Annonce
Esbjerg

Tæt på mål: Kongensgade-renovering nærmer sig sidste etape

1023 meter gågade. Fem etaper. Syv år. Renoveringen af Kongensgade forsætter, og inden længe er man klar til at gå i gang med den sidste etape. Arkivfoto
Den store gågade-renovering nærmer sig målstregen. Arbejdet har været i gang siden 2014, og mens de sidste sten i fjerde etape er ved at blive lagt, er opvarmningen til femte og sidste omgang fra Smedegade til Stormgade begyndt.

Esbjerg: Tidsplanen holder, arbejdet skrider frem og renoveringen af Esbjergs 1023 meter lange gågade er nu tæt på komplet.

Arbejdet gik i gang i 2014, og i august sidste år nåede de store maskiner frem til strækningen mellem Englandsgade og Broen Shoppings hovedindgang ved Jernbanegade. Her har man været i gang med både kloakering og renovering, og hvis alting går efter planen, kan de sidste sten lægges til efteråret. Derfor er man nu klar til at kaste sig over den sidste bid af den gamle gågade.

Alt arbejdet er lige nu sat på pause for at skabe plads til Esbjerg Festuge, men når fyrværkeriet lyser op over Torvet lørdag aften, tjener festugens traditionelle slut-salut samtidigt som startskuddet til den sidste etape af den omfattende renovering. Denne gang er det Kongensgade mellem Smedegade og Stormgade, der står for tur, mens også Kronprinsensgade på strækningen mellem Skolegade og Havnegade er indstillet til en opgradering.

Annonce

Gågade-projektet

Projektet har kostet over 50 millioner kroner.

Strækningen mellem Kirkegade og Smedegade blev gennemført i 2014 og 2015, mens anden etape fra Kirkegade ned mod Torvet stod færdig i sommeren 2017. Tredje etape fra Torvet til Englandsgade blev færdig i oktober 2018, og fjerde etape fra Englangsgade ned mod Jernbanegade er færdig inden længe. Femte etape fra Smedegade til Stormgade forventes færdiggjort senest i 2021.

Sidegaderne Smedegade, Jyllandsgade og Kirkegade er alle færdigrenoverede, og så snart kloakeringen i Englandsgade er færdig, begynder brolægningen. Englandsgade forventes at stå færdig i løbet af efteråret.

I Østergade er brolægningen blevet udsat på grund af et boligbyggeri i gaden.

Lys for enden af tunnelen

Arbejdet er udbudt og klar til start. Teknik & Byggeudvalget har derfor bedt byrådet frigive de sidste 15 millioner kroner fra projektpuljen.

- Det har været en lang proces, men nu begynder vi at kunne se lys for enden af tunnelen. En stor del af gågaden er allerede færdiggjort, og nu kan man for alvor opleve, hvad det er for et udtryk, vi gerne vil have frem. Jeg er selv meget begejstret over resultatet. Den nye gågade er både mere moderne og lys, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S).

Når arbejdet starter op igen efter Esbjerg Festuge, vil man følge samme årshjul som de foregående anlægsetaper. Det betyder blandt andet, at arbejdet igen lukkes ned omkring december for at give plads til julehandlen.

Maritimt design

Arbejdet med renoveringen af Kongensgade gik i gang i 2014, og siden er de gamle fliser løbende blevet skiftet ud med en belægning af kinesisk granit i tre forskellige grå nuancer. Stenene lægges, så de danner et havbunds-mønster for at understrege byens maritime historie. Designet er udtænkt af landskabsarkitektfirmaet Preben Skaarup fra Aarhus, hvis stifter er født i Esbjerg.

Sideløbende er alt gågadens inventar blevet fornyet og moderniseret, og man har blandt andet hængt nye specialdesignede lamper op, der kan skifte farve. Til jul lyser lamperne for eksempel rødt, mens de til påske er gule.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Små handelsskoler risikerer at miste udkantstilskud: Nu står flere til at gå i minus

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce