Annonce
Billund

Tag en femtedel af et maraton hver: Grindsted Familie og Firma Idræt inviterer til stafet

Til "Bike & Run Stafetten" i Grindsted skal der lidt mindre til for at gennemføre et maraton end ellers. Her kan man nemlig dele de 42 kilometer med sit hold.

Grindsted: Når "Bike & Run Stafetten" løber af stablen i Grindsted torsdag 29. august, bliver løbet afviklet, så de fleste kan være med. Deltagerne kan nemlig dele stafettens maratonlængde på 42,195 kilometer ud på fem deltagere fra samme hold, der løber eller cykler en femtedel af distancen hver.

Ifølge Jesper Bech, der er formand for Grindsted Familie og Firma Idræt, er der både luntere, hurtigløbere, bedstemorcykler og racercykler at finde bag startlinjen. - Deltagernes udstyr afspejler, at der er plads til alle. Vi uddeler godt nok præmier til de hurtigste, men det sociale er og skal være i højsædet. Der er fuld forståelse for, at alle deltager på lige nøjagtig det niveau, man føler for. Jeg ser frem til en aftenstund, hvor rigtige mange lokale borgere får sved på panden og smil på læben, siger han i en pressemeddelelse.

Annonce

12 byer snører skoene

"Bike & Run Stafetten" starter og slutter på Torvet i Grindsted. Mange bruger aftenen som firmaarrangement, men da alle er velkomne til at deltage, kan man også deltage med familie og venner. Der er både herre-, dame- og mix-rækker til løbet, og der er præmier i alle rækkerne.

I år er der stafet i 12 byer rundt omkring i landet, og siden konceptet blev udviklet af Dansk Firmaidrætsforbund i 2010, har 35.000 løbere snøret skoene og krydset målstregen.

Det koster 545 kroner per hold at deltage, og tilmelding til "Bike & Run Stafetten" sker på nettet. Sidste tilmeldingsdag er tirsdag 27. august.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce