Annonce
Tønder

Tønder takkede nej til Danmarks største sportsbegivenhed

Løbsdirektør Jesper Worre, siddende, og Jens Kasler, eventmanager ved Danmarks Cykle Union, præsenterede årets Danmark Rundt-program i Sønderborg i december. Forinden havde de fået afbud fra Tønder, der takkede nej til at være værtsby for årets enkeltstart. Foto: Timo Battefeld
Et flertal i Tønders kommunalbestyrelse afviste i september at betale, hvad det kostede, for at Tønder kunne blive værtsby for enkeltstarten under dette års udgave at PostNord Danmark Rundt. Afslaget kom bag på løbsdirektøren, der efterfølgende valgte helt at droppe enkeltstarten i 2020.
Annonce

Tønder: Når 2020-udgaven af det, der kaldes Danmarks største tilbagevendende sportsbegivenhed, cykelløbet Post Nord Danmark Rundt, triller gennem landet i august, sker det for første gang i løbets 30-årige historie uden en enkeltstart.

Baggrunden skal findes tilbage i september 2019 på rådhuset i Tønder.

Bag lukkede døre på en ikke-offentlig dagsorden besluttede et flertal af kommunalpolitikerne at takke nej til at være værtsby for enkeltstarten. Den skulle være kørt som etape to den 12. august.

Men et flertal i byrådssalen var ikke klar til at punge ud med de 425.000 kroner, værtskabet for enkeltstarten ville have kostet. Prisen og afvisningen fremgår af en aktindsigt, som JydskeVestkysten har opnået.

Fem etaper

Årets udgave af PostNord Danmark Rundt med start den 11. august byder på fem etaper, der er på i alt 875 kilometer. Der stiller 18 hold til start med i alt 126 ryttere fra blandt andre de store World Tour-hold.

De fem etaper er følgende:

1. etape: 175 kilometer fra Struer til Esbjerg.

2. etape: 185 kilometer fra Ribe til Sønderborg.

3. etape: 210 kilometer fra Flensborg til Vejle.

4. etape: Otte omgange af 19,5 kilometer på en rundstrækning rundt om Kalundborg

5. etape: 150 kilometer fra Holbæk til Frederiksberg.

Annonce

Afslag undrede

Løbsdirektør Jesper Worre lægger i dag ikke skjul på, at nej'et fra Tønder kom bag på ham.

- Vi er ikke vant til at få et nej. Når vi er nået så langt, at vi sender en ansøgning, så har der været kontakt forinden. Vi kommer kun de steder, hvor vi er velkomne. Det troede vi også, at vi var i Tønder, siger han.

Borgmester Henrik Frandsen (V), var blandt de politikere, der stemte for bevillingen, men altså kom i mindretal. Henrik Frandsen så enkeltstarten som en oplagt mulighed for at promovere kommunen. Han opfatter dog ikke afstemningsresultatet som et nederlag.

- Jeg tror ikke, at der var nogen, der syntes, at det var en dårlig idé at få enkeltstarten, som jo er højdepunktet i et cykelløb. Hvis vi alene skulle have ydet praktisk hjælp, havde det ikke været noget problem. Men 425.000 kroner var altså over smertegrænsen for de fleste, siger han.

Annonce

50 lande

Havneby på Rømø var tilbage i 2016 startby for en solskins-etape, der gik tværs gennem hele kommunen og sluttede med et opløb i Sønderborg.

- Vi havde det fineste samarbejde med Tønder dengang, husker Jesper Worre.

De 425.000 kroner, det ifølge ansøgningen skulle koste at være værtsby for årets enkeltstart, skal ses som tilskud til afviklingen af løbet.

- Vi mener, at vi har en fin vare til rimelige penge, lyder det fra løbsdirektøren.

For pengene havde Tønder Kommune fået tilbudt, at DR1 vil sende tre timers live-tv fra hele etapen, ligesom der var indgået en aftale med Eurosport, der ville sende direkte tv fra Tønder ud til 50 lande. Kommunen skulle i følge oplægget være behjælpelig med praktisk assistance ved afspærring og oprydning. Borgmesteren kunne se frem til at blive inviteret til sejrsceremonien, ligesom kommunen ville få tilsendt 30 VIP-billetter med tribunepladser samt gratis mad og drikke.

Detailplanlægningen af enkeltstart-etapen nåede aldrig til vejs ende. Men Jesper Worre peger på, at Tønder blandt andet var valgt, fordi Danmark Rundt i 2020-udgaven sætter fokus på 100-året for Genforeningen.

- Møgeltønder som en del af enkeltstartruten ville have været helt fantastisk, siger han.

Sidste gang PostNord Danmark Rundt lagde vejen forbi Tønder Kommune var i 2016, da Havneby på Rømø (foto) var startby for en etape. Tilbuddet om at være værtsby for løbets enkeltstart takkede et snævert flertal i kommunalbestyrelsen nej til. Arkivfoto: Hans Christian Gabelgaard
Annonce

Ingen sure miner

Selv om han altså er skuffet over afbuddet fra Tønder, understreger han, at der ikke er sure miner. Tønder Kommune indgår - omend som gratister - fortsat som en del af årets løb.

Anden etape med start den 12. august går således fra Ribe til Sønderborg, og ruten er lagt gennem byer som Skærbæk, Højer og Tønder.

- Så vi kører ikke i en stor bue rundt om kommunen, påpeger Jesper Worre.

PostNord Danmark Rundt og Tønder Kommune havde ifølge løbsdirektør Jesper Worre et fantastisk samarbejde i 2016. Det kommer ikke til at gentage i år. Arkivfoto: Hans Christian Gabelgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Kritisk corona-udvikling: Smitten stiger stadig i Kolding og Esbjerg

Danmark

På kanten af kaninhullet

Varde

Birgit fulgte sin mand i døden

Annonce