Annonce
Esbjerg

Tall Ships-arrangør: Vidunderlige Esbjerg

Dennis Jul Pedersen, der tiltrådte som direktør for Esbjerg Havn 1. april, skal for første gang opleve The Tall Ships Races med havnedirektørbriller, og han glæder sig. Arkivfoto: André Thorup
Organisationen bag The Tall Ships Races jubler sammen med Esbjerg over valget af energimetropolen som værtshavn for femte gang. Havnedirektør glæder sig.

Esbjerg: Esbjerg er efterhånden blevet en velanset havn i Tall Ships-sammenhænge, og det er ingen tilfældighed, at Esbjerg endnu engang er udvalgt som værtsby. I dagene fra 7. til 10. juli 2022 vil de store, flotte sejlskibe således befinde sig i Esbjerg for femte gang.

Organisationen bag begivenheden - Sail Training International - ser da også frem til at fortsætte det gode samarbejde fra de forrige fire arrangementer i 1993, 2001, 2014 og 2018:

”Sail Training International er glad for, at Esbjerg er vært for The Tall Ships Races i 2022. Esbjerg formår gang på gang at promovere værdierne forbundet med Sail Training International, nemlig at fremme internationalt venskab og forståelse og fremvise denne ånd, når det gælder udviklingen af unge mennesker. Vi glæder os til at samarbejde med de vidunderlige mennesker i Esbjerg, der altid har budt Tall Ships-flåden og de unge trainees varmt velkommen og har bidraget til at gøre The Tall Ships Races til en verdensklasse begivenhed. Vi ser frem til 2022, hvor The Tall Ships Races flåden returnerer til Esbjerg”, siger Gwyn Brown, CEO i Sail Training International, i en pressemeddelelse.

Annonce

The Tall Ships Races er en fantastisk begivenhed, hvor vi kan vise, hvordan en moderne havn ser ud.

Dennis Jul Pedersen, havnedirektør, Esbjerg Havn

Havnedirektør glæder sig

Over 500.000 mennesker besøgte Esbjerg under The Tall Ships Races i 2018, og den - forholdsvis nye - havnedirektør, der tiltrådte sin stilling i Esbjerg i foråret 2019 og derfor for første gang skal opleve Tall Ships Races med havnedirektør-briller på, glæder sig:

- De besøgende kommer for at se skibene, men de er også meget interesserede i at opleve Esbjerg Havn og de områder, som normalt er lukkede for offentligheden. The Tall Ships Races er en fantastisk begivenhed, hvor vi kan vise, hvordan en moderne havn ser ud, mens der skabes opmærksomhed omkring de særlige forretningsområder, som Esbjerg Havn beskæftiger sig med, siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce