Annonce
Erhverv

Tøjkæde ønsker nye naboer: Butik til leje ved grænsen

Indehaveren af Ny Form, Kurt Enevold Nielsen, håber snart at få nye naboer i Kruså. Arkivfoto: Claus Thorsted
Tøjkæden Ny Form drømmer om at få nye naboer få meter fra den dansk-tyske grænse.

Kruså: For knap to år investerede detailkæden Ny Form millioner af kroner og købte bygningen i Kruså, der for år tilbage husede det populære Rita Supermarked. Her åbnede kæden sin hidtil største butik og kombinerede den med et legeland på omkring 1450 kvadratmeter.

Det nye koncept fungerer godt, men Ny Form har nu valgt at udleje sin gamle butik i Kruså, der ligger tæt på den nye og ganske få meter fra den dansk-tyske grænse.

- Vi vil gerne have nye naboer, og det er butiks-lokaler på omkring 500 kvadratmeter, vi har sat til leje, siger Kurt Enevold Nielsen, der ejer Ny Form-Kæden, som har 29 butikker rundt omkring i Danmark samt en enkelt i Tyskland.

Ny Form i Kruså gør stadig brug af den gamle butik, men når der er fundet en ny lejer, kan den blive tømt lynhurtigt.

Hvilken form for ny nabo Kurt Enevold Nielsen drømmer om, har han ikke lagt sig fast på, men han er åben over for det meste.

- Det må gerne være en butik, der kan tilføre område noget, og det kan i princippet være hvad som helst, siger han.

Annonce
Det må gerne være en butik, der kan tilføre område noget, og det kan i princippet være hvad som helst.

Kurt Enevold Nielsen, Ny Form

Masser af tyskere

Da Ny Form-kæden åbnede den store butik i Kruså for to år siden og kombinerede den med et legeland, var der ifølge indehaveren flere, der satte spørgsmålstegn ved, hvor kunderne skulle komme fra. Her lød svaret fra Kurt Enevold Nielsen, at butikken kun ligger seks kilometer fra Flensborg, hvor der bor over 100.00 mennesker.

Det har da også vist sig, at tyskerne er flittige kunder i Ny Form i Kruså.

- Det kører godt i de nye lokaler, der både sælger tøj og har et legeland, og 60 procent af kunderne er tyskere, siger Kurt Enevold Nielsen, der i løbet af de første to år med det nye koncept også kan notere en omsætningsfremgang.

- Vi har haft 20 procent fremgang, siden vi flyttede i nye lokaler for to år siden, siger han.

Det er overtøj, som Ny Form sælger meget af, men kommer det til et enkelt produkt, som der på landsplan i gennemsnit sælges mest af, er der ingen tvivl.

- Tre par herreunderbukser til 100 kroner er det produkt, der sælger bedst, siger Kurt Enevold Nielsen.

Ny Form

Ny Form startede tilbage i 1986, hvor direktør Kurt Enevold Nielsen åbnede den første butik på Rømø.

I dag består kæden af 29 butikker i Danmark og en enkelt i Tyskland.

Virksomheden har over 200 ansatte i ind- og udland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce