Annonce
Tønder

Tønders gågade flager for kunderne

Helt officielt starter "Køb lokal"-kampagnen først i den kommende uge. I Tønders gågade dominerede bannerne med "Sæt pris på Tønder"-budskabet samt Dannebrogsvimplerne allerede byens centrum i den forløbne uge. Foto: Uwe Iwersen
Kommende tirsdag starter en landsdækkende kampagne med fokus på at handle lokalt. Tønder er foreløbig som eneste sønderjyske kommune tilmeldt og tyvstartede med at flage for kunderne allerede i den forløbne uge.

TØNDER: Med start i den kommende uge indleder en lang række kommuner og byer en koordineret "Køb Lokalt"-kampagne. Målet er at invitere borgerne tilbage i de lokale butikker for at undgå butiksdød i kølvandet på coronakrisen.

Netop coronakrisen, der blandt andet har medfødt en lukket landegrænse, har ramt de handlende i Tønder hårdt. Det skønnes, at 40 procent af detailhandlens omsætning i byens gågade kommer fra tyske og andre udenlandske gæster.

Det er også baggrund for, at handelsstanden med opbakning fra kommunen har søgt en ekstra hjælpepakke i erhvervsministeriet, at handelsstanden og turistforeningen investerer 650.000 i en landsdækkende tv-kampagne og altså nu, at Tønder foreløbig er eneste sønderjyske by, der er med i "Køb Lokalt"-kampagnen.

Faktisk er de lokale handlende så opsatte på at markedsføre sig selv overfor der kunder, at de allerede i den forløbne uge flagede med Dannebrog-bannere og anden udsmykning i byens gågade.

Kampagnen

Bag "Køb lokal"-kampagnen står De Lokale Ugeaviser, BIDdanmark, reklamebureauet Marketsquare og hovedsponsoren MobilePay.

Også Fynske Bank, KFI og de deltagende byer bidrager til finansieringen.

Ud over Tønder deltager også handelsbyer som Holstebro, Herlev, Egtved, Hjørring, Assens, Hvidovre og Middelfart i projektet.

Udsat til september

- Oprindeligt skulle vi have afholdt Køb Lokalt-dag i Danmark den 25. april. Det har vi nu udskudt til forventeligt 5. september. I stedet opstarter vi kommunikationskampagnen, så vi højlydt kan invitere byens borgere tilbage i de lokale butikker og få sat maximalt gang i salget efter en meget svær periode, siger Jens Thrane-Møller, direktør for Marketsquare, der lancerer "Sæt pris på din by"-kampagnen.

Ud over Tønder har indtil videre 13 andre byer tilmeldt sig kampagnen, som også butikskæden "Min Købmand" med sine 156 forretninger har tilsluttet sig. Målet med kampagnen er at styrke danskernes bevidsthed om at handle lokalt for at bidrage til at fastholde levende og dynamiske handelsbyer.

Helt officielt starter "Køb lokal"-kampagnen først i den kommende uge. I Tønders gågade dominerede bannerne med "Sæt pris på Tønder"-budskabet samt Dannebrogsvimplerne allerede byens centrum i den forløbne uge. Foto: Uwe Iwersen
Annonce
Tønder For abonnenter

Maria voksede op på en slotsruin

Danmark

Fredagens coronatal: Fald i antal nysmittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sydjylland

Corona løsner grebet om særligt plagede kommuner - men kun to syd- og sønderjyske kommuner når under kritisk grænse

Sydjylland For abonnenter

Lastbilchaufføren Lasse er møgtræt af ulovligt parkerede campingvogne på motorvejs-rastepladser: Er blevet svinet til, når han har påpeget problemet

Esbjerg

Mand gik på rov efter voksenslik: Stjal for flere tusind kroners eksklusiv champagne og sjælden gin

Nordtyskland

Total forvirring: Coronareglerne nord og syd for grænsen passer overhovedet ikke sammen

Esbjerg For abonnenter

Charli havnede på skadestuen som 17-årig: - Jeg blev slået ned, fordi jeg er transperson

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Tønder

Tønder Kommune må gå foran

Sønderborg

Efter redningsaktion: Det er der sket med kattekillingen fra Flemmings bil

Kultur

Ghita Nørby efter omtalt interview: Jeg bliver ked af det

Haderslev

Facebook kogte: P-hus ved Meny? Det var da en tåbelig idé

Aabenraa For abonnenter

Efter nedrivning af forfaldent hotel: Området er blevet meget mere værd

Livsstil

Covid-19 har sat internationalt marked på skrump

Annonce