Flensborg Avis, så ville du også vide bedre.

Så vidt jeg ved er der ikke en eneste af de øvrige mange hundrede byer og kommuner, der har vist initiativ til at skilte på dansk.

I Nord Frisland er det lykkedes at få byskilte, der også er på frisisk, men det har absolut ikke været uden modstand.

Jeg havde forventet større indsigt i grænselandet forhold af Sydslesvigudvalgets formand.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce