Annonce
Vejen

Tagdækkerforløb får unge ind på arbejdsmarkedet

På trainee-forløbet kombineres skoleophold tæt med praktik hos en tagdækkervirksomhed, så de unge sikres en direkte vej ind på arbejdsmarkedet. Pressefoto
Manglen på arbejdskraft i byggebranchen fik i fjor Vejen-virksomheden Phønix Tag Materialer til at starte et utraditionelt forløb, hvor udsatte unge og andre ledige bliver matchet med tagdækkervirksomheder. På forløbet, som er døbt Tagdækker-trainee, kombineres skoleophold tæt med praktik hos en tagdækkervirksomhed, så de unge sikres en direkte vej ind på arbejdsmarkedet.
Annonce

Vejen: I foråret 2019 tog Vejen-virksomheden Phønix Tag Materialer imod det første hold på Tagdækker-trainee - et målrettet introduktionsforløb for unge, som ikke har fået fodfæste på arbejdsmarkedet eller på en uddannelse.

Nu er Phønix Tag Materialer klar med endnu et initiativ, der skal forbedre programmet - nemlig en mentorordning for tagdækkervirksomhederne.

- Traineeforløbet for tagdækkere er tænkt som en håndsrækning til dem, som endnu ikke er klar til en erhvervsuddannelse. Her får de unge åbnet nogle døre, der ellers har været lukket, og de kommer tættere på arbejdsmarkedet og en hverdag, hvor de både lærer og bidrager, siger Casper Bechgaard Kristensen i en pressemeddelelse. Han er ansvarlig for programmet hos Phønix Tag Materialer A/S.

Annonce

Brobygning mellem generationer

Selvom Tagdækker trainee-forløbet har været en succes, og 70 procent af deltagerne fra det første hold er gået direkte videre i arbejde eller uddannelse, har det vist sig at være en udfordring for en konservativ byggebranche at forstå og imødekomme den såkaldte Generation Z.

Om mentoruddannelsen

• Phønix Tag Materialers mentoruddannelse er gratis for virksomheder, der er en del af Tagdækker-trainee programmet

• På uddannelsen bliver deltagerne oplært i at tage og udvikle rollen som mentor

• De får konkrete værktøjer til at strukturere samarbejdet i virksomheden og udvikle lærlinge, trainee og andre ansatte.   

• Deltagerne får værktøjer til at kommunikere i det daglige med henblik på, at få det bedst mulige samarbejde og håndtere konflikter på en god måde. Og samtidig får deltagerne bedre selvindsigt og inspiration til egen personlige udvikling som leder eller medarbejder.  

De unge har en anden tilgang og forventninger til arbejdsmarkedet end den ældre generation. Derfor har Phønix Tag Materialer nu lanceret et særligt mentorforløb, som skal støtte op om trainee-forløbet og klæde tagdækkervirksomhederne på med værktøjer til at imødekomme og forstå deres nye, unge medarbejdere.

- Mentoruddannelsen skal give tagdækkervirksomhederne værktøjer til at strukturere samarbejdet i virksomheden og udvikle deres trainees. Det skal være med til at sikre, at de unge fastholdes i jobbet, forklarer Casper Bechgaard Kristensen.

Karin Askholm er projektleder og ansvarlig for mentorprogrammet. Hun påpeger, at der er meget at tabe, hvis branchen ikke forstår at tiltrække den unge generation:

- En stor del af Generation Z har levet hele livet bag et digitalt slør. De er vant til en anden nursing og jargon end den, der findes på mange arbejdspladser. Men faktum er, at byggebranchen mangler hænder. Og hvis vi skal have knækket kurven, er det vigtigt, at generationerne kan tale sammen, så flere unge får lyst til at blive i håndværksfagene.

Annonce

Positiv modtagelse

En af de virksomheder, der har meldt sig til mentorforløbet, og som har haft en trainee i praktik, er Midt- og Vestsjællands Tagdækning. Her ser direktør Claus Madsen positivt på initiativet fra Phønix Tag Materialer, for han kan i høj grad nikke genkendende til, at det kan være en udfordring at bygge bro mellem generationerne på arbejdspladsen:

- Vi ser en stor værdi i trainee-programmet - særligt, fordi vi hjælper udsatte unge og ledige ud på arbejdsmarkedet, men også fordi vi mangler folk i tagdækkerbranchen. Så det er en god måde for os at rekruttere arbejdskraft på. Men når det er sagt, er det ikke altid let at få to generationer til at mødes, der har hver deres tilgang til arbejdsmarkedet, og hvordan man omgås. Derfor synes vi, at mentorforløbet er en rigtig god ide, så vi kan få nogle værktøjer til at møde og forstå de unge - og forhåbentlig fastholde dem i arbejdet, siger han.


En stor del af Generation Z har levet hele livet bag et digitalt slør. De er vant til en anden nursing og jargon end den, der findes på mange arbejdspladser.

Karin Askholm, projektleder


Tagdækker-trainee er blevet til gennem et samarbejde med en række private virksomheder, jobcentre, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og 3F. 19 ud af 26 trainees fra det første hold er gået direkte videre i arbejde og uddannelse og har dermed fået sig en frisk start på tilværelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce