Annonce
Erhverv

Tønder sætter fodaftryk i tysk tv

Når skuespillere og studieværter optræder i populære tyske tv-udsendelser, er det ikke noget særsyn, at valget af deres fodtøj er truffet i Tønder. Det gælder tv-serier som Verbotene Liebe på ARD, Gute Zeiten, Schlechte Zeiten på RTL og programmet Bravo på ZDF. Også på kanaler som SAT1, Pro7 og MTV bliver sko og støvler af mærket Vagabond vist frem.

I fagsproget hedder det product placement, når firmaer betaler for at få vist deres produkter frem på tv og film.

- Vi vælger sko, der er tilpas iøjnefaldende. Vi har i tre år i Tyskland arbejdet sammen med et pr-firma, som har været gode til at slå Vagabond-navnet fast i forbrugernes bevidsthed, siger direktør Claus Tygesen fra Tygesen Company i Tønder. Han står for den daglige ledelse af firmaet sammen med sin farbror Peter Tygesen.

Eneret

Tygesen Company har eneret på salget af det svenske skomærke Vagabond i Danmark, Norge, Irland, Island, Grønland, Færøerne, Tyskland, Østrig og Tjekkiet.

- Vi sender også sko til de store modemagasiner. Her har vi fået omtale i blade som de tyske udgaver af Marie Claire og Cosmopolitan. Effekten af at få skoene omtalt i artikler er større end at indrykke annoncer, der kan koste 50.000 euro (cirka 375.000 kroner) for en hel side, siger direktør Peter Tygesen.

Vagabond er inden for målgruppen af unge voksne op til 35 år et af de største skomærker i Danmark og Norge.

-Vi er stadig i opbygningsfasen i Tyskland, hvor vi i øjeblikket er ude i 500-600 butikker. Vi satser på en fordobling af omsætningen i løbet af få år. Vi bliver modtaget godt, fordi der er stadig flere tyskere, som har lyst til at købe noget ungt og smart, siger Peter Tygesen.

Familiefirmaet blev stiftet i 1990 med Claus Tygesen som den første medarbejder. I dag er der 12 sælgere ude på markederne og otte ansatte på kontoret i Tønder. Lager- og logistikopgaverne er lagt ud til firmaet Leman i Padborg, hvor der i gennemsnit er beskæftiget syv-otte ansatte til at håndtere Vagabond-sko.

Tavshed er guld

De to direktører ønsker hverken at oplyse tal for omsætning eller solgte sko, men de vil godt fortælle, at Tygesen Company står for over halvdelen af det totale salg af Vagabond-sko.

- Vi er blevet økonomisk uafhængige, og vi vil gerne finde andre projekter at investere i. Det behøver ikke være i skobranchen, men det skal være noget med handel. Tung industri er ikke os, smiler Claus Tygesen.

Et eksempel på at Tygesen Company har antennerne ude, når det gælder nye aktiviteter, er datterselskabet 2T Trading, der i august sidste år overtog eneretten til i Danmark og Norge at forhandle det tyske skomærke Rieker.

- Det er en mere voksen kollektion, der kører meget på komfort. Dermed supplerer Rieker og Vagabond hinanden rigtigt godt. Vi arbejder på at gøre Rieker til et indarbejdet varemærke i Danmark og har allerede oplevet en god stigning i salget, siger Peter Tygesen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hvad skal vi med 1. maj?

Statsminister Mette Frederiksen (S) leverer indirekte det måske bedste bevis for, at den traditionelle fejring af arbejdernes internationale kampdag den 1. maj enten bør afskaffes eller finde en anden form: Socialdemokratiets formand stiller ikke op i Fælledparken på denne dag. Epicentret for den danske arbejdskamp, der hvor Louis Pio under Slaget på Fælleden den 5. maj 1872 blev arresteret i sit forsøg på at opnå bedre forhold for landets arbejdere, lige præcis dér ønsker formanden for Socialdemokratiet ikke at stille op. Vi ved godt, at det er hendes og regeringspartiets nærmest maniske trang til at kontrollere og polere virkeligheden, der har været udslagsgivende. For hun vil utvivlsomt, som i øvrigt forgængerne Helle Thorning-Schmidt og Poul Nyrup Rasmussen fra samme parti har oplevet det, blive udsat for larmende protester af enhver art og måske endda overdøvet for rullende kameraer, og det passer dårligt ind i den socialdemokratiske selviscenesættelse. Men det er også et stærkt tegn på, at den vigtigste kamplads for landets arbejdere altså ikke betyder alverden for statsministeren og i hvert fald ikke nok til at blive skrevet i hendes kalender på netop denne dag. I det hele taget er det på tide at kigge med friske øjne på 1. maj, der for manges vedkommende er indskrevet i overenskomsten som en hel eller en halv fridag. For ser man på tilstrømningen til denne dag landet over, er den både aftagende og aldrende. Med god grund. De store afgørende sejre for arbejdstagerne blev vundet for mange år siden; arbejdstidens nedsættelse, lønnet ferie, fem dags arbejdsuge og meget andet har været virkelighed i mange år. De historiske kampe er fortid, fordi arbejdsmarkedet har ændret sig, og den manglende tilslutning skal blandt andet findes i, at man i fagbevægelsen febrilsk klamrer sig til en stråmandsmodsætning, der ikke længere findes mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Det kan folk godt gennemskue. 1. maj i sin nuværende form har overlevet sig selv, der er behov for nytænkning.

Kolding

Landmænd ramt af regn og oversvømmelse: Afgrøder sopper i vand

Kolding

Sandsække stilles nu klar til de næste dages regnvejr: Skal forhindre nye oversvømmelser

Annonce