Annonce
Tønder

Tønders gågade flager for kunderne

Helt officielt starter "Køb lokal"-kampagnen først i den kommende uge. I Tønders gågade dominerede bannerne med "Sæt pris på Tønder"-budskabet samt Dannebrogsvimplerne allerede byens centrum i den forløbne uge. Foto: Uwe Iwersen
Kommende tirsdag starter en landsdækkende kampagne med fokus på at handle lokalt. Tønder er foreløbig som eneste sønderjyske kommune tilmeldt og tyvstartede med at flage for kunderne allerede i den forløbne uge.

TØNDER: Med start i den kommende uge indleder en lang række kommuner og byer en koordineret "Køb Lokalt"-kampagne. Målet er at invitere borgerne tilbage i de lokale butikker for at undgå butiksdød i kølvandet på coronakrisen.

Netop coronakrisen, der blandt andet har medfødt en lukket landegrænse, har ramt de handlende i Tønder hårdt. Det skønnes, at 40 procent af detailhandlens omsætning i byens gågade kommer fra tyske og andre udenlandske gæster.

Det er også baggrund for, at handelsstanden med opbakning fra kommunen har søgt en ekstra hjælpepakke i erhvervsministeriet, at handelsstanden og turistforeningen investerer 650.000 i en landsdækkende tv-kampagne og altså nu, at Tønder foreløbig er eneste sønderjyske by, der er med i "Køb Lokalt"-kampagnen.

Faktisk er de lokale handlende så opsatte på at markedsføre sig selv overfor der kunder, at de allerede i den forløbne uge flagede med Dannebrog-bannere og anden udsmykning i byens gågade.

Annonce

Kampagnen

Bag "Køb lokal"-kampagnen står De Lokale Ugeaviser, BIDdanmark, reklamebureauet Marketsquare og hovedsponsoren MobilePay.

Også Fynske Bank, KFI og de deltagende byer bidrager til finansieringen.

Ud over Tønder deltager også handelsbyer som Holstebro, Herlev, Egtved, Hjørring, Assens, Hvidovre og Middelfart i projektet.

Udsat til september

- Oprindeligt skulle vi have afholdt Køb Lokalt-dag i Danmark den 25. april. Det har vi nu udskudt til forventeligt 5. september. I stedet opstarter vi kommunikationskampagnen, så vi højlydt kan invitere byens borgere tilbage i de lokale butikker og få sat maximalt gang i salget efter en meget svær periode, siger Jens Thrane-Møller, direktør for Marketsquare, der lancerer "Sæt pris på din by"-kampagnen.

Ud over Tønder har indtil videre 13 andre byer tilmeldt sig kampagnen, som også butikskæden "Min Købmand" med sine 156 forretninger har tilsluttet sig. Målet med kampagnen er at styrke danskernes bevidsthed om at handle lokalt for at bidrage til at fastholde levende og dynamiske handelsbyer.

Helt officielt starter "Køb lokal"-kampagnen først i den kommende uge. I Tønders gågade dominerede bannerne med "Sæt pris på Tønder"-budskabet samt Dannebrogsvimplerne allerede byens centrum i den forløbne uge. Foto: Uwe Iwersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding For abonnenter

Svømmehalsdirektør er dybt frustreret over lange udsigter til genåbning: Op mod 200 kunder har skrevet til Slotssøbadet

Annonce