Annonce
Tønder

Tønder ruster sig til fest og farver under festivalen

I Skibbroens baggård er der bygget et nyt halvtag og lagt fliser, så man er klar til at tage mod gæster, der vil feste i byen. Der er plads til 550 personer i gården - men sidste år måtte man af pladshensyn afvise gæster, fortæller Ab. Hejjo stående ved stolpen. I forgrunden ses restauratør Marcel Wendicke. Foto: Martin Franciere
Tønder Festival er lig med byfest i Tønder. Byen ruster sig til at blive invaderet af tusindvis af gæster, som vil have noget at spise og drikke - og gerne høre noget god musik.

TØNDER: Det seneste par uger har byens caféer, spise- og musiksteder rustet sig til den kommende invasion. Rundt omkring er der slæbt øl-ankre ind, sat telte op og bestilt toiletvogne til de mange gæster, når de skal træde af på naturens vegne.

Mange gæster forbinder Tønder Festival med musik og øl i den indre by. På Torvet har Ria og Carl Jørgensen sat telte og en scene op, og om et par dage skal der stilles 550 siddepladser op - og de bliver med garanti alle besat, forudser Carl Jørgensen.

På beværtningen Skibbroen har man den seneste tid haft travlt med at opruste bemandingen og kapaciteten, der slet ikke slog til under sidste års invasion.

- Sidste år måtte vi afvise alt for mange folk i døren. Jeg håber ikke, at vi skal afvise nogen som helst i år, siger Ab. Hejjo, der er daglig leder af Skibbroen.

Sidste år overtog tandlæge Mikkel Ro Larsen og restauratør Marcel Wendicke danserestauranten fra den tidligere ejer, Bent Schulz.

Annonce

Sidste år måtte vi afvise alt for mange folk i døren. Jeg håber ikke, at vi skal afvise nogen som helst i år.

Ab. Hejjo, leder af Skibbroen

Bacardi-hjørnet

Da sidste års festival var den første for de nye ejere, blev der naturligt nok begået en række fodfejl. Dem bliver der rettet op på i år, fortæller Ab. Hejjo og Marcel Wendicke.

I løbet af weekenden og starten af denne uge har man bygget en 60 kvadratmeter stor, overdækket terrasse i gården, hvor der tidligere plejede at blive opstillet et telt. Området er også kendt som Bacardi-hjørnet, fordi gæsterne fra Højer plejer at indtage hjørnet.

- Og de sværger altså til Bacardi, griner Marcel Wendicke.

Desuden begik Skibbro-folkene sidste år den bommert ikke at få opsat et ekstra telt, der kan rumme halvandet hundrede mennesker på p-pladsen mellem Skibbrogade og Gråbrødrevej. Den fejl bliver ikke gentaget denne sommer.

Her er der musik

 

Terrorsikringen er placeret på strategiske steder i midtbyen, så biler ikke kan trænge ind til menneskemængden, når der festes på Torvet. Foto: Martin Franciere

Festivalen er nummer et

Byfesten under festivalen er den allerstørste begivenhed på året for byens restauratører. Der er simpelthen ikke råd til at fejle.

- Vi har lyttet til folk. Et beach-område fjernes, fordi folk syntes, det var træls med løst sand. Desuden får vi et stort telt i år, og så bliver der åbnet ud til p-pladsen, siger Wendicke og tilføjer:

- For os er festivalen det største på året. Det er nummer et - nummer to er julemåneden.

Ab. Hejjo forventer, at lørdag bliver den absolut mest travle dag under årets byfest under Tønder Festival. Lørdagen starter med brunch og bobler fra klokken 10.

På Torvet venter 550 siddepladser på at blive foldet ud. Både fredag og lørdag bliver der ikke et sæde tomt, spår restauratør Carl Jørgensen. Foto: Martin Franciere
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Kolding For abonnenter

JV-Panelet: Det mener vi om lukningen af Danfoss-fabrik, parkeringssituationen i midtbyen og resultatlønnede konsulenter

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce